سینماسینما، زهرا مشتاق
خانه پدری بعد از ده سال توقیف، از یک اکران چند روزه به بیرون پرت میشود و هیچ مقام حقیقی و حقوقی قدرت ایستادگی ندارد . این پرتاب به طور مشخص و دقیق به صورتهای تک تک ما اصابت کرده و ما را خونین و با جراحتی عمیق رها ساخته است.
جامعهای که سیاست گزارانش تحمل بازتاب مسائل اجتماعی خود را نداشته باشد؛ باید با کلاهخود و سربازان ویژه، مردمان را از کف خیابان پاکسازی کنند و این یعنی بیمار بودن اجتماع خشمگینی که هیچ مفری برای شنیده شدن نعرههای تلخش وجود ندارد.
در تمام دنیا، چه سیاستمداران و چه مسولان فرهنگی، از هنر اعتراضی نه تنها استقبال کرده، بلکه کارشناسان خود را به تحلیل و واکاوی می گمارند. هنر اعتراضی، چه شعر باشد و رمان، چه پرفورمنس و نمایش و چه سینما، آیینه تمام قد رفتار و منش و خواستهها، در کنار عیبها و خوبیهای مردمان همان جامعه است. مسولان تصمیم گیرنده با دنبال کردن هنر خلق شده توسط هنرمندان، به مشکلات جامعه و در حقیقت خلا سیاستهای خود در همه زمینه ها اشراف پیدا کرده و در بدترین نگاه دایی جان ناپلئونی وار، حتا برای ادامه حیات سیاسی خود ، سعی در برطرف کردن آن میکنند.
اما اینجا، در میانه انباشت بحرانزای مسائل اجتماعی، تحملی حتی برای یک آیینه کهنه زنگزده که از فرط دیده نشدن در خاک فراموشی رو به ناپدید شدن است؛ وجود ندارد.
توقیف فیلم درخشان « خانه پدری »، یعنی مرگ سینمای اجتماعی. یعنی خرد کردن آینه ای که دارد تک تک ما را نشان می دهد. مای عصبانی، مای غضبناک، مای فروشده در رنج و ملال و دشواریهای زندگی.
تصمیم برای قتل سینمای اجتماعی، نادیده گرفتن حرمان انسانهای جامعهای است که ذره ذره و گاه حتی به یکباره ورطه هولناک نابودی را تجربه میکنند، بی آن که صدایشان را کسی بشنود.
حذف خانه پدری، نه تنها به بهبود مشکلات کمکی نمیکند، بلکه موجب زبانه کشیدن بیشتر آتشی میشود که چون خوره، خشک و تر را با هم میسوزاند. تصمیم گیرندگان این توقیف، که مخاطب را به یاد کاردینال های پیر و فرتوت قرون وسطی می اندازند؛ با این حکمهای غیر عقلانی تیشه بر شاخه درختی میزنند که خود بر آن نشستهاند و به زبان خودشان باید سوگند خورد که رستگاری اتفاق نمیافتد، مگر از مسیر اصلاح.
و البته یادآوری کرد با توقیف خانه پدری از میزان رو به افزایش خشونت علیه زنان هیچ درصدی کاسته نخواهد شد. و کماکان و برای مثال بر روستاهایی چون دیشموک در استان کهکلویه و بویر احمد که از ابتدای سال تاکنون، بر اساس آمار رسمی ۱۶ زن خودسوزی کرده اند؛ افزوده خواهد شد.
خانه پدری باید اکران شود و اگر مراجع رسمی کماکان اهتمامی بر بیداری و شنیدن آلارم های فعال شده و انبوهی از آژیرهای قرمز به صدا درآمده ندارند؛ پیشنهاد میشود فیلم در فضای مجازی به سرعت منتشر شود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نگاهی به کارنامه فیلمسازی کیانوش عیاری
- «بودن یا نبودن» و تبدیل خشونت به امید/ عیاری نمونهای از عیار شرافت در سینمای ایران است
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- در نشست نقد و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما مطرح شد؛ قدرت و توان بازیگر نباید دیده شود/ فیلمهای عیاری دارای حدیث نفس شخصی است
- در نشست نقد و بررسی «آبادانیها» مطرح شد؛ نقش عیاری در زبان سینمایی و تحول آن بسیار موثر است/ «آبادانیها» عدالت اجتماعی را وارد سینما کرد
- نمایش و بررسی «شبح کژدم» در موزه سینما
- بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما برگزار شد/ کیانوش عیاری: نمیتوانم از سینما دل بکنم/ راز ماندگاری عیاری در تعهد به انسانیت و سینما است
- نسخه مرمت شده «آبادانیها» در موزه سینما
- کیانوش عیاری: «۸۷متر» از شبکه یک روی آنتن میرود
- بزرگداشت کیانوش عیاری و افتتاح گنجینه این فیلمساز در موزه سینما
- گفتوگوی سینمایی نسلها/ نگاهی به مستند «موج نو»
- زنگ تفریح یک فیلمساز چیرهدست/ نگاهی به فیلم «ویلای ساحلی»
- آیا رضا عطاران رکوردهای فروش ۱۴۰۲ را میشکند؟
- یادداشت کیانوش عیاری درباره «جنگل پرتقال»؛ با ۶۰ هزار تومان، میلیونی لذت ببرید
- «ویلای ساحلی» از مهر اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود