یادداشتی بر فیلم آبادان یازده ۶۰/ تورق تاریخ دفاع مقدس این بار به نام شهدای حماسه‌ ساز رسانه

سینماسینما، فریبا اشوئی

آبان ماه ۱۳۵۹. آغاز جنگ تحمیلی. سقوط خرمشهر. آبادان زیر آتش سنگین توپخانه دشمن و در آستانه سقوط. هنگامه سخت نبرد و مقاومت. حماسه مردم شهر با همراهی ارتش، سپاه و رادیوی ملی نفت آبادان.

آبادان یازده شصت روایتی متفاوت ازسینمای جنگ و دفاع مقدس است. بازسازی یک حماسه از تاریخ جنگ. (حماسه کوی ذوالفقاری)
تصویر سازی واقعی از حقیقت یک ماموریت. ماموریتی متفاوت با گروهی متفاوت. گروهی که سلاحشان مرگبار نیست. سلاحشان امواج رادیویی و هدفشان انتشار اخبار امید بخش میان مردمشان است.
فیلم بر اساس نوع ژانر(سینمای جنگ) حادثه محور است حوادث رخ داده درمتن درسه قسم وسه پرده تقسیم بندی و به تصویر کشیده شده است:
پرده اول باور (لمس خطر)، پرده دوم ناامیدی (سقوط خرمشهر) و پرده سوم شور (حماسه مقاومت). داستان آبادان یازده شصت آرام، روان و بدون حاشیه روایت می شود. درست مثل جوی آبی که جاری است. آب در بزنگاه های سخت به چاله می افتد و بعد با تلاش، ضمن جابجایی قلوه سنگ ها، آن ها را با خود همراه می کند تا قدرتش را بیشتر کند. قلوه سنگ ها، همان قهرمان های فیلم هستند. فیلمنامه یک قهرمان ندارد. در این روایت همه در نوع خود یک قهرمان محسوب می شوند جنس همه سنگ ها و نگاهشان به زندگی یکی نیست (بهمن، نبی، ادوین، مسعود، مریم و حتی نرگس همسر بهمن که درآخر به گروه اضافه می شود) اما همه آن ها، با آبِ در جریان هم سو می شوند. چراکه هدف برای همه یکی است (مقاومت در برابر تجاوز) و تفاوت ها در قوت بخشی به جریان آب است که موثر واقع می شود تا حصول به مقصد. (نجات شهر از سقوط)
فیلمساز دوربینش را در خدمت سوژه برای بالا بردن پتانسیل و دینامیک صحنه پویا و در حرکت نگاه داشته است. صحنه پردازی با بهره‌بری خوب و مفید از تصاویر آرشیوی قابل قبول مخاطب است. بازی ها کنترل شده، به دور از اغراق و در راستای دستیابی به هدف اصلی (مستندسازی واقعیت) تعریف و اجرا شده اند. و نکته آخر این که تاریخ ۸ ساله دفاع مقدس حماسه های مختلف و متفاوت را به چشم خود دیده و ثبت کرده است که شمار بالایی از آن ها در فُرمت و مدیوم های مختلفی بازسازی و مستند سازی شده اند. آبادان یازده شصت برگی است از تاریخ حماسه مقاومت، که این بار به نام شهدای حماسه ساز رسانه در تاریخ ثبت می شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 129988 و در روز دوشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۰:۲۰:۲۶
2024 copyright.