سینماسینما، ایلیا محمدینیا؛
«بچه مردم» روایت دلنشین و شیرین تلخیهاست
بعضی فیلمها آنقدر حال خوب دارند که میخواهید ساعتها فیلم ادامه داشته باشد و شما تماشاچی بمانید.
فیلم «بچه مردم» ساخته محمود کریمی از همین دست فیلمهاست. فیلم داستان جستوجو برای یافتن ریشههاست.
فیلم در فضایی فانتزی داستان سرراست و دلنشین خود را روایت میکند با شوخیهایی که هم در تصویر و هم در کلام به خوبی مخاطب را با خود همراه میسازد؛ بیآنکه به ورطه کلیشه و هجو بیفتد.
فیلم اگر چه در غالب کمدی صرف تعریف نمیشود اما اثری طنازانه و شیرین است با ریتم و ضرباهنگی دلنشین که نشان از فیلمنامهای قابل اعتنا دارد. در واقع باید گفت فیلم در مرحله فیلمنامه شکل واقعی خود را گرفته است.
در سینمای بیخلاقیت این ساله جای خالی چنین آثاری در سینما ما خالیست.
«اسفند» فیلمنامه چشم اسفندیار است
فیلم «اسفند» بیشترین لطمه را از فیلمنامه میخورد؛ جایی که داستان فیلم میان کاراکتر شهید علی هاشمی و عملیات خیبر در نوسان است. در نتیجه در پایان تماشاگر نه آن را درک کرده و نه این را هضم. به همین جهت نه شهید هاشمی در فیلم به خوبی معرفی میشود و نه عملیات خیبر شایستگی به تصویر کشیده شده است.
جنگ آنقدر قصه ناگفته و ناشنیده دارد که میتوان گفت هنوز بخش عمدهای از آنها نه گفته و نه روایت شدهاند؛ مساله سینمای جنگ اما این نیست. تا زمانی که نگاه خودی و غیر خودی هست، تا زمانی که هنوز پرداختن به بسیاری از سوژهها، خط قرمز پررنگی دارد، آن هم در حالیکه سالهاست از جنگ میگذرد. «اسفند» در نهایت یک سوژه جذاب به هدر رفته است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- یک کمدی کمرمق، یک داستان واقعی و فیلمی که نامش آن را لو میدهد
- چرا فیلم «اسفند» به بدی فیلم «اشکِ هور» نیست؟
- «بچه مردم»؛ فیلمی که به دیگران جوالدوز میزند، اما از زدن سوزن به خودی باز میماند
- نقد «صنم» و «آنتیک»/ از چرایی حضور یک فیلم در جشنواره تا اثری که محترم ماند
- نقد و بررسی بلندترین پلان-سکانس سینمای مستند ایران
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- در ستایش یک اثر نایاب در سینمای مستند/ نگاهی به «این بامداد خسته»
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای سه فیلمنامه
- «شهرک»؛ فیلمی که در ایده میماند
- «ماهان»؛ درمان سرطان با چسب زخم
- «ملاقات خصوصی»؛ یک عاشقانه آرام در زندان
- «لایههای دروغ»؛ شوخی مضحک جشنواره
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- ورود قوه قضاییه به ماجرای «حراج تهران»
- صحبتهای رئیس هیئت داوران جشنواره برلین/ همه فیلمها سیاسیاند
- یکی از بزرگان سینمای موج نوی برزیل درگذشت
- واکنش سیمین غانم به اقدام جشنواره موسیقی فجر؛ از مردم جایزه گرفتهام
- برگزاری ششمین کنگره بینالمللی سلامت همراه با مشارکت همراه اول
- «مادرم بلوط» در انجمن «اشا» نمایش داده میشود
- به بهانه نامساعد بودن شرایط جوی جنوب کشور؛ اختتامیه تجلی اراده ملی فیلم فجر ۴۳ در پردیس ملت برگزار میشود
- پاسخهای آشتیانیپور به شبهات رأیگیری مردمی جشنواره فیلم فجر
- «پدینگتون در پرو» از ۱۰۰ میلیون دلار گذشت
- آخرین روز جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برگزیدگان بفتا ۲۰۲۵ اعلام شد
- پنجمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- چیزی شبیه پرسهزدن در سالن نمایشی با آدمهایی که نمیشناسی
- مشکلات و رویاهای فیلمسازان خارجی در هالیوود!
- دوست دارم درباره خاتمی و احمدینژاد هم فیلم بسازم/ گفتگو با عارف افشار درباره «ضدقهرمان»
- «شوگان» بیشترین جایزه را گرفت؛ اعلام برندگان انجمن نویسندگان آمریکا
- درباره متن و حاشیه داوری جشنواره فیلم فجر؛ کمال تبریزی: حس کردم جلسات داوری شنود میشود/ فشار از بیرون مانع پخش «قاتل و وحشی»
- درباره «مرد آرام» و «ممنوع الخروجی»/ از فاصله با فیلم جان فورد تا دختری کُلت بهدست
- عکسهایی که برای همیشه سیاه و سفید ماندند
- نوای موسیقی آذری در کهریزک / گزارش تصویری
- شاپور عظیمی درگذشت
- پیشبینی درآمد ۸ هزار میلیارد تومانی برای صداوسیما در سال ۱۴۰۴
- راضی نیستم؛ واکنش محسن چاوشی به تقدیمِ اجراهای جشنواره موسیقی فجر
- پس از حذف از اسکار؛ بازیگر جنجالی «امیلیا پرز» از مراسم بفتا هم خط خورد
- چهارمین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- اهدای جوایز سالانه فیلم و تلویزیون ایرلند؛ «چیزهای کوچک این چنینی» بهترین فیلم و کیلین مورفی بهترین بازیگر مرد شد
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- سه فیلم و همه راههایی که به بیراهه رفتند
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت