چرا ساختن سریال «موسی» برای جمهوری اسلامی این‌قدر مهم است؟!/ درباره پروژه هزاران میلیاردی‌

سینماسینما، کیوان کثیریان

نمی‌دانم درباره‌ی خبر اختصاص هزاران میلیارد تومان برای ساخت سریال «موسی» (ع) به کارگردانیِ ابراهیم حاتمی‌کیا چه می‌شود گفت. در شرایط بغرنج اقتصادی و اجتماعی مردمی که از تهیه‌ی مایحتاج اولیه زندگی خود ناتوانند و در اوضاع ناامید کننده و بلاتکلیف سینما و فرهنگ که هیچ سینماگر و هنرمند مستقلی قادر به کارکردن نیست، هزینه کردن هزاران میلیارد تومان برای یک سریال چه معنایی دارد؟ در شرایطی که کشور در سخت‌ترین وضعیت اقتصادی خود -احتمالا در طول تاریخ- به سر‌می‌برد و روز به روز  «فلاکت» در جامعه فراگیرتر می‌شود، در شرایطی که کسر بودجه کلان دولت در کمین جیب ملت نشسته و مالیات‌های رنگارنگ و کمرشکن انتظار مردم بی‌نوا را می‌کشند، هزینه کردن این همه پول بی‌زبان از محل بیت‌المال با کدام دلیل عقلانی و قانونی قابل توجیه است؟ این بودجه واقعا از کدام محل، تامین و پرداخت می‌شود؟ آیا رضایت مردم که علی‌الظاهر صاحبان اصلی این بودجه‌اند، لحاظ شده؟ آیا آقایان قرار است اشتباه فاحش پروژه‌ی فاجعه‌بار و شکست خورده‌ی مجید مجیدی – محمد رسول‌الله (ص)- را در ابعاد بزرگتر تکرار کنند؟ فیلمی که با بودجه نجومی‌اش، نه در اکران داخلی موفق بود و نه در ابعاد بین‌المللی، به کوچکترین توفیقی دست یافت. آیا این پروژه، اهداف سیاسی را دنبال می‌کند و برای مبارزه با اسرائیل طراحی شده؟ اگر اینطور است آیا اساسا به این فکر شده که محل ارائه و پخش چنین پروژه عظیمی کجاست؟ در تلویزیون خودمان؟ که چه کسی تماشا کند؟ هدف از صرف اینهمه وقت و سرمایه برای این پروژه چیست؟ ارزش افزوده آن کدام است؟ و قرار است چه نتیجه‌ای داشته باشد و چه منافعی عاید چه کسانی یا چه گروهی شود؟ و به راستی آیا این سوالات، گمانه‌ی مشکوک بودن این پروژه را تقویت نمی‌کند؟
اصلا یک سوال کلیدی! چرا ساختن سریال «موسی» (ع) برای جمهوری اسلامی اینقدر مهم است ولی مثلا ساخت سریال حضرت عیسی (ع) یا حضرت ابراهیم (ع) اینقدر اهمیت ندارد؟ این اهمیت از چه روست که پس از گذشت سال‌ها با تغییر سه کارگردان(سلحشور، شورجه، حاتمی‌کیا)، آقایان هنوز بی‌خیال «موسی» نشده‌اند؟ این اهمیت از چه روست که هزاران میلیارد تومان می‌ارزد؟ دقت کنید؛ هزاران- میلیارد- تومان.
نمی‌دانم این علاقه شدید برای تصویر کردنِ داستان‌های قوم بنی اسرائیل از کجا سرچشمه می‌گیرد(حضرت سلیمان، مردان آنجلس، یوسف پیامبر، موسی و…) ولی امیدوارم مسئولان تلویزیون، کارگردان و تهیه کننده سریال موسی (ع) توضیحات متقاعد کننده‌ای برای اقناع افکار عمومی داشته باشند، گرچه گمان نمی‌کنم هیچ مسئولی در این کشور نیازی به پاسخگویی در هیچ‌ موردی احساس کند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 183607 و در روز یکشنبه ۲۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۳:۵۵
2024 copyright.