پیوند موفق ادبیات و سینما/ نگاهی به فیلم «بی همه چیز»

سینماسینما، محمد تقی‌زاده

دومین ساخته محسن قرایی بعد از سد معبر، گامی بلند در کارنامه فیلمسازی قرایی محسوب می شود که در واقع، نوید ظهور یک کارگردان نسل جدید است که برخلاف درگیریهای فرمی و تکنیکی فیلمسازان هم نسل خود، دنبال قصه گویی و شخصیت سازی است و به نظر می رسد بر اهمیت سنگ بنای فیلمسازی یعنی فیلمنامه نیز به شدت وسواس و دقت نظر دارد.

بی همه چیز نه تنها از بهترین فیلم های جشنواره ۳۹ بلکه از مهمترین اتفاقات این سالهای سینمای ایران است که نشان می دهد پیوند ادبیات و سینما تا چه حد می تواند در موفقیت و تاثیرگذاری فیلم ها موثر باشد. در زمانه ای که عمده فیلمسازها به دنبال ساختن فیلم های اجتماعی یا کمدی هستند و اپیدمی فرهادی و روستایی و فیلمهایشان همچنان بر سینمای ایران سایه افکنده، قرائی با بهره گیری از نمایشنامه تراژیک ملاقات بانوی سالخورده از فردریش دورنمات و تبدیل آن به یک نسخه سینمایی قابل قبول توانسته گامی بلند در کارنامه فیلمسازی خود و ارتقای سطح کیفی سینمای تکراری و یکنواخت ایران بردارد.

فیلم اگرچه شاهکار از آب در نیامده و شیمی شخصیت ها تا اندازه ای خام به نظر می رسد اما در سطح سینمای ایران و ارتباط با تماشاگر تا حدزیادی موفق عمل کرده است. حضور بازیگران مختلف در نقش کاراکترهای متنوع و تاثیرگذار که همگی از نسخه اقتباسی داستان استخراج شده، شاید یکی از جذابیت های اولیه بی همه چیز باشد که در گام نخست بتواند تماشاگر عام را ترغیب به تماشای فیلم کند. حضور کاریزماتیک هدیه تهرانی که می توان آن را بازگشت باشکوه ستاره سابق سینمای ایران بعد از چند سال دوری و چند فیلم نه چندان موفق دانست، از مهمترین وجوه انتخاب بازیگر و اجرا در بی همه چیز است که به نظر می رسد با دقت و زمان زیادی صورت گرفته است. دیگر بازیگران فیلم نیز از باران کوثری تا هادی حجازی فر همگی با تکیه بر شخصیت پردازی درست و دقیق، در منبع اقتباسی از اجرای کاراکترهای پیچیده و به شدت سمپاتیک موفق عمل کرده اند  تا بی همه چیز علاوه بر پیشرفت در داستانگویی، در شخصیت پردازی نیز نمونه ای عمیق و مثال زدنی باشد.

عوامل فنی بی همه چیز نیز از فیلمبرداری تا تدوین و موسیقی بطور قابل ملاحظه و ملموسی درست و دقیق با تم داستان و جزییات قصه همراه هستند تا جاییکه بتوان از همین حالا بی همه چیز را یکی از رکوردداران نامزدی سیمرغ در بسیاری از رشته ها پیش بینی کرد. موسیقی حامد ثابت و تدوین عماد خدابخش از موثرترین عوامل فنی فیلم بی همه چیز هستند که در روانی و همراهی مخاطب با فیلم نقش مهمی داشتند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 149659 و در روز دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۱۶:۵۵
2024 copyright.