هانس زیمر؛ یک موسیقیدان مکاشفه گر/ درباره تنظیم‌کننده موسیقی انیمیشن «شیر شاه»

سینماسینما، مهگان فرهنگ

شیرشاه(Lion King) به کارگردانی راجر آلرز و راب مینکاف انیمیشنی موزیکال و دوست داشتنی با داستانی قهرمانی محصول سال۱٩٩۴ شرکت والت دیزنی است. موسیقی این اثر توسط آهنگساز معروف التون جان ساخته و شعر آن توسط تیم رایس گفته شده و تنظیم آن توسط هانس زیمر انجام شده‌است. این فیلم برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین موسیقی متن و بهترین ترانهٔ اورجینال شده‌است.
به این بهانه به مرور اثار هانس فلوریان زیمر Hans Florian Zimmer می‌پردازیم.
هانس زیمر متولد ۱۹۵۷ در فرانکفورت است. او آهنگسازی آلمانی است که هم اکنون به همراه ه خانواده اش در آمریکا زندگی می‌کند. هانس زیمر یکی از موفق ترین آهنگسازان فیلم است که برای فیلم‌های مشهور بسیاری موسیقی ساخته است. او را می‌توان از خلاق ترین و با استعداد ترین آهنگسازان این دوره به حساب آورد. او جوایز‌ زیادی از اسکار، گلدن گلوب و گرمی و جوایز معتبر دیگری دریافت کرده است.
موسیقی متن سه گانه‌ی بتمن، انیمیشن شیر شاه، گلادیاتور، دزدان دریایی کارائیب و آخرین سامورایی، میان ستاره‌ای، دانکرک تعدادی از کارهای او هستند. او با کارگردانان مطرح بسیاری کار کرده است. کریستوفر نولان یکی از آنهاست که اخیرا در فیلم دانکرک، پس از فیلم میان ستاره‌ای با هم همکاری کرده اند.

زیمر شرکتی به نام محصولات نظارت از راه دور دارد. که در آن با آهنگسازان مشهور دیگری نیز کار می‌کند.

مارک لوین که به مدت ۸ سال با هانس زیمر کار می‌کرد در مصاحبه‌ای درباره زندگینامه هانس زیمر درباره او می‌گوید که او بسیار سخت کوش است و با سرعت و تمرکز بسیاری کار می‌کند. لوین درباره دلایل موفقیت زیمر چنین می‌گوید: «در فیلم‌ها فرایندی به نام مکاشفه وجود دارد که در آن آهنگساز و کارگردان تصمیم می‌گیرند چه نوع موسیقی برای کجای فیلم مناسب است. هانس بهترین مکاشفه گری است که تا به حال دیده ام. او درک فوق العاده‌ای از این دارد که چه موسیقی برای این کار جواب می‌دهد.»
استفاده از صداهای افرادی که بتوانند گویش آفریقایی را به خوبی بیان کنند در آواز های فیلم دیده می‌شود.
هاکونا ماتاتا Hakuna Matata در فرهنگ شرق آفریقا و زبان سواحیلی در شرق به معنای مشکلی نیست استفاده می‌شود. هاکونا به معنی «چیزی وجود ندارد» است و ماتاتا نیز به معنی مشکل. این جمله در انیمیشن شیرشاه محصول والت دیزنی بسیار مورد استفاده قرار گرفت و مطرح شد.
این اصطلاح موتیف زیبایی برای رشد شخصیت سیمبا در فیلم و همچنین موسیقی زیبایی برای این فیلم شده است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 149475 و در روز جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۱۷:۲۱
2024 copyright.