قبل از تصویب منتشر کنید!/ درباره آیین‌نامه‌های شوراهای پروانه ساخت و پروانه نمایش

سینماسینما، امیر اثباتی
گویا قرار است تغییراتی در آیین‌نامه‌های مربوط به شوراهای «پروانه ساخت» و «پروانه نمایش» فیلم داده شود و به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
محمدمهدی عسگرپور، رئیس هیئت مدیره، ضمن اعلام مخالفت خانه سینما با پیش‌نویسِ آیین‌نامهٔ مذکور و اعتراض تلویحی به عدم هماهنگی و تعاملِ مسئولان وزارت ارشاد با خانه سینما در این مورد، موکداً از وزیر ارشاد درخواست کرده  برای بررسی و جمع‌بندی متن آیین‌نامه‌ها کارگروه مشترکی تشکیل شود.
بنا بر همان اصلِ بدیهی و ابتداییِ مدیریتی که در نامهٔ سرگشادهٔ رئیس هیئت مدیره خانه سینما تصریح و بر آن تأکید شده، لازم است در روند تصویب آیین‌نامه‌ها و مقرراتی که مستقیماً به اهالی یک حرفه مربوط می‌شود، نه تنها نهادهای صنفی مرتبط در جریان تمام جزئیات قرار بگیرند، بلکه و مهم‌تر از آن، امکان بیان نقد و نظر همهٔ فعالان و صاحب‌نظران صنفی هم فراهم شود.
پیشنهاد می‌کنم مدیریت خانه سینما هرچه سریع‌تر متن پیش‌نویس آیین‌نامه‌های مذکور را منتشر کند و در دسترس افکار عمومی قرار دهد. این اقدام به هیچوجه مغایرتی با تشکیلِ  -احتمالیِ – «کارگروه مشترک» ندارد، اما قطعاً در چارچوب  اهداف و وظایف خانه سینما به عنوان نمایندهٔ بخش غیر دولتی و جامعهٔ اصناف سینمای ایران بسیار  ضروری و مفید است.
بسیاری از سینماگران با مفاد آیین‌نامه‌ها و عملکرد شوراهای ادوار مختلف در مورد فرایند تولید و نمایش آثارشان مخالفت جدی داشته و دارند و علت اصلیِ مشکلات و بحران‌های سینمای ایران را ناشی از همین زیرساخت‌های حقوقیِ  ناکارآمدی می‌دانند که هر چند سال یک بار توسط فرد یا افرادی بیگانه با مفهوم واقعی سینمای ملی و مردمی به فرهنگ و هنر ایران تحمیل می‌شود و گرفتارش می‌کند؛ چاره‌ای نیست جز توقف و اصلاح این روال معیوب و زیانبار.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 183647 و در روز دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۷:۳۰
2024 copyright.