سینماسینما، حمید عبدالحسینی
نمایش«قیطریه» یک سایکو درام با رگههایی از مولفههای جنایی_ معمایی است که میکوشد با ساختار مونولوگ و افتراق، در انتها به یک پیوستگی نائل شود و کاراکتری به ظاهر حاشیهای را به عنصری اصلی و موثر در بطن روایت وارد کند. نازیار عمرانی شخصیتهای نمایشنامهاش را با تاکید بر آسیبهای پیش روی زنان جامعهی امروز ایران و از طبقات متفاوت و متنوع اجتماعی و معیشتی برمیگزیند و با پرداختی پرحجم و با ارجاعات موثر به نقش و جایگاه آنان و در واقع فقدان داشتن جایگاهی ارزشمند در گسترهی زیستی و فرهنگی یک شهر نائل میآید.
نوشتن چنین متن زنانهای توسط نویسندهای که خود یک زن است میتواند با بیم و امید همراه باشد؛ امید به شناخت بیشتر این دنیای زنانه و بیمناک از آن رو که شاید خلا حضور مردان را به پاشنه آشیلی در جهت عدم نگاه و رویکرد چندبعدی متن به عامل اصلی مصائب رفته بر زنان تبدیل کند. در اجرا علیرغم تمام خامدستیها و ناپختگیهایی که میتوان آن را به پای تجربهگرایی گروه جوان نمایش گذاشت با اثری روبهرو هستیم که با بهرهگیری از ایدههایی از جمله نمایش قطعات تصویری و تلفیق با اجرا و بهرهگیری از موسیقی زنده میکوشد ریتم مناسبی برای این ساختار عمدتا مونولوگ بجوید که در این میان بازیهای بازیگران، بیش و کم به این ضرباهنگ یاری رسانده است و از چند بازی شاخص می توان به فریبا نیروئی درنقش کولی، سیما کیخا مقدم در نقش متهم و پرنیا سراج در نقش زن باردار اشاره کرد. آرام طالشی در اجرای «قیطریه» به ملودرام متمایل است و این علاقهمندی را میتوان در جنس بازیها و حضور پررنگ موسیقی برای مضاعف ساختن برانگیختگی حسی و عاطفی تماشاگر ردیابی کرد. اگرچه امتداد این روند در پایانبندی و در نظر گرفتن چنین انتهایی شاید از شدت تاثیرگذاری کلیت اثر بکاهد و مخاطب را با ابهامهایی مواجه سازد که کمتر در طول نمایش بدان اشاره و پرداخت شده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زمانه را چو نکو بنگری همه پند است/ یادداشتی بر «شب قوزی»
- تدوین جدید فیلم «استرالیا»/ باز لورمن فیلم سینمایی را سریال میکند
- آقای خزاعی، سینمای مردمشناسی قومی را قدر بدانید
- آثار راهیافته به بخش «پویانمایی» جشنواره فیلم شهر معرفی شدند
- «یک روز با کیارستمی» را در خانه هنرمندان تجربه کنید
- اکران مردمی فیلم «زالاوا»
- در پی انتصاب مدیرعامل جدید خانه هنرمندان؛ کانون کارگردانان پیام تبریک خطاب به محمد مهدی عسگرپور منتشر کرد
- اختصاصی سینماسینما/ داستان «شما نمیتوانید دوباره به خانه برگردید و این دلیلش است» نوشتهی وودی الن از مجموعه «بیوزنی»
- بازیگر تونسی سریال «سلمان فارسی» درگذشت
- «انیمیشن ایرانی» به «اکران حقیقت» رسید
- فیلمبرداری فیلم کوتاه «جان درد» به پایان رسید/ قصه نبودن و درد جان
- پس از ساعد سهیلی؛ امیررضا دلاوری هم به «غرب دلگیر» پیوست
- سه فیلمنامه پروانه ساخت سینمایی گرفتند
- ایتن هاک و پدرو پاسکال مقابل دوربین آلمادوار/ یک وسترن نیمساعته
- بنیانگذاری جایزه سال پژوهش به زبان فرانسه
- حبیب رضایی و مهدی کوشکی از ترانه علیدوستی به قوه قضائیه شکایت کردند
- سینما، آینه اجتماع یا اجتماع، آینه سینما؟! مستند «کاپرا کجاست؟»؛ در جستجوی فرانک کاپرای سینمای ایران
- وودی آلن: هیجان فیلمسازی از بین رفته است
- چه فیلمسازهایی برای ریل جدید سینما تایید صلاحیت میشوند؟
- کیانوش عیاری تجربههای سینمایی خود را با علاقهمندان به اشتراک میگذارد
- امیر جدیدی و فیروزه خسروانی عضو آکادمی اسکار شدند
- در آیین گشایش نمایش ادواردو عنوان شد؛ داستان زندگی ادواردو آنیلی ظرفیت ساخت فیلم و سریال را دارد
- سینماسینما/ کریستین بیل در «شوالیه تاریکی» فقط با نولان همکاری خواهد کرد
- سفرهای مارکوپولویی یا دون کیشوتی/ درباره سفرهای استانی رئیس سازمان سینمایی
- در جلسه شورای راهبردی اکران مطرح شد؛ فعالیت شورای صنفی نمایش در جهت ایجاد عدالت در اکران
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگوی تصویری محمد حقیقت با مرتضی فرشباف درباره فیلم سینمایی «سهراب شهیدثالث»
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ دبیر جشنواره بینالمللی فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- «یک اتفاق ساده»؛ روایتی از دوران کودکی پرملال
- بانوی تمام عیار/ نگاهی به رُمان «خانم دِلُوی»
- ۱۰ اجرای پایانی تئاتر تمام موزیکال «دیو و دلبر»/ معرفی طراحان و عوامل کامل نمایش