نگاهی به فیلم «راپسودی بوهمی»؛ پرفروش‌ترین فیلم بیوگرافیک تاریخ سینما/ احیای دوباره کارگردان «مظنونین همیشگی»

سینماسینما، محمد تقی‌زاده

در تاریخ سینما کم نبودند فیلم سازانی که فیلم های ضعیف و بی ارزش زیادی ساخته اند؛ اما در این میان برخی چهره ها ظهور یافتند که در میان خیل فراوان آثار ضعیفشان فیلم های درخشان و ماندگاری نیز تولید کردند. برایان سینگر شاید شاخص ترین فیلمساز این جریان و طیف هنری باشد که در ۱۹۹۵ میلادی با ساخت دومین فیلم بلند داستانی خود با عنوان «مظنونین همیشگی» توانست نامی در میان بزرگان سینما دست و پا کند و از باکیفیت ترین آثار هنری تاریخ سینما را روی پرده ببرد. این آغاز با شکوه، نوید یک فیلمساز با استعداد و حتی نابغه را می داد اما دیری نپایید که سینگر با تولید انبوهی از فیلم های ضعیف و متوسطش توجه و امید مخاطبان و منتقدان را از ادامه فیلم سازی اش قطع کرد تا حتی شائبه اتفاقی بودن شاهکاری به نام The Usual Suspects یا همان مظنونین همیشگی بیش از پیش آشکار شود.

مجموعه فیلم های ایکس من و سوپرمن از آثار بعدی برایان سینگر بود که او را در حد فیلم ساز درجه چند هالیوودی در نزد منتقدان و طرفداران آثار جدی تر سینما تقلیل داد. سال گذشته اما برایان سینگر احیا شد و در بازگشتی با شکوه و غرورآمیز فیلم بیوگرافیک «راپسودی بوهمی» را روانه سینماها کرد. اصولا فیلم های بیوگرافیک در تاریخ سینما به دلیل کش دار شدن و گرایش به مستندگویی نزد مخاطبان عام سینما طرفدار جدی ندارند در حالیکه فیلم جدید زندگی نامه ای برایان سینگر نه تنها این کلیشه ها و پیش بینی ها را غلط از آب درآورد بلکه تبدیل به یکی از موفق ترین فیم های سال در گیشه و کسب جوایز آخر سال شد. فیلم ۹۰۳ میلیون دلار در سراسر جهان فروش کرد در حالی که ۵۲ میلیون دلار بودجه ساختش بوده که آن را تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم در ژانرهای زندگینامه‌ای و درام تاریخ سینما می‌کند. راپسودی بوهمی ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ و پرفروش‌ترین فیلم غیر ابرقهرمانی و غیر انیمیشنی در این سال است. راپسودی بوهمی در هفتاد و ششمین مراسم گلدن گلوب در دو رشته بهترین فیلم درام و بهترین بازیگر مرد فیلم درام، برای ملک، نامزد دریافت جایزه شد که توانست هردو جایزه را به دست آورد. همچنین در نود و یکمین دوره جوایز اسکار، فیلم نامزد دریافت پنج جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم شد که توانست چهار جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد، بهترین تدوین، بهترین تدوین صدا و بهترین میکس صدا را به خود اختصاص دهد.

فیلم راپسودی بوهمی Bohemian Rhapsody از نظر اجرا و دستاوردهای تکنیکی و فنی از برجسته ترین آثار سال های اخیر سینما است که لحظات جذاب و چشم نوازی را برای تماشاگر آن به ارمغان می آورد تنها اشکالی که به فیلم جذاب و سرگرم کننده سینگر می توان وارد کرد ایرادات و اشکالات فیلمنامه ای و شخصیت پردازی است. نکته جالب اینجاست که فیلم و کارگردانی آنقدر از نظر اجرا، ریتم و خلق تصاویر بدیع و کم نظیر استاندارد و با کیفیت است که خلل و فرج ها و نقصان های داستان و شخصیت ها را تا حد زیادی پوشش داده است از این رو بار دیگر تاثیر کارگردانی و اجرای با کیفیت در سینما با وجود فیلمنامه ای متوسط، تبدیل به فیلمی درخشان شده است.
هنرمندی رامی مالک در نقش اصلی فیلم با نام فردی از برجسته ترین نکات فیلم است که باعث تحقق رویای اسکار برای این بازیگر نیز شد و در فستیوال های دیگر هنری نیز از او تحسین به عمل آمد.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 114048 و در روز دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۴۰:۰۲
2024 copyright.