سینماسینما، محمدرضا بیاتی*
جشنواره فجر تمام شد اما همنشینی با کرونا هم نتوانست تغییری در حاشیههای جشنوارهی امسال ایجاد کند؛ یکی از این حاشیههای جنجالیِ همیشگی، اعتراض به نامزدهای سیمرغ بلورین است. من امسال هیچ فیلمی در جشنواره ندیدم و این یادداشت صرفاً دربارهی هوتن شکیبا نیست؛ بلکه تلاشی است برای پیدا کردنِ جواب این سؤال که چرا کسانی که در شایستگی و برازندگی آنها تردیدی نیست، برخلاف انتظار، نامزدِ بهترینها نمیشوند. برای نمونه، در روزهای جشنواره هرکس آخرین اثر ’نرگس آبیار‘(ابلق) را دیده بود با تعجب گفته بود چرا اسم هوتن در میان بهترین بازیگرهای مرد نیست. بنظرم هوتن شکیبا در ’لیسانسهها‘ (سروش صحت) به روشنی نشانههای یک بازیگر ژنتیکی را به نمایش گذاشت هرچند ممکن است -برخی- این گسترهی بزرگ از تواناییهای متفاوت و متضاد را از او توقع نمیداشتند. بنابراین وقتی آن تعریفها و این واکنشها را میدیدم غافلگیر نشدم. دربارهی چند بازیگر دیگر و برخی عوامل فیلمها هم نظرات اعتراضی شنیده شد؛ با این تفاوت طبیعی که -مثل همیشه و همهجا- حاشیههای پیرامون بازیگران و کارگردانها بیشتر به چشم آمد. به نظر میآید دست به دامنِ جوابهای کلیشهایشدن، مثل اختلاف سلیقه، برای حل و فهمِ این مسأله کفایت نمیکند؛ یا این استدلال که خُردهحسابهای شخصی، گروهی و صنفیِ بعضی از داوران، باعث حقکُشیهاست؛ و یا سیاستهای دیکتهشدهی مسئولان جشنواره، داوری منصفانه را غیرممکن میکند با این راهبرد که «هر جشنوارهای سیاستگذاری خاصِ خود را دارد مثل همهی جشنوارههای دنیا».
البته برخی هم معتقدند اصل ماجرا به ایرانیبازیِ ما بر میگردد. مشکل، فرهنگی است و ما همیشه معترض و طلبکار هستیم و اگر بازی به سود ما تمام نشود قواعد بازی را نمیپذیریم و زیر میز میزنیم. برخی هم میگویند وقتی یک احساسِ بیعدالتی کلی، حاکم باشد حتی کسی که حقی از او پایمال نشده ابوعطا میخواند. بله، بعضی نابجا معترضاند و میتوان با درصدی از احتمال گفت در هر انتخاب ناعادلانهای شاید یکی از این دلایل، عامل اصلی باشد یا برآیند همهی آنها باعث یک تصمیم نابرازنده شود. در مورد فشارهای دولتی هم، جز در موارد خاص مثل افشاگری فرامرز قریبیان، در اغلب اوقات داوران با قاطعیت میگویند ابداً تحت فشار مدیران جشنواره نبودهاند. بنظر هم نمیآید که-در بیشتر موارد- راست نمیگویند. هرچند اعتقاد مدیران دولتی به اِعمال سیاستگذاری، سوءظن ِ دخالت ایدئولوژیک در نتایج آراء را تقویت میکند و یادآورِ سنتی کهنه است. نگاهی به سینمای دههی شصت نشان میدهد که در آن دوران بیشتر به نقش جایزه میدادند تا بازیگر. به این معنی که اگر شخصیتی در یک فیلم چنان پردازش میشد که در راستای ترویج ارزشهای انقلابی تلقی میشد مورد توجه قرار میگرفت فارغ از آنکه بازیگرِ آن نقش -با معیارهای حرفهای- از پس ِ خلق آن شخصیت برآمده بود یا نه؛ و یا در دههی هفتاد که گفتمان مدرنیته سربرآورد و موجِ آن تمام جامعه را زیر و رو کرد گفتمان رسمی مأموریت خود را دفاع از سنت تعریف میکرد بنابراین روی خوش به ’هدیه تهرانی‘ که شمایل زنی مدرن بود نشان نمیداد؛ و موارد متعدد و مختلف دیگر. سالها گذشته است و این رویکرد -نسبت به دههی شصت- با فراز و نشیبی طبیعی هرسال کمرنگتر شده اما از بین نرفته است. از استثنائات که بگذریم، رویکرد ایدئولوژیک جشنوارهی فجر، از این منظر، یک تفاوت مهم با جشنوارههای معتبر جهان دارد و آن این است که در آنجا معمولاً دخالتهای فرا-هنری، برخاسته و متأثر از گفتمان غالب ِ عمومی و تاریخی است و یا بعبارتی هژمونیک است. هژمونی فرهنگی، درست باشد یا نادرست یک پدیدهی درونزاد است درحالی که در جشنوارهی فجر -حتی خیرخواهانه و صادقانه- ما همواره با تلاشی بیپایان و بیهوده برای مهندسی فرهنگی روبرو بودهایم که پدیدهی برونزاد و آمرانه است.
اما علاوه بر دلایلی که کوتاه به آنها اشاره شد، یک دلیل دیگر هم هست که میتواند به تصمیمگیری نادرست و صدور رأی نامنصفانه در هیأتهای داوری منجر شود؛ پدیدهای که در روانشناسی اجتماعی به آن اثر انتظار expectancy effect میگویند. اثر انتظار وقتی در پژوهشها اتفاق میافتد که آزمودنیهای داوطلب، بجای واکنش واقعی و خودانگیخته به آزمایش، سعی میکنند به نحوی جواب بدهند که فرضیهی آزمایش درست بنظر برسد و آزمایشگر را خوشحال یا راضی کنند! روشن است که این اتفاق در هیچ پژوهشی نمیتواند عامدانه باشد. گاهی آزمایشگر بر آزمودنیها چنان نفوذ و تأثیری دارد که آنها را به سمت مسیر پیشبینیشده میبَرَد. گاهی آزمودنیها بدلیل نگرانی یا اضطراب، رفتاری را در پیش میگیرند که فرضیهی آزمایش را تأیید کند. گاهی هم آنها -خودآگاه یا ناخودآگاه- سعی میکنند رفتار یک آزمودنی خوب را از خود نشان دهند و به نتیجهی مورد انتظار برسند. چنین گرایشی در افراد همواره به معنای ضعف شخصیت یا صفات منفی در آنها نیست بلکه گاهی تمایل به همراهی با گروه، یا رفتار جامعهدوستانه (Prosocial)، منشأ این رفتار است.
بنظرم یکی از دلایل داوریهای نامنصفانه در ساختاری که مهندس فرهنگی را امری ضروری و مطلوب تلقی میکند، ’اثر انتظار‘ است، چرا که داورها تحت فشار نامرئیِ داورِ خوببودن با احتمال بیشتری دچار خطا میشوند. خودآگاهیِ داورها به این آسیبپذیری، در هر جشنوارهای، میتواند تا حد زیادی این اثر را خنثی کند و داوریها برآمده از ارزیابی حقیقی و خودانگیختهی داورها باشد.
*فیلمنامهنویس و فیلمساز
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- عرضه یک فیلم کوتاه با بازی هوتن شکیبا در شبکه نمایش خانگی
- «صبحانه با زرافهها» آبان اکران میشود
- هیئت داوران جشنواره «فیلم و عکس با انرژی» معرفی شدند
- چشیدن طعم نابرابری/ نگاهی به فیلم «عامهپسند»
- ترانه تنهایی/ نگاهی به فیلم «عامه پسند»
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- «عامه پسند» اکران آنلاین میشود
- یک فانتزی دوست داشتنی/ نگاهی به فیلم «صبحانه با زرافهها»
- اولین تصویر از «صبحانه با زرافهها»/ پایان فیلمبرداری فیلمی با بازی بهرام رادان،پژمان جمشیدی و هوتن شکیبا
- وقتی دیر میشود/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- طریقهی ابلق شدن/ نگاهی به فیلم «ابلق»
- «ابلق» اکران آنلاین میشود
- رهایش نکنیم/ نگاهی به سریال «رهایم کن»
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
- «ملاقات خصوصی» به سینماها میآید
نظر شما
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- تحقق تجربه زندگی دیجیتال در ایرانمال با همکاری همراه اول
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان