سینماسینما، مازیار معاونی
ایده استفاده از کارشناس/ مجری در برنامه های تلویزیونی قدمت چندانی ندارد؛ اواسط دهه هشتاد بود که تلویزیون با ساخت جُنگ های شبانه ای نظیر «دو قدم مانده به صبح» با اجرای محمد صالح علاء و «آسمان شب» که سیاوش صفاریان پور اجرای آن را به عهده داشت، این ایده را عملی کرد. مطابق این فرمول که البته ظرف مدت زمان کوتاهی به شدت گسترش یافت و تعداد قابل توجهی از برنامه های گفتوگو محور تلویزیون را تحت الشعاع خود قرار داد به جای استفاده از افرادی که تنها به واسطه قدرت بیان و تجربه کار با دوربین حکم مجریِ صرف و گرداننده برنامه های مبتنی بر گفت و شنود را ایفا می کردند و نمونه هایشان را ظرف دهه های متمادی زیاد دیده بودیم، نسل جدیدی از مجریان به کار گرفته شدند که در عین لزوم تسلط به اجرای تلویزیونی، می بایست در زمینه تخصصی مورد تمرکز برنامه هم متخصص و صاحب نظر می بودند.
در این گونه برنامه ها یا مثل برنامه «آسمان شب» کارشناس/ مجری در یک قاب دونفره مستقیماً با میهمانِ متخصص برنامه وارد گفت و گو می شد و یا به سیاق برنامه «دو قدم مانده به صبح» و برنامه های مشابهی نظیر «چشم شب روشن» و «سفید» که به ترتیب صالح علاء و شهرام زرگر اجرای آنها را بر عهده داشتند یک مجری اصلی ( Master) که در زمینه مورد تمرکز برنامه یعنی «هنر» به مفهوم عام آن کارشناس محسوب می شد اجرای کلی برنامه را به عهده می گرفت و در هر بخش از گفت و گوها با دعوت از یکی از صاحب نظران آن حوزه در مقام کارشناس/ مجری وظیفه گفت و گو با میهمان برنامه را به او واگذار می کرد و در معدود مواردی هم که ضرورتی پیش می آمد و البته معمولاً در انتهای بحث کارشناس/ مجری و میهمان، جمع بندی و یا نقطه نظری هم از سوی مجری اصلی مطرح می شد تا هم برنامه در مسیر درست و از پیش تعیین شده اش مدیریت شود و هم خوراک تخصصی قابل قبولی در اختیار مخاطبین علاقمند قرار بگیرد؛ اما از آنجا که در تلویزیون هم مانند سایر حوزه های اجتماعی به خصوص عرصه رسانه و برنامه سازی، پوسته ظاهری یک پدیده بدون توجه به ماهیت آن، مورد تکثیر بی حساب و کتاب قرار می گیرد، فرمول استفاده از کارشناس/مجری با انحراف از ایده اولیه مبنی بر شکل گیری یک گفت و گوی تخصصی و حذف سوالات کم مایه مجریان غیر متخصص، فاصله گرفته و به میدان مناسبی برای خارج شدن از چهارچوب فکر شده اولیه و جولان دادن کارشناس/ مجریان برنامه های مختلف تبدیل شد.
شاید سری اول برنامه «هفت» را بتوان سرآغاز نسل جدیدی از برنامه های کارشناس/مجری دار سه نفره تلویزیونی دانست که با برداشتی اشتباه از فرمول به کارگیری یک مجری متخصص آن هم در قالب گفتوگویی که قاعدتا ًباید دونفره برگزار شود، عملاً به مهملی برای شکل گیری دو قطب مخالف در یک گفت و گوی سه نفره تبدیل شدند که کارشناس/ مجری از آنجا که خود را در بحث در گرفته صاحب نظر می دید به جای تلاش برای مدیریت بحث به عاملی برای قطب بندی جلسه و رفتن برنامه به سمت تشنح مبدل می شد. البته هر چه قدر که برنامه یاد شده (با اجرای فریدون جیرانی) و برنامه های هم نسلش از این منظر قابل اغماض بودند و تا اندازه ای ارتباط دادن این اشکالات به نو بودن ایده به کار گرفته شده منطقی به نظر می رسید اما در ادامه فکر استفاده از «کارشناس/ مجری» نه تنها مشکلی را حل نکرد که خود به معضلی بزرگ و تشنج زا بدل شد.
مروری بر فصل سوم ( فصل آخر) برنامه «هفت» و برنامه «نقد سینما» که با حضور بهروز افخمی به عنوان کارشناس/ مجری روی آنتن رفته و یا برنامه سینمایی ناکام «میزانسن» که در آن مهدی سجاده چی همین نقش را ایفا می کرد گواهی آشکار بر این مدعا هستند. البته در تجارب فراوان، دانش سینمایی و صلاحیت اظهار نظر افرادی که نامشان آمد کوچکترین تردیدی وجود ندارد ولی به هر حال یک سمت مهم و تعیین کننده هر برنامه تلویزیونی مخاطبین آن هستند که وقتی که در این وانفسای سربرآوردن شبکه های ریز و درشت ماهواره ای و اینترنتی و رقابت شبکه های اجتماعی با کانال های تلویزیونی، مخاطب، همچنان آنها را به برنامه های خارج از چهارچوب سیما ترجیح داده و برایشان وقت می گذارد، حداقل خواسته اش می تواند امکان تماشای یک برنامه حساب شده و در چهارچوب استاندارهای یک برنامه تلویزیونی باشد؛ ولی آیا در برنامه هایی که ذکرشان رفت و بسیاری از دیگر برنامه هایی که از کارشناس/ مجری بهره می برند این خواسته حداقلی برآورده می شود؟ آیا مجری برنامه «میزانسن» در میانه گفت و گوهای کارشناس سینمایی برنامه با میهمان و درست در حساس ترین لحظات بحث، به قصد اظهار فضل ورودهای نابجا به گفت و گو و از نفس انداختن آن نداشت؟ آیا در همین برنامه جمعه شب گذشته «نقد سینما» گرداننده جلسه در جهت مدیریت آن به شکلی که صحبت های میهمانانش به شکلی شفاف و قابل فهم به گوش مخاطب برسد تلاش می کرد یا خود یکی از عوامل شلوغی فضای برنامه بود؟ گرداننده ای که با فراموش کردن وظیفه اولیه اش در مدیریت برنامه، می خواست به هر شکل ممکن، نظراتش را ابراز کند انگار که در یک محفل خصوصی و نه مقابل دوربین یک شبکه سراسری با آن دو صاحب نظر دیگر در حال بحث و گفت و گو هستند؟!!! تاسف آور است ولی ایده فی الذاته خوب «کارشناس/ مجری» در برنامه های امروزی تلویزیونی خود یک معضل تام و تمام محسوب می شود.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برزخ بیپایان/ نگاهی به فیلم «بهشت تبهکاران»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- «پدر ما» در مستندات یکشنبه و «بنشیهای اینیشرین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- تلویزیونی که مهرهسوزی میداند
- این بار خرمشهر فریاد زد!/ نگاهی به مستند تلویزیونی «خرمشهر جمعیت ۸۰ میلیون نفر»
- تلویزیون و ضرورتِ پایبندی به «نقشه راه» روشن
- مستند «خرمشهر ۸۰ میلیون نفر»؛ ویژهبرنامه چهلمین سالروز آزادسازی خرمشهر
- اعتراض سازندگان «مرد بازنده» به صدا و سیما
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- تخریب حمامی تاریخی توسط سازندگان یک سریال تلویزیونی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
آخرین ها
- قابهایی از ناگفتهها در گالری ثالث
- سرنوشت نامعلوم سریال کیانوش عیاری/ چرا تلویزیون ۸۷ متر را گردن نمیگیرد؟
- مراسم سالگرد قتل داریوش مهرجویی و همسرش برگزار شد؛ دادخواهی دوباره در سالگرد «شب هولناک سینمای ایران»
- راهیابی «اسکن» به جشنواره آمریکایی
- همکاری دوباره احسان عبدیپور با سروش صحت در «اکنون»
- فوت خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی؛ امینالله رشیدی درگذشت
- اکران «آخرین عاشقانه» از فردا/ «نهنگها» به زودی به سینما میآید
- «کشیم عاشق» به فرانسه میرود
- «مالی سویینی» به تالار وحدت میرود
- نصیریان: سینما را از مهرجویی آموختم/ اولین حضور رئیس جدید سازمان سینمایی در میان هنرمندان
- اختتامیه سومین جشن مهر سینمای ایران / گزارش تصویری
- آغاز دور جدید حراج شمارههای رند همراه اول
- به بهانه تغییر رییس سازمان سینمایی/ باید مدیران را پاسخگو کنیم
- «محکوم» در راه شبکه نمایش خانگی
- «هیدن» ۴۰۰ اجرایی شد/ دور جدید نمایش در تماشاخانه هما
- سه پوستر فیلم «شهر خاموش» را حذف کردند/ تلاش برخی فیلمسازان برای حذف سینمای ایران از جشنوارههای جهانی
- بهروزشعیبی: فرهادی و مهرجویی سینمای اجتماعی را به یک قشر خاص محدود نکردند
- حسابش بماند با پرورگار
- با ۱۷ میلیون و ۶۸۴ هزار مخاطب؛ سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، ۱۰۰۰ میلیاردی شد
- با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی شد
- چرا هیچ فیلم، سریال و انیمیشنی درباره حافظ، شاعر پرآوازه ایرانی، تولید نمیشود؟
- رونمایی از «بی سر و صدا» در جشنواره بینالمللی سائوپائولو
- «سرانجام»، وصیتنامه کلود للوش است؟
- سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان؛ پروانه زرین روی شانه برگزیدگان
- بزرگداشت داریوش مهرجویی در جشنواره کوروش
- کانون کارگردانان سینما برگزار میکند؛ مراسم اولین سالگرد قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- نمایشهای راه یافته به «مسابقه تئاتر نوجوان» جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام شد
- معرفی نامزدهای بخشهای مختلف سی و ششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان
- علی نصیریان در سالگرد تماشاخانه سنگلج مطرح کرد: تئاتر را نمیتوان دیکته کرد
- حضور همراه اول در جیتکس ۲۰۲۴ با محوریت هوش مصنوعی