نشانه‌شناسی پوستر دومین جشن آکادمی سینماسینما

سینماسینما، رضا صائمی
در پوستر دومین جشن آکادمی سینماسینما، چهار عنصر و مولفه در همان نگاه اول، نظر بیینده را جلب می کند که می تواند به نشانه شناسی آن کمک کند. اول از همه در خانه است که با پوستر دوره اول، اشتراک مفهومی دارد. در پوستر دوره اول در یک اتاق را داشتیم که حالا به در یک خانه بدل شده. گویی حالا این جشن بعد از طی کردن دوره اول خود که نخستین محفلش را تجربه می کرد به خانه ای بدل شده که پلاک و شناسنامه دارد و نشانی آن را می توان از اهالی سینما گرفت.

نکته دوم پلاک این خانه است. پلاک شماره ۲ که تاکیدی است بر دومین دوره برگزاری این جشن. بالای این پلاک نیز چراغی آویزان است که مبین این معناست که چراغ این خانه، علی رغم مشکلات و موانعی که در شرایط جامعه امروز برای برگزاری جشن وجود دارد روشن نگه داشته شده و اینکه هر جا چراغی روشن است از ترس تنها بودن نیست حاصل همت و اراده جمعی است که چراغ محفلی فرهنگی و هنری را روشن نگه داشته اند و مانع از خاموشی چیزی شدند که خودش منبع روشنایی است.

عنصر سوم یک دستگاه تهویه هواست که بالای در خانه نصب است که می تواند کارکرد این جشن را بازنمایی کند. جشنی که با نگاه تخصصی اهل فن و با رویکردی آکادمیک به قضاوت و ارزیابی آن می پردازد، می تواند به تصفیه هوای سینما کمک کند.

عنصر چهارم عکس عباس کیارستمی روی دیوار کنار در است که هم ادای احترامی به این فیلمساز بزرگ ایرانی است که با هر نوع نگاه آکادمیک که به سینما داشته باشیم نام و یاد او می درخشد و هم اینکه پشت در این خانه می توان سراغ سینما را گرفت و هر خانه ای که در آن بوی سینما به مشام می رسد، خانه دوست است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 118194 و در روز یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۰:۲۵
2024 copyright.