«سوئیچ پن»/ ماینرهای سینمایی را بازنویسی کنیم

سینماسینما، فریبا اشوئی

بیت کوین ارزی غیرمتمرکز است که وابسته به هیچ کشور یا شرکت خاصی نیست. این که غیرمتمرکز  است یعنی این‌که هر کسی در هر جای دنیا فقط کافی است که اراده کند ، با وصل شدن به شبکه بیت کوین جزئی ازاین شبکه شود.

حکایت سینما و تولید فیلم درکشور ما هم،  امروز چندان بی شباهت به حکایت این ارز غیر متمرکز نیست. هرکسی در هر مقام و رتبه ای با هر درجه از دانش سینمایی هم که باشد در توهماتش به راحتی گُمان می برد که قادر است یک شبه فیلم ساز شود. کتاب بنویسد. آلبوم آواز و دکلمه بدهد. نمایش روی صحنه ببرد و با همان نمایش هم توریست شود.

اگرآینده بیت کوین را در دنیای مجازی غیرمتمرکز بودن آن تضمین می کند، اضمحلال سینمای کشور را هم در آینده نه چندان دور،همین بی در وپیکربودنش در فضای واقعی رقم خواهد زد. چرا که شبکه بیت کوین اگر به مردم و کاربرانش وابسته است سینمای ماهم بند شده به شماری سلبریتی خود شیفته که  از هنرمندی تنها عنوان آن را یدک می کشند.

عمده فعالیت این گروه بظاهر هنرمنداین شده که پیج بخرند. فالوئر جذب کنند. یک شبه پا دردنیای تالیف و ترجمه بگذارند و متعاقبش میتینگ رونمایی کتاب با امضاء برگزار کنند. طلا و جواهر و برج مسکونی و سالن آرایش و فیتنس و رژیم های غذایی تبلیغ کنند و از این آتلیه به آن آتلیه ،عکس های دلبرانه از خود گرفته،آن را  انتشار داده و با پولش کاسبی راه بیاندازند. هرچه بیشتر هم دیده می شوند اقبالشان هم بلند تر می شود و از این فیلم بدنه به آن فیلم بدنه نقل مکان می کنند باهمان فیزیک وادا و اطوارها. فقط اسم و عنوانشان است که تغییر می کند. مثلا آن جا گلی است این جا می شود پانته آ.

کاربران شبکه بیت کوین باماینرشان (دستگاه‌های استخراج) تلاش می کنند تا این شبکه تبادل ارز امن بماند و تولید و تراکنش‌های بیت کوین به خوبی انجام شود. این کامپیوترهای ماینر طی فرایند های ریاضی پیچیده، معادلات را حل می کنند و مابه ازای آن بیت کوین پاداش می‌گیرند. اما در عوض شبکه ماینری سینمای ما دقیقا  برعکس این فرمول عمل می کند. بیت کوین های این شبکه (سلبریتی) هرروز بی کیفیت تر و نامرغوب تر از قبل می شوند. فرمول های آنالیز ماینرهای سینمایی بر پایه شعار «هرچه زردتر وپر حاشیه تر، استقبال بالاتر» طراحی و برنامه ریزی شده اند.

آیا وقت آن نشده پیش از آن که فاجعه  اصلی رخ دهد و از آن سینما ی ناب و اصیل وسلبریتی های  حقیقی و وزینش که  با هنرمندی اشان نام آوران جشنواره های جهانی بودند و پیام انسانی فیلم ها را کشور به کشور با خود به ارمغان می بردند، تنها نامی به یادگار بماند، برنامه ماینرهای سینمایی امان را بازنویسی کنیم؟!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 116266 و در روز سه شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۵۲:۴۸
2024 copyright.