کوتاه درباره فیلم «نجات» ساخته سم هارگریو/ بازی‌های رایانه‌ای در سینما

سینماسینما، امیرعلی نصیری

نجات (Extraction) با نام قبلی داکا و در مقطعی خروج از آتش یک فیلم در ژانر هیجان‌انگیز و اکشن به کارگردانی سم هارگریو با فیلم‌نامه‌ای از جو روسو است. در این فیلم کریس همسورث و دیوید هاربر نقش‌آفرینی می‌کنند. گلشیفته فراهانی از دیگر بازیگران این فیلم است. اجرای تیم بازیگری و سکانس‌های اکشن از نقاط قوت فیلم هستند.

در حین تماشای فیلم، اولین نکته‌ای که به نظرم رسید، شباهتش با بازی رایانه‌ای تاکتیکی قدیمی و معروف پروژه آی‌جی‌آی (به معنی «دارم داخل می‌شوم») بود. صرف‌نظر از سوم‌شخص بودن فیلم (در قیاس با اول شخص بودن بازی)، نحوه دکوپاژ صحنه‌های اکشن، پرش فیلمبردار با بازیگران، نمایش دوربین اسلحه هنگام شلیک و حضور فرمانده زن در مقر (گلشیفته فراهانی) دلایل اصلی این شباهت بود (شکل را ببینید).

بعید نیست که آگاهی یافتن تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها نسبت به افزایش تماشای خانگی فیلم‌ها در زمانه کرونا، به‌ویژه توسط کسانی که از کنسول‌های بازی استفاده می‌کنند، در این رویکرد به فیلم دخیل باشد؛ با این دیدگاه، بهتر می‌توان نحوه روایت در فیلم ۱۹۱۷ (سم مندس، ۲۰۱۹) را درک کرد.

ناگفته نماند که متوجه ضعف‌های فیلم و اصطلاحاً گاف‌هایش، یا بالیوودی شدنش در برخی صحنه‌ها هستم؛ مانند دیده شدن لحظه تیر خوردن تایلر (کریس همسورث) روی پل از بالایِ ساختمانِ محلِ سکونتِ امیر عاصف. اما همه این‌ها باعث نمی‌شود که از تماشایش ذوق‌زده نشوم یا آن را به دیگران توصیه نکنم.

حسین عیدی‌زاده (منتقد و سینمایی‌نویس) جمله‌ای دارد که مشخصاً درباره دو فیلم بچه راننده و مردگان نمی‌میرند به‌کاربرد: «پاپ‌کورن را بگذارید کنار دستتان، فراموش کنید کارگردان کیست و از فیلم لذت ببرید.» می‌توان این توصیه را درباره نجات نیز استفاده کرد. گفتنی است استقبال از تماشای فیلم در نت‌فلیکس به حدی زیاد بود که بلافاصله خبر ساخت دومین قسمتش نیز منتشر شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 135626 و در روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۵:۲۴:۵۳
2024 copyright.