من خود سورئالیسم هستم/ درباره سالوادور دالی

سینماسینما، مهگان فرهنگ

سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک
Salvador Felipe Jacinto Dalí Domènec
او از جمله نقاشان و نوابغی است که در سینما تاثیراتی دارد و نامش در سینما هم مطرح است.
سالوادور دالی در ۱۹۰۴ در فیگوئراس اسپانیا به دنیا آمد. او به مادرید رفت و با فدریکو گارسیا لورکا و لوئیس بونوئل جمع سه نفره ی عجیب درست کردند که در آکادمی هنر مادرید همه را به حیرت وا می‌داشت. دالی نقاش بزرگ مکتب سورئالیست بود اما خیلی به سینما علاقه داشت. سینمای صامت را خوب می‌شناخت و در سینما و سالن هایش وقت می‌گذراند
او افراد بسیاری را تحت تاثیر قرار داده است. دالی و بونوئل دو پروژه ی بزرگ انقلابی کار کردند «سگ اندلسی» و «عصر طلایی». او در ١٩٣٧ با والت دیزنی هم دیدار داشت و سرانجام ارتباط آنها در ۲۰۰۳، یک فیلم انیمیشن ۶ دقیقه‌ای است که «دستینو» Destino نام دارد.

یکی از طرح های دالی در هالیوود، فیلمنامه‌ای بود که برای برادران مارکس نوشت: «Giraffes On Horseback Salad» (سالاد زرافه‌هایی که اسب سواری می‌کنند) و خب به دلیل سورئالیست بودن بیش از حد ساخته نشد.
دالی همچنین با آلفرد هیچکاک در فیلم «طلسم شده» (١٩۴۵) همکاری کرد. هیچکاک از او می‌خواهد تا برای نشان دادن توهمات مرد بیمار فیلمش به موقع هیپنوتیزم طراحی‌ هایی بکشد و در نهایت طراحی ها ی دالی تبدیل به فیلمی کوچک و مستقل و خلاق در دل فیلم شده است.

دالی در طول حیات هنری‌اش بیش از ۱۵۰۰ تابلو کشید.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 149423 و در روز پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۳۰:۲۱
2024 copyright.