فرامتن/ به بهانه درگذشت خشایار الوند؛ لبخند مرگ به خالق لبخند

سینماسینما، سیدرضا صائمی:

کارش را با برنامه ریزی و دستیاری در سال ۶۳ شروع کرد اما بعد از آن به نوشتن روی آورد و به نگارش فیلمنامه پرداخت. اولین آثارش را برای بردارش سیروس الوند نوشت. فیلمنامه دو فیلم مزاحم و برگ برنده. اولین تجربه تلویزیونی اش به عنوان فیلمنامه نویس نیز همکاری با فرهاد توحیدی بود در مجموعه دایره تردید. فیلم‌های تلویزیونی اعتراف، شاهد و قسمت‌هایی از مجموعه کمربندها را ببندیم نیز از جمله فعالیت‌های او در زمینه نویسندگی است.خشایار الوند اما با نوشتن متن مجموعه طنز تلویزیونی «نقطه چین» و همکاری با مهران مدیری به شهرت رسید. او به عنوان یکی ازنویسندگان اصلی مجموعه های طنز«شب های برره»، «باغ مظفر»،«مرد هزار چهره»،«مرد دوهزار چهره»،«قهوه تلخ»،«ویلای من»،«شوخی کردم» و «در حاشیه» با مهران مدیری همکاری داشت و در واقع یکی از نویسندگان ثابت او بود. الوند با مهدی مظلومی در مجموعه «کمربندها را ببنیدم» و با رامبد جوان در سریال طنز«مسافران» هم همکاری داشت. شاید بعد از مهران مدیری، این سیروس مقدم بود که از استعداد و توانمندی او در خلق موقعیت های طنز و کیمک بهره برد و سریال پایتخت که یکی از موفق ترین سریال های طنز بعد از انقلاب است قطعا مدیون او است. مدیون موقعیت ها و شخصیت هایی که به قلم او خلق شد. همکاری های او با محسن تنابنده به عنوان طراح و سرپرست نویسندگان سریال پایتخت نقش بسیار مهمی در موفقیت این سریال داشت و تنابنده همواره از خلاقیت و توان نگارشی الوند در این سریال تعریف کرده است همچنان که الوند نیز معتقد بود فارغ از بحث رفاقت و دوستی، محسن تنابنده جزو سه بازیگر برتر بعد از انقلاب است.

خشیار الوند علاوه بر پایتخت در سریال های«دیوار به دیوار» و «علی البدل» نیز با سیروس مقدم همکاری داشت.همچنین یکی از نویسندگان سریال «ساخت ایران» محمد حسین لطیفی بود. او همچنین طراح فیلمنامه سریال«گلشیفته» به کارگردانی بهروز شعیبی بود. الوند در سینما نیز علاوه بر نگارش فیلمنامه های مزاحم و برگ برنده برای برادرش سیروس اولوند، نگارش فیلمنامه آثاری مثل «هرچی تو بخوای» به کارگردانی محمد متوسلانی، «کیش و مات» به کارگردانی جمشید حیدری، «شیش و بش» به کارگردانی بهمن گودرزی و «آبی به رنگ آسمان» به کارگردانی امیر رفیعی را هم در کارنامه خود دارد.

خشایار الوند از جمله فیلمنامه نویسان بی حاشیه سینما بود که هیچگاه خود را به رخ نمی کشید و هیچگاه زیر بلیت برادرش سیروس الوند نرفت تا از این نسبت خانوادگی برای دیده شدن بیشتر و امتیاز گرفتن استفاده کند. او هیچگاه زیر سایه سیروس الوند نرفت تا هویت مستقل خود را حفظ کند. نویسنده و طنزپردازی بی حاشیه و توانمند که لحظات خوشی به ویژه در سریال پایتخت برای مخاطب خلق کرد و هیچگاه از محبوبیت این سریال برای شواف خود استفاده نکرد. او خالق لبخندهای ماندگاری برای ما شد و بازهم در حال خلق لبخندهای تازه برای مردم در اپیزود نوروزی پایتخت بود که این بار فرشته مرگ به او لبخند زد و پرگشود. روحش شاد

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 107560 و در روز پنجشنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۲۷:۲۶
2024 copyright.