درامی مهیج که ستاره‌هایتان را می‌رباید/ نگاهی به سریال «نخبه»

سینماسینما، زهرا مشتاق 

یکی نیست جلوی این اسپانیایی ها را بگیرد تا این قدر سریال های خفن نسازند؟! سریال پشت سریال، همه خوب، حتی درجه یک، ستاره بگیر. اگر موجود زیر ۱۸ سال در خانه ندارید و حتی اگر دارید؛ از او بخواهید از اتاقش بیرون نیاید و دکمه Play را بزنید و بگذارید Elite شما را با خود ببرد. و لعنت بفرستید به زمانی که هنوز نتفلیکس وجود نداشته است.
لطفا از همان پلان اول که می بینید قصه در یک مدرسه نوجوانان می گذرد خودتان را لوس نکنید، و سریال دیگری جایگزین کنید. کمی صبر کنید. چند سکانس بیشتر ببینید. خواهید دید گرفتار چه آهنربایی شده اید. قصه یک دبیرستان مخصوص بچه پولدارها. مگر چند تا نوجوان شانزده هفده ساله دختر و پسر هم قصه دارند؟ اختیار دارید.
سه فصل نخبه ساخته شده و سازندگان در تدارک ساخت فصل چهارم هستند. اگر به من باشد که می خواهم کل فصل ها را یک جا ببینم و خلاص. گاهی بی طاقت می شوم برای فهمیدن معمای نخبه که یکی از شخصیت های دوست داشتنی اش کشته می شود. و از قضا یکی از ویژگی های این سریال و اساسا سریال سازهای اسپانیایی همین چرخش زمان است. در نمونه های وطنی، سیال بودن زمان اغلب موجب افت می شود. گذشته و حال خوب به هم چفت نمی شود. اما در نخبه چنان در بدنه داستان درست و خوب تنیده شده که هیچ رعشه و پارازیتی ایجاد نمی شود. و پلیس های بازجو کننده هم بخشی از بچه ها و ماجراها می شوند.
نکته دیگری که برای من به شدت قابل تامل است، بعد و پرسپکتیو آدم هاست. کلیشه ای است اگر بخواهم راجع به تیپ و شخصیت حرف بزنم. چون این جا به ازای هر کسی که جلوی دوربین می رود یک قصه و شخصیت منحصر به فرد وجود دارد. آدم ها شناسنامه دارند. معلوم است از کجا آمده اند. منتسب به کدام طبقه هستند و چه خصوصیاتی دارند. نوع دیالوگ ها هم رتبه آدم هاست. و وقتی پای چند نوجوان که مربوط به طبقه آنها نیستند، به دلایلی به این مدرسه باز می شود، این یکدستی از بین می رود. چون هر قشر فرهنگ و ادبیات و نوع اندیشه و نگاه خود را دارد. حالا ببینید چه آتشباری هایی آغاز می شود. و چطور در رویارویی طبقات اجتماعی، آدم ها نهاد و نفس خود را عریان می کنند. اگر تا به حال فکر می کردید یک نوجوان شانزده هفده ساله به شدت پاکیزه و معصوم است؛ لطفا در نگاه و فکر خود یک بازنگری اساسی داشته باشید. آنها به شدت محصول ما و جامعه هستند. حتی اگر والدین مقید و اخلاق گرایی هم باشید، جامعه؛ نقش و عاملیت قدرتمند تری ایفا می کند. جهانی رو به تغییر که هر لحظه هولناک تر به نظر می رسد و نوجوانانی که فرزندان والدین و زمانه خود هستند. و به شدت پیشی گیرنده. مسابقه ای برای بدتر و بدتر بودن. واکاوی شخصیت ها و مشاهده غرور و حسادت و برتری جویی و لوس بودن و خود بهتربینی آدم هایی که می تواند آینه ای در برابر تک تک ما باشد. شخصیت هایی که هر تکه اش یا جاهایی از آن می تواند یکی از ما یا آدم های اطرافمان باشد. چشم در چشم. رو در رو. خویش در برابر خویش. شاید ویژگی نخبه این باشد که ما را در برابر خود قرار می دهد. بخش هایی از آن نوجوانان تکه هایی از خود ما می تواند باشد و قلم فیلم نامه نویسی که اشراف دارد و طلایی ترین نقاط شخصیتی آدم ها را در خفا و آشکار عیان می سازد، بی هیچ قضاوتی. گرچه در متن به شکلی پر رنگ میان طبقات اجتماعی فنس بی رنگی است که درست کارکرد سیم های خاردار را ایفا می کند. مثل همه جوامع. و هزارتوی تقابل شخصیت ها و به چالش کشیدن اندیشه و شکل و چگونگی تفکر و منش و دیگر اقتضائات طبقاتی جز به جز بروز پیدا می کند و چه توفانی می شود وقتی یکی از همین به اصطلاح نخبگان پدرش به جرم فساد تیتر یک اخبار می شود و جایگاه به ناگهان تغییر می یابد.
نخبه را با بازی ستارگان اسپانیایی ببینید. چند بازیگر آشنا از سریال خانه اسکناس را هم این جا دوباره خواهید دید. نخبه؛ درامی مهیج و پر از لحظات تازه که شما را به قعر ترسناک جهان کنار دیده شده نوجوانانی خواهد برد که ممکن است بیخ گوش ما، کنار همین دیوارها خوابیده باشند. ستاره هایتان را جمع کنید و امتیازهای خوب بدهید.
نخبه، محصول ۲۰۱۸، هر قسمت بین ۴۷ تا ۵۶ دقیقه، به تهیه کنندگی فرانسیسکو راموز، و موسیقی لوکاس بیدال و وضوح بالای ۴K.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 147783 و در روز چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۲۵:۰۹
2024 copyright.