نکته ها و تاملاتی درباره سی و نهمین جشنواره فیلم فجر

سینماسینما، حمید عبدالحسینی

۱. مهم ترین عنصری که این دوره از جشنواره فجر را از جنبه های گوناگون دربرگرفت همه گیری ویروس کرونا بود که تاثیری وسیع از نحوه انتخاب فیلم ها تا برگزاری مراسم اختتامیه داشت. این تاثیرگذاری از جهات گوناگون قابل بررسی است و می توانست واجد نکات و دستاوردهایی مثبت هم باشد اما عدم وجود برخی زیر ساخت های اصولی به ویژه در حوزه اکران آنلاین باعث نوعی تشتت و به نوعی سردرگمی در میان بخش ها و عناصر برگزار کننده و به تبع آن شرکت کنندگان (فیلمسازان و عوامل آثار و نیز اصحاب رسانه) در این رویداد شد.
۲. خیل فیلم هایی که به دلایل گوناگون امکان نمایش نیافتند چیزی درحدود ۴۰ فیلم را تشکیل می‌داد که در این میان مجال مناسبی برای دیده شدن و بحث پیرامون این آثار و نیز مقایسه با فیلم های به نمایش درآمده از میان رفت کما اینکه در نظر گرفتن پروتکل های این دوران کاری پسندیده تلقی می شود اما می توانست با تدبیری مناسب تر که یکی از ملزومات آن امکان اکران مجازی آثار محسوب می شود زمینه ی دیده شدن طیف وسیع و متنوع تری از تولیدات را فراهم کرد.
۳. تنوع ژانر و عدم تمرکز آثار در جغرافیا و لوکیشن های شهری از جمله نکات حائز اهمیت در میان فیلم های جشنواره ۳۹ بود که این حجم از ریسک پذیری جریان تولید سینمای ایران با توجه به شیوع ویروس کرونا را می توان نقطه ای امید بخش در افق پیش روی سینمای آینده ایران دانست.
۴. داوری آثار جشنواره چون همیشه بحثها و حواشی متفاوتی را به همراه داشت که مهم ترین آن انتقادات به درنظر گرفته نشدن بازی برخی بازیگران بود؛ اینکه بخشی از قضاوت درباره ی هر موضوعی دربرگیرنده سلیقه فرد یا جمع قضاوت کننده محسوب می شود امری بدیهی ست ولی نه همه ی آن، به خصوص وقتی گروه و یا آن جمع را تعدادی از صاحب نظران رشته ی مورد نظر تشکیل دهند که در چنین مواقعی انتظارات از خروجی آرا می بایست بیشتر دربردارنده تخصص باشد تا سلیقه.
۵ .انتشار برخی یادداشتهای تمجید آمیز پیرامون تعدادی فیلم های این دوره باعث بروز برخی انتقادات از سوی تعدادی چهره های رسانه ای درخصوص شائبه دریافت هزینه و برخی ارتباطات شد؛ فارغ از اینکه این اتهامات مطرح شده تا چه میزان صحت دارد ولی لزوم درنظر گرفتن اخلاق و پرهیز از هرگونه اتهام زنی آن هم در بستر فضای نقد یکی از نیازهای امروز سینمای ما محسوب می شود کما اینکه احترام به ساحت نقد و بالا بردن ظرفیتها نیز از جمله عناصر لازم و ملزوم همیشگی در این حوزه خواهد بود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 150652 و در روز جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۰:۳۱
2024 copyright.