سینماسینما، منوچهر دین پرست
هنرمندی که نسبت به اتفاقات و حوادث پیرامونی خود بی تفاوت نباشد و از هنر برای بیان تاملات و اندیشه خویش بهره ببرد، هنرمندی است که می توان او را در زمره کسانی دانست که نسبت به جامعه نه تنها متعهد است بلکه توانسته زبان گویای جامعه خاموش خویش باشد. فیلم “آشغالهای دوست داشتنی” امیریوسفی را نیز باید در همین جمله معنا کرد. او نسبت به یک رویداد مهم سیاسی بی تفاوت نمانده و در قالب خاص خویش زبان گویای آن حادثه بوده است. امیر یوسفی با ساخت این فیلم برخی از زوایا و پیچیدگی ها و اتفاقات انتخابات سال هشتاد و هشت را در کالبدی سینمایی قرار داده است تا بتواند گذشته و حال و آینده مردم ایرانمان را معنا کند. برای امیریوسفی بیش از آنچه که فیلم، جدی باشد برای او توجه به رویدادی مهم جدی بوده است. او در فیلم با زبان مطایبه و طنز و تلخ و حتی صریح و گویا نسلهای گوناگون و گسست آنها را که چگونه سالهای سال اسیر دست باورها و عقاید مختلف قرار گرفتند و عمرشان گذشت را بیان می کند. از سوی دیگر امیر یوسفی ساختاری را برای فیلم خود انتخاب کرد که نه تنها زمینه و زمانه را به خوبی نشان می دهد بلکه تو در تو بودن تاریخ و باورها را هم طرح می کند. او بدون جبهه گیری نسبت به عقیده ای آن را به مثابه سینماگری که یک موقعیت را دیده، به تصویر می کشد. از سوی دیگر دیالوگهای افراد درون قاب که سالهاست از عمرشان گذشته و نسبت به زمانه خود دور هستند، همان زیرکی و یا رندی است که امیریوسفی به بیانی صریحی از زمانه خود دست یافته است. اگرچه امیر یوسفی با این شگرد توانست مخاطب را با خود همراه کند اما نمی توان از گفته هایی که طرح شد حتی بدون دقت به کلمات و واژگانی که بیان شد بی تفاوت گذشت. او عامدانه مطالبی را طرح می کند که جامعه نه تنها نسبت به آن بی تفاوت نیست بلکه سالها با آن زیسته است. او مادر شهیدی را در وضعیتی قرار می دهد که راه برون رفت را فقط در نگاه مادرانه و مهربانانه در جدال فرزندان خانواده اش می بیند. او خاطرات خانواده ای را به کیسه زباله می اندازد که بخشی از هستی آنها بوده و اینک هستی آنها نه تنها بی معنا شده بلکه به ضد خود نیز تبدیل شده است. امیریوسفی با نام پر از ابهام “آشغالهای دوست داشتنی” به خوبی آشغال زمانه خود را شناخته و خوب فهمیده که چه چیزی آشغال هست. شاید بر همین اساس است که سالها فیلم او در محاق و توقیف بود تا به زعم آنها بوی آزار دهنده آن از بین برود و کسی هم نسبت به آن چندان رغبتی نشان ندهد و بعد به نمایش درآید. درست در زمانی که مردم با هزاران مشکل عدیده اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و حتی سیاسی رو به رو هستند و کسی نسبت به آشغالها حساس نیست. اما این طور هم نیست ما آشغالهای زمانه خود را می شناسیم.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود
- «شین» دوباره اکران میشود
- «قیف» با رضا عطاران به سینما میآید
- راهیابی فیلم شهاب حسینی به جشنواره بینالمللی فیلم نالیوود تورنتو
- شهاب حسینی؛ تنوع در پذیرش نقش، تناقض و شتابزدگی در واکنشها
- مراسم بزرگداشت کیومرث پوراحمد در خانه سینما
- جشنواره فریبورگ و نمایش ۵ فیلم کوتاه ایرانی
- اکران آنلاین «مقیمان ناکجا» با بازی شهاب حسینی
- شهاب حسینی: میخواهم فیلمی اقتباسی از ساعدی بسازم
- «گناه فرشته» و داستان خون، عشق، عدالت
- شهاب حسینی، امیر آقایی و لادن مستوفی در «گناه فرشته»
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- از هر که بگریزم ز خود راه گریزم نیست/ نگاهی به فیلم «مقیمان ناکجا»
- سینما سیرک نیست /شهاب حسینی از تجربه کارگردانی «مقیمان ناکجا» می گوید
- صدور پروانه نمایش برای ۳۴ اثر غیرسینمایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود