کوتاه درباره فیلم Another Round، سریال Unorthodox و انیمیشن Soul

سینماسینما، محمد تقی‌زاده

فیلم Another Round (دور دیگر) 

جدیدترین فیلم توماس وینتربرگ و یکی از پر سر و صداترین فیلم های سال، از آن دست فیلم هایی است که تماشاگران در مواجهه با آن دو دسته می شوند؛ یا خیلی راحت و عادی و به مثابه فیلمی سرگرم کننده از کنارش می گذرند یا آنچنان درگیرش می شوند که جزو بهترین فیلم های عمرشان می شود، دلیل این رفتار پارادوکسیکال چیست؟
Druk که به فارسی یک دور دیگر ترجمه شده، به قول اهالی سینما یک  «آنی» دارد که اگر بتوانی با آن ارتباط برقرار کنی بدجوری درگیرش می شوی، لحظات تنهایی مرد داستان و جدایی از خانواده و جامعه و در مقابل لحظات رهایی و رستگاری مارتین چنان واقعی، طبیعی و تاثیرگذار است که نمی شود از آن به راحتی گذشت.
در مقابل استدلال کسانی که فیلم را رها و زیادی اغراق شده می دانند نیز نادرست و بیراه نیست، چرا که لحظات مرده و فاقد کارکرد در فیلم کم نیستند و برخلاف فینال فیلم، شروع داستان تا حد زیادی زمانبر و فاقد کارکرد دراماتیک تصور می شود‌‌ و از سوی دیگر اغراق در برخی رفتارها و شخصیت پردازی ها هم به شدت توی ذوق می زند.

سریالUnorthodox

مینی سریال Unorthodox که در ایران با عنوان غیرارتدوکس ترجمه شده، از جدیدترین سریال های نتفلیکس در سال ۲۰۲۰ است که بر اساس کتاب دبورا فلدمن ساخته شده است.
بیشتر نقدها و نظرها درباره سریال مربوط به درونمایه مذهبی فیلم و نقش سختگیری های مذهبی در زندگی دختری جوان از جامعه‌ی یهودیان حسیدی -کاراکتر اصلی- است که به افراط در دین داری و برخی آداب و آیین های سختگیرانه اشاره دارد.
اما سه نکته برای من در این مینی سریال بیش از درونمایه مذهبی و بطور کلی محتوای مجموعه جذاب و قابل توجه بود؛ نخست، دقت و توجه فیلمساز به جزئیات و انطباق داستان و شخصیت ها با واقعیت زندگی بود، به طوریکه چنان داستان سریال جذاب و به دور از کلیشه ها و قصه گویی های ساختگی به تصویر کشیده شده که میزان باورپذیری و همذات پنداری مخاطب را تا حد زیادی بر می انگیزاند.
دوم، پرداختن به درونیات زنانه کاراکتر اصلی فیلم است. ماریا شریدر کارگردان زن پنجاه و پنج ساله، توانسته در سبک رئال خود، درونیات و جزئیات شخصیتی یک دختر نوزده ساله را به طرز عجیب و باور پذیری به تصویر بکشد و در این میان انتخاب بازیگران و بخصوص بازیگر و بازیگردانی نقش استر مهمترین شاهد این ادعاست.
سوم، نقش، بازیگر و اجرای حیرت انگیز شیرا هاس بازیگر ظریف و ریز نقش اسرائیلی مینی سریال آن ارتدوکس بود که بار اصلی داستان با بازی قدرتمند وی به ثمر رسیده است. 

انیمیشن Soul

چگونه خالق انیمیشن های شاخص و با کیفیتی چون درون و برون، بالا، به چنین اثر کسل کننده و محتوازده ای به نام روح رسیده است؟ روح به هیچ وجه در داستان‌گویی و شخصیت پردازی جذابیت و کشش دو شاهکار قبلی پیت داکتر را ندارد و آن قدر درگیر بیان محتواهای ارزشمند انسانی و معنای زندگی شده که به کل کشش دراماتیک و قصه پردازی را فراموش کرده است.
حجم تعریف و تمجیدها از این اثر نه چندان قوی و تاثیرگذار و حتی کسل کننده و ملال آور، در شبکه های اجتماعی و برخی نقدها آنقدر زیاد است که به طور کلی انسان به همه چیز درباره تماشای یک اثر هنری و تحلیل آن شک می کند؛ از احتمال نامزدی در اسکار تا شاهکار نامیدن روح از برجسته ترین نمونه های این تعریف ها است، گویی برخی ندیده، روح را در راستای آثار با کیفیت فیلمساز تلقی می کنند و شاید هم برایشان پذیرفتنی نیست که چگونه خالق چند نمونه از برترین انیمیشن های دهه اخیر،چنان درگیر معناگرایی و محتوازدگی شده باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 148606 و در روز پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۱۹:۴۱
2024 copyright.