چه رویاهایی می‌آیند/ طالع‌بینی بخت‌های اسکار ۲۰۲۲

سینماسینما، سید حسام فروزان

شاید هنوز زود باشد که بخواهیم راجع به فیلم‌های اسکاری امسال حرف بزنیم اما مشتاقان سینما معمولاً  دیر و زود نمی‌شناسند و همیشه دوست دارند از فیلم‌های آینده خبر داشته باشند. تاخیر در اجرای نود و سومین مراسم اسکار باعث شد با اسکار سال ۲۰۲۲ فاصله کمتری داشته باشیم. اگر همه‌چیز خوب پیش رود و همه‌گیری کرونا مشکلی ایجاد نکند قرار است اسکار نود و چهارم در تاریخ ۲۷  فوریه سال ۲۰۲۲ برگزار شود. بسیاری از فیلم‌های دیده نشده از سال قبل هم کماکان در صف اکران جهانی هستند. معمولاً روند اکران جهانی خیلی چیزها را تعیین می‌کند و گاهی برخی فیلم‌هایی که فکرش را نمی‌کردیم پس از نمایش عمومی مورد توجه ویژه  اعضای آکادمی قرار می‌گیرند. از تغییرات اسکار این را می‌دانیم که تعداد نامزدهای بهترین فیلم به ده تا افزایش یافته است. و اینکه وضعیت پلتفرم‌های استریم و  پخش آنلاین هنوز چندان روشن نیست. برخی از منابع سینمایی مانند «ایندی وایر» و یا «امپایر» سعی کرده‌اند به فیلم‌هایی بپردازند که از بخت‌های مسلم اسکار ۲۰۲۲ هستند. حدود ۲۵ فیلم معرفی شده‌اند که در اینجا به برخی از آنها می‌پردازیم.

قهرمان 

حالا دیگر هر فیلم تازه‌ای از اصغر فرهادی برای ما اتفاقی تازه‌ است و کنجکاوی‌های بسیار برمی‌انگیزد. باید ببینیم راوی درام‌های شگفت‌انگیز طبقه متوسط این بار به سراغ چه داستانی رفته و چه آسی رو می‌کند. فرهادی معمولاً چیز زیادی از فضا و داستان فیلم لو نمی‌دهد تا تماشاگر تا لحظه نمایش فیلم پیش‌زمینه‌ای نداشته باشد. یک مجله انگلیسی اخیراً نام فرهادی را جزو فیلمسازانی آورده بود که فیلم بد نمی‌سازند و آثارشان به قله موفقیت و تاثیرگذاری رسیده است. نشریه ورایتی نیز در پیش‌بینی خود «قهرمان» را بخت مسلم اسکار بهترین فیلم بین‌المللی دانسته است. ظاهراً اولین نمایش فیلم در جشنواره کن خواهد بود. قهرمان با وقفه‌ای چند ماهه به دلیل کرونا، در شیراز فیلمبرداری شده است و امیر جدیدی، محسن تنابنده و رعنا آزادی‌ور از بازیگران اصلی آن هستند. شرکت آمازون حق پخش جهانی آن را خریده است و قرار است برای فروش بین‌المللی نسخه انگلیسی فیلمنامه نیز در اختیار تماشاگران قرار بگیرد. برخی از تحلیلگران فیلمنامه آنرا نیز از بخت‌های کسب جایزه بهترین فیلمنامه اورژینال دانسته‌اند. باید منتظر بود و دید. جعبه پاندورای این نابغه درام‌نویسی همیشه چیزهایی برای شگفتی دارد. 

خاندان گوچی

ریدلی اسکات فیلمسازی عجیب است؛ در واقع یکی از آن استادان بلامنازع که می‌توانیم انتظار هر فیلمی را از او داشته باشیم. عجیب است که اسکات با فیلم‌های خوبی که ساخته است و با وجود چهار بار نامزدی اسکار هنوز این جایزه نصیبش نشده است. امسال استاد علاوه بر خاندان گوچی، فیلم آخرین دوئل را هم ساخته است و به نظر می‌رسد وقتش است آکادمی حسابی او را تحویل بگیرد. خاندان گوچی در پاییز اکران خواهد شد و احتمالاً از فیلم‌های جنجالی و بحث‌برانگیز سال خواهد بود. داستان ترور مائوریتزو گوچی، از سران مافیای معروفترین خاندان ایتالیا. لیدی‌گاگا نقش پاتریزیا همسر گوچی را بازی می‌کند. آل پاچینو و جرد لتو هم در فیلم بازی دارند و احتمالاً چند نامزدی اسکار بازیگری هم از این فیلم ببینیم. 

گزارش فرانسوی

وس اندرسون هم از آن دست فیلمسازانی است که آدم دوست  دارد هر سال فیلمی از او ببیند. حالا سه سال پس از انیمیشن حیرت‌انگیز «جزیره سگ‌ها» با گزارش فرانسوی به میدان آمده است. آخرین فیلم بلند او، «هتل بزرگ بوداپست» نامزد ۹ اسکار شده بود. فرانسیس مک‌دورمند، بیل مورای و جفری رایت در این فیلم بازی می‌کنند و داستان آن از ماجرای واقعی روزنامه‌نگاران نیویورکر گرفته شده است. داستان درباره گزارشگران مجله‌ای اروپایی است که تصمیم می‌گیرند نسبت به حوادثی مانند شورش‌های دانشجویی و گروگان‌گیری واکنش نشان دهند و پرونده‌های ویژه‌ای منتشر کنند. اولین نمایش فیلم در جشنواره کن خواهد بود. 

دست خدا 

پائولو سورنتینو در سال ۲۰۱۳ با فیلم «زیبایی بزرگ» برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی شد و حالا هر فیلمی از او کنجکاوی‌برانگیز است. فیلم با حمایت نتفلیکس ساخته شده است که در سالهای اخیر فیلمسازان مستقل از کشورهای غیرانگلیسی را زیر پر و بال خود می‌گیرد. طبیعی است که عنوان «دستِ خدا» فوراً آدم را یاد دیه‌گو مارادونا، اسطوره فوتبال جهان بیندازد. اتفاقاً فیلم در ناپل فیلمبرداری شده و  از خاطرات نوجوانی سورنتینو گرفته شده و تاثیری که مارادونا روی شخصیت فیلمساز گذاشته است. سورنتینو که از طرفداران پر و پا قرص مارادونا بوده، برای دیدن یکی از بازیهای او قید سفر را می‌زند و همراه خانواده‌اش نمی‌رود. این سفر باعث مرگ اعضای خانواده‌اش می‌شود و تنها پائولو جان سالم به در می‌برد. در ابتدا وکیل مارادونا نسبت به استفاده از عنوان «دست خدا» اعتراض کرد اما بالاخره قضیه فیصله پیدا کرد. 

شمارنده کارت

پل شریدر فیلمنامه‌نویس «راننده تاکسی» یکی از فیلم‌های مستقل و کنجکاوی‌برانگیز سال را کارگردانی کرده است. شریدر در فیلم‌های «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» هم همکاری غبطه‌برانگیزی با مارتین اسکورسیزی داشت و در سال ۲۰۱۸ برای فیلم «اولین اصلاح‌شده» برنده اسکار فیلمنامه اورژینال شد. فیلمبرداری در دوران قرنطینه کامل کرونایی بطور کامل متوقف شد اما بالاخره شریدر توانست فیلمش را تمام کند.  جالب اینجاست که این بار اسکورسیزی به کمک شریدر آمده و برای صحنه‌های پایانی فیلم به او مشورت داده. اسکار آیزاک، تای شریدان و ویلم دفو در فیلم بازی دارند و فیلم به ماجرای قمارباز حرفه‌ای می‌پردازد که راهنمای مرد جوانی می‌شود تا باهم از دشمنی مشترک انتقام بگیرند. 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 156333 و در روز سه شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲:۰۵
2024 copyright.