نگاهی به فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد»/نیمه شب اکران شد، اما تاثیر گذار بود …

نیمه شب اتفاق افتادسام بهشتی

تینا پاکروان از چهره های سینمایی است اگر فیلمی بسازد، مورد توجه قرار می‌گیرد و جز بانوان مطرح سینمای ایران در عرصه فیلمسازی است. او در نخستین ساخته خود با عنوان «خانوم» ثابت کرد در این مسیر حرفی برای گفتن دارد و با یک پشتوانه قابل قبول و بهره گیری از تجربه های سالیان سال دستیاری و حضور در پروژه های سینمایی در مقام مدیر تولید، وارد این عرصه شده است.

به گزارش سینماسینما، نخستین فیلم او بر‌آیندی از معضلات اجتماعی بود و در یک ساختار اپیزودیک قصه هایش را روایت کرد اما این بار و در دومین ساخته اش، قصه عاشقانه ای را روایت می‌کند. داستانی که طلا معتضدی به نگارش در آورده است و پاکروان بازنویسی نهایی این قصه را انجام داده است.

«نیمه شب اتفاق افتاد» نقطه عطفی در مسیر کارگردانی تینا پاکروان خواهد بود، کارگردانی منسجم و انتخاب درست بازیگران متناسب با نقش از مهمترین ویژگی های دومین فیلم این کارگردان سینمای ایران است.

نمی توان گفت که این فیلم بی نقص است، ضعف هایی هم وجود دارد که مربوط به فیلمنامه است و ربطی به کارگردان ندارد، گاهی وقتی فیلمنامه نویس و کارگردان از یک جنسیت باشند، به دلیل احساساتی که حاکم می شود، نمی توانند برای بهتر شدن ریتم و ضرباهنگ فیلم تصمیم گیری کنند و حتی زمانی که فیلم به دست تدوینگر هم می رسد، اتفاقی نمی افتد.

با توجه به مضمون و محتوا قصه ریتم و ضرباهنگ فیلم به شدت کند است و این بزرگترین معضل فیلم است که قطعا برای اکران عمومی باید تصمیم های دیگری گرفته شود اما دومین ساخته تینا پاکروان به طور کلی فیلم قابل قبولی است و حداقل استانداردهای موجود در فیلمسازی را رعایت کرده است.

همانطور که اشاره شد، انتخاب بازیگران این فیلم به شدت درست و انتخاب ها متناسب با تاثیر گذاری کاراکترها انتخاب شده است. در این فیلم حامد بهداد متفاوتی را می بینیم که با تمامی نقش های متفاوت است.

حامد بهداد بازیگری است که اگر از سوی کارگردان مدیریت نشود بازی اش از چهارچوب بیرون می‌زند، اما در فیلم «نیمه شب اتفاق افتاد» حامد بهداد عجیب و غریبی را می بینیم که آن هم به درایت و هوشمندی کارگردان باز می‌گردد.

از سوی دیگر ستاره اسکندری متفاوتی را می بینیم که اگر در پایان این جشنواره نام او را در میان لیست نامزدهای نقش مکمل ببینیم نباید تعجب کنیم، چون نقشی را ارائه کرده که بسیار متفاوت و تاثیر گذار است.

یکی دیگر از بازیگرانی که در این فیلم حضور متفاوتی دارد، بانو گوهر خیر اندیش است که با حضور متفاوتش در یکی از شاه سکانس های فیلم ئر بخش پایانی می درخشد و شاید او هم مستحق دریافت سیمرغ نقش مکمل زن باشد.

فیلم دوم تینا پاکروان یک عاشقانه آرام است و شاید بتوان گفت اگر یک کارکردان مرد این فیلم را جلوی دوربین می برد لحظه های خوب و حس و حال عاشقانه فیلم به این خوبی از کار در نمی آمد و تاثیر گذار نبود.

«نیمه شب اتفاق افتاد» یکی از فیلم های مهم سال آینده در حوزه اکران خواهد بود، چون فیلم ظرفیت جذب مخاطب را دارد و می توان با مخاطبان خاص و عام ارتباط برقرار کند.

یک روز از جشنواره فیلم فجر گذشت و بعد از تماشای این فیلم، معتقدم یکی از بهترین فیلم های جشنواره تا اینجای کار فیلم تینا پاکروان است.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 11227 و در روز چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۱۹:۵۵
2024 copyright.