«فرامتن»/ فیلم‌های کوتاه، اکران‌های کوتاه!

سینماسینما، رضا صائمی

چند سالی است که فیلم کوتاه هم در حوزه تولید و هم حوزه مصرف و تماشا افزایش یافته. به این معنا که هم شاهد رشد کمی در تولید فیلم های کوتاه بودیم هم رشد کیفی؛ به طوری که خیلی ها معتقدند فیلم های کوتاه ما جلوتر از فیلم های بلند حرکت می کند و جوایز و افتخاراتی که از جشنواره های بین المللی دریافت می کند گواه بر این مدعاست.

ازسوی دیگر توجه مخاطبان به فیلم کوتاه هم افزایش یافته که مصداق آن را می توان در استقبال پرشور از جشنواره فیلم کوتاه تهران ردیابی کرد. با این حال فیلم کوتاه مثل فیلم های مستند همچنان درگیر یک فقدان و چالش بزرگ است و آن هم عدم اکران یا نمایش محدود آنهاست. این انتقاد هم از سوی فیلمسازان کوتاه هم مخاطبان آنها وجود داشته که فرصت تماشای فیلم های کوتاه محدود به جشنواره ها شد که موقتی و فصلی است و بسیاری از این آثار از امکان نمایش محروم می مانند. به طبع آن این بحث هم مطرح می شود که هزینه های مالی و انسانی که برای تولید فیلم کوتاه صرف می شود به واسطه فقدان یا محدودیت های اکران، یک نوع هدر دادگی سرمایه فرهنگی و هنری است و فیلم های کوتاه صرفا ماهیت و کارکردی جشنواره ای پیدا کرده است. البته دو سالی است که گروه سینمایی هنر و تجربه با راه اندازی پکیچ های فیلم کوتاه و نمایش آنها در سینماهای این گروه برای هر فصل، امکان تازه ای برای نمایش آنها فراهم کرده که مورد توجه و استقبال مخاطبان هم قرار گرفته است و فیلمسازان کوتاه یک آب باریکه ای برای نمایش آثار خود پیدا کرده اند اما با توجه به حجم بالای تولیدات در حوزه فیلم های کوتاه، این اکران محدود پاسخگویی نیازهای واقعی مخاطب در این زمینه نیست و قطعا باید به راهکارهای دیگری درباره شیوه نمایش و اکران فیلم های کوتاه پیدا کرد. از جمله اینکه پردیس های سینمایی که واجد چند سالن هستند می توانند در طول هفته چند سانس خود را به نمایش فیلم های کوتاه اختصاص دهند؛ یا پاتوقی حتی کوچک و محدود برای نمایش و اکران فیلم های کوتاه راه اندازی شود.

همچنین می توان در مراکز و نهادهای فرهنگی و هنری مثل خانه سینما،خانه هنرمندان یا حتی انجمن سینمای جوان، سالنی را درنظر گرفت که یک روز در هفته را به نمایش و حتی نقد و بررسی فیلم های کوتاه اختصاص دهد. اکنون این جلسات درباره فیلم های مستند و داستانی وجود دارد اما در ارتباط با فیلم های کوتاه یا وجود ندارد یا خیلی کم و محدود است. فیلم های کوتاه سینمای ایران اقبال بلندی دارند اما اکران های کوتاه! این شایسته این سینمای رو به رشد نیست!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 127938 و در روز پنجشنبه ۵ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۱۹:۰۹
2024 copyright.