فعلا دو خطای فاحش در کارنامه هیات انتخاب

سینماسینما، کیوان کثیریان

حتی اگر خود احمد امینی، شاهرخ دولکو، رضا مقصودی و بهروز شعیبی(از اعضای هیات انتخاب جشنواره) اعتراف تلویزیونی کنند یا مکتوب بنویسند که فیلمی مثل “جان‌دار”(که فیلم خوبی است و نه خیلی خوب) به لحاظ سینمایی از فیلم بی‌جانِ فیلمسازی که دیگر حتی سایه هم ندارد، یا فیلم عجیب فیلمسازی که اخیرا دارد به صورت خودش و کارنامه‌اش تیغ می‌کشد، ضعیف‌تر است، من قبول نمی‌کنم. یا اینکه فیلم قابل قبولی مثل “روسی” با چه منطق و دلیلی باید از جشنواره بیرون بماند و شاهد حضور این دو فیلم بسیار ضعیف در بخش مسابقه باشد؟ قبول نمی‌کنم چون این دوستان را به سینمافهمی و فیلم‌شناسی قبول دارم. ابدا هم زیر بار بهانه‌هایی مثل سلیقه و این حرف‌ها هم نمی‌روم. تشخیص فیلم خوب از بد سلیقه‌ای نیست، معیار دارد، استدلال می‌خواهد.
اگر یک داور مسابقه آشپزی، از اساس ماکارونی دوست نداشته باشد، حق ندارد یک ماکارونی که خیلی خوب پخته شده باشد را از مسابقه کنار بگذارد. سلیقه یک امر شخصی است، ربطی به قضاوت ندارد. بله خیلی از فیلم‌های بزرگ میان منتقدان بزرگ هم ممکن است مخالفان جدی و موافقان جدی داشته باشند ولی واقعا تشخیص ندادن کیفیت، میان فیلم‌هایی که به آن‌ها اشاره کردم، آن‌هم حداقل از سوی چهار دوستی که نام بردم، محال است.
تازه، به شدت بعید می‌دانم دوستان هیات انتخاب برای برتری لااقل دو فیلم بخش مسابقه بر سایر فیلم‌ها بتوانند هیچ استدلال منطقی و فنی بیاورند. مطمئنم نمی‌توانند چون می‌دانم سینما را می‌فهمند.
پس می‌مانَد دلایل فرامتنی. این دوستان بهتر است بطور شفاف دلایل فرامتنی این ماجرا را اعلام کنند:
آیا به کسوت و سابقه و این حرف‌ها احترام گذاشته‌اند؟ اگر گذاشته‌اند پس چرا فیلم سیروس الوند را بیرون گذاشتند؟اگر برایشان کسوت و سابقه، اینقدر اهمیت داشت آیا بهتر نبود مثلا یک بخش “استادان!” درست می‌کردند و دوستانی که فیلم‌هایشان کیفیت لازم را برای بخش مسابقه ندارد به آن بخش منتقل می‌کردند؟ یا لااقل اگر دو فیلم را به این دلیل انتخاب کرده‌اند، از دبیر می‌خواستند تا دو فیلم به تعداد فیلم‌های مسابقه بیفزاید تا حق دو فیلم شایسته دیگر، تضییع نشود.
آیا دستور از بالا رسیده؟ آیا پیش خودشان گفته‌اند فلان تهیه کننده ممکن است بیاید دادوبیداد کند و بهمان فیلمساز برایمان حاشیه بسازد، پس رفع دردسر کنیم؟ آیا رودربایسی کرده‌اند؟ آیا پیش خودشان گفتند که فردا چشممان به چشم فلانی و بهمانی می‌افتد؟ یا اگر زنگ بزنند و گلایه کنند چه بگوییم؟ آیا رعایت سن و سال و قلب ضعیف و این چیزها را کرده‌اند؟
به‌هر حال تا اینجای کار می‌شود قاطعانه گفت که هیات انتخاب، عمدا یا سهوا حداقل دو خطای فاحش در کارنامه‌اش ثبت کرده است. تا ببینیم در ادامه چه می‌شود.
کاش اعضای هیات انتخاب جشنواره روزی متوجه شوند که کارشان چقدر مهم است و با حق‌الناس سرو کار دارد و به سرنوشت آدم‌ها مربوط می‌شود.

منبع: روزنامه اعتماد ۱۴ بهمن

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 105407 و در روز یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۴۹:۱۹
2024 copyright.