مردی که بزرگ نوشت

سینماسینما، مهگان فرهنگ 

ژان کلود کریر فیلم‌نامه‌نویس و بازیگر فرانسوی و سردبیر نشریه فمی بود کریر جزو افرادی بود که  همکاری طولانی ‌مدتی با لوییس بونوئل داشته. او شهرتش را مدیون فیلمنامه‌نویسی اش است و صد اثر سینمایی و تلویزیونی به نامش پیوند خورده که همگی از جمله آثارمهم  تاریخ سینما محسوب می‌شوند.

 او  با لوییس بونوئل اسپانیایی کار جدی خود را آغاز کرد و  تا پیش از مرگ بونوئل ۶ فیلم با او کار کرد که به ترتیب عبارت بودند از: خاطرات یک کلفت (۱۹۶۴)، بل دو ژور( زیبای روز)در  (۱۹۶۷)، راه شیری (۱۹۶۹)، جذابیت پنهان بورژوازی (۱۹۷۲)، شبح آزادی (۱۹۷۴) و میل مبهم هوس (۱۹۷۷).

لوئیس بونوئل، فیلم‌ساز سرشناس سینمای جهان عنوان بهترین کارگردان تاریخ سینمای اسپانیا را دارد. اگرچه بونوئل اولین فیلم‌اش را قبل از ۳۰ سالگی ساخت، اما مشهورترین آثار خود را بعد از۶۰ سالگی به‌روی پرده سینما فرستاد. بونوئل هنگام تحصیل در دانشگاه مادرید، با چهره‌های سرشناس ادبیات و هنر اسپانیا، سالوادور دالی و فدریگو گارسیا لورکا آشنا شد که تأثیر بسزایی در شکل‌گیری دیدگاه‌های سورئالیسم او داشتند تا جای‌که بعدها لقب پدر سینمای سورئالیسم به او داده شد.

 کریر او از دوستان نزدیک بونوئل محسوب می شد حتی تا قبل از مرگ بونوئل و به گفتهٔ خودش، به‌طور دونفری با بونوئل حدود ۲۰۰۰ بار غذا خورده‌است! در واپسین روزهای زندگی بونوئل، کریر موفق شد او را راضی کند که خاطراتش را بنویسد و کتاب با آخرین نفس‌هایم حاصل این پافشاری بود .

فیلم «خاطرات یک کلفت»، اولین تجربه فیلم‌نامه‌نویسی مشترک بین بونوئل و ژان-کلود کریر بود.

فیلم راه شیری نیز از تجربیات مشترک این دو نفر است که  محصول سال ۱۹۶۴ و به کارگردانی لوئیس بونوئل، است و بونوئل بعدها این فیلم را نخستین فیلم در یک سه‌گانه  اش دانست. دو فیلم دیگر میل مبهم هوس و جذابیت پنهان بورژوازی بودند.

او فیلمنامه ی فیلم «جذابیت پنهان بورژوازی» که فیلمی سوررئال  است و در ۱۹۷۲  ساخته شده  را در کارنامه ی خود دارد که با همکاری بونوئل نوشته است. این فیلم در فرانسه ساخته شد و به جز چند دیالوگ به زبان اسپانیایی بقیه فیلم به زبان فرانسوی است. 

موضوع فیلم درباره  انسان‌هایی از طبقه اجتماعی بالاست که علی‌رغم حوادث و مشکلات عجیبی که برایشان سعی می‌کنند در کنار هم غذا بخورند. این فیلم  جایزه بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان اسکار را گرفت و همچنین نامزد بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی هم شد.

 فیلمنامه فیلم  «میل مبهم هوس» را هر دو بر اساس  رمان زن و عروسک نوشته پیر لوئی نوشتند. که فیلمنامه آن نامزد اسکار فیلم‌نامهٔ غیراقتباسی برای لوییس بونوئل و ژان کلود کریر شد.

فیلم «زیبای روز» از دیگر کارهای مشترک این دو نفر است که  در سال ۱۹۶۷ توسط بونوئل برمبنای رمانی نوشته  ژوزف کسل ساخته شده‌است و  مارتین اسکورسیزی کارگردان آمریکایی در سال ۲۰۰۲ نسخه‌ای از این فیلم را بر روی دی‌وی‌دی منتشر کرد.

در باره ی شبح آزادی هم  باید گفت که فیلمی فراواقع‌گرایانه و کمدی محصول سال ۱۹۷۴ کمپانی فرانسوی گرینویچ است. 

همانطورکه ذکر شد،  آن ها در سال های ۱۹۷۳ برای فیلم جذابیت پنهان بورژوازی و در ۱۹۷۸ برای فیلم میل مبهم هوس، نامزد جایزه  اسکار شدند. 

منابع :

 www.imdb.com/name/nm0140643/?ref_=tt_ov_wr

www.imdb.com/name/nm0000320/bio?ref_=nm_ov_bio_sm

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 150438 و در روز سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۳۶:۵۴
2024 copyright.