سینماسینما، آرش عنایتی
“شام آخر” انگارهای از فرهنگ مذهبی است که بارها و بارها به اشکال مختلف در نقاشیها به تصویر کشیده شده است. از طرح معروف داوینچی که دن براون با تئوری توطئهاش کوشید تا معنایی فراتر به آن ببخشد تا نقاشی سورئال دالی که معنایی فراتر اما متناسب با باورهای مذهبی به آن بخشید. بسیاری از کارگردانان سینما نیز از طریق نما یا سکانسی این لحظه را به تصویر درآوردهاند. از بونوئل(ویریدیانا) تا افولس(لذت) و … وجه مشترک همهی آنها اگر نه تقدسزدایی که تعبیر نقادانهای از این روایت مذهبی است. یکی از زیباترینشان به کارگردانی توماس گویترز آلئا شکل گرفته است.
“شام آخر” آلئا -که به سارار گومز فیلمساز کوبایی تقدیم شده- داستان کُنتی از سدهی ۱۸ میلادی است که هوس می کند تا در ایام عید – از هفتمین چهارشنبه تا یکشنبه(عید پاک)- مراسم شام آخر را به همراه دوازده بردهای که مانوئل(کارگزار خشناش) بر حسب اتفاق برگزیده، بازسازی کند. آن تقدیر کور و جبار(مانوئل)، پوچی خوش خیالی و برتریجویی بردگان برگزیده را نه تنها عیانتر میکند که توهم هر نوع رستگاری را در ادامه، از میان بر میدارد.
فیلم با نمایی از نقاشیای دیواری مذهبی(تولد مسیح) آغاز میشود. این نما که همراه با آواز کُر همراهی میشود و در حکم عنوان بندی فیلم است با عربدههای مانوئل به نمای باز شدن دری –خوابگاه بردگان– برش میخورد. به این ترتیب آلئا از همان ثانیههای نخست، اندیشه و نوع اندیشدناش را به نمایش میگذارد. به عبارت رساتر، آلئا مسیحیت را دروازهای به سوی بردهداری میداند. به ظرافت، چگونگی حیات جوامع کاپیتالیستی را عیان میکند (حمایت کُنت از مانوئل چه در بخش نخست- تنبیه سباستین- و چه در روز جمعه مقدس). آنمقدار هم باهوش هست تا حکم خادمان مذهب را از حاکمانِ باورمند به مسیحیت جدا کند. مشکل هر دو اما یکی است. هر دو، از فهم دنیایِ بردگان عاجزند بنابراین غسل تعمید بردههای برگزیده(توسط کشیش) به همان مضحکی در میآید که شستن و بوسیدن پاهایشان(از سوی کُنت). هر دو در پی انقیاد بردهها به بهانهی اعتقاد به مسیحیت هستند. این میشود که تعابیر اولی به کلام گاسپار؛ و مراسم آن دیگری، با تعبیر درست سباستین رنگ میبازند. آلئا، در ترسیم جامعهی استعمارزده نگاه ویژهای به هیبریدها دارد. از این رو مانوئل و گاسپار، دو سیر طیف قرار میگیرند. فرجام اولی و جانشینی و جانشنیناش، قابل حدس و به سرانجام رسیدن مبارزه برای رهایی توسط دومی(گاسپار، کارگزاری که قوهی عاقلهی تشکیلات کُنت است و ادلهی گفتمان مسیحیت را می گیرد و بر فرق کشیش میکوبد) کاملا منطبق با دستگاه فکری آلئاست.
فیلم به زیبایی نشان میدهد که اندک فضای آزادی در جوامع استبدادی طغیان و شورش به ارمغان میآورد. نبوغ آلئا و تفسیرش از مراسمِ شام آخر در نام و شخصیت «یهودا» متجلی میشود. یهودایی که آزادانه میاندیشد(داستان سباستین از حقیقت و دروغ) و در پی کسب آزادی است. شام آخری که آلئا به تصویر میکشد با نمایی از پرواز و رهایی به پایان میرسد. رهایی از انقیاد و اعتقاد به مشروعی که بانیاش بنیاناش را در نقطهای میگذارد که سرهای بر سرنیزه رفتهی بردگان، پیراموناش قرار گرفتهاند.
آلئا نه تنها از چهرهی واقعی استعمار، که نقاب از رخِ مظلومنمای استثمارشدگان هم برمیدارد(داستان فروش پدر و پسر) بنابراین نیشترش نه فقط به قصد انتقام از ظالم که از برای فَصد و انتباه مظلوم عمل میکند آن هم با کمک از اسبِ تروای(مبلغین مسیحیت و روایت هایشان) استعمار.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- «ماهی سیاه کوچولو» نه سفارشی است نه سیاسی/ حاشیهنگاری بر سال ۱۳۶۰
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- نگاهی به فیلم پرویز ساخته مجید برزگر / پرویز، مستند یک سقوط پس از هبوط
آخرین ها
- فوت آهنگساز جوان؛ امیر ملوکپور درگذشت
- نامزدی دو بازیگر فیلم علی عباسی در اسکار
- یک فیلم از کارگردان ایرانی در ساندنس/ آغاز جشنواره آمریکایی بعد از آتشسوزی لسآنجلس
- با حضور احتمالی دیکاپریو و اسکورسیزی؛ اقتباس سینمایی «شیطان در شهر سفید» جان گرفت
- فیلم رسولاف در میان کاندیداهای نهایی آکادمی/ «دانه انجیر معابد» نامزد اسکار بهترین فیلم بینالمللی شد
- نامزدهای اسکار ۲۰۲۵ اعلام شد/ انیمیشن ایرانی در جمع نامزدهای نهایی اسکار
- معرفی نامزدهای تمشک طلایی؛ «جوکر ۲» با ۷ نامزدی پیشتاز بدترینهای سال شد
- غولی که دنیای سرگرمی را میبلعد/ آیا درآمد نتفلیکس در سال جدید بیشتر از ۴۰ میلیارد دلار میشود؟
- نشریه ورایتی پیشبینی کرد؛ انیمیشن ایرانی نامزد جایزه اسکار میشود
- مراسم رونمایی و اکران فیلم مستند «آواز باد» / گزارش تصویری
- به بهانه سریال «زخم کاری»/ فقط خشونت است و حرص و آز
- فوت برنده جوایز اسکار، کن و سزار؛ برتراند بلیه درگذشت
- نشان ویژه «روابطعمومی پیشگام در کاربرد هوش مصنوعی» به همراه اول اعطا شد
- «جن زدگان» ایبسن روی صحنه تئاتر شهرزاد میرود
- با موافقت شورای پروانه فیلمسازی؛ مجوز ساخت سینمایی برای ۶ فیلمنامه صادر شد
- صداپیشه «مهمونی» به «۱۰۰۱» پیوست
- تنها یک فیلم کوتاه، سهم سینمای ایران در برلین؛ فیلمهای جشنواره برلین ۲۰۲۵ اعلام شد
- جوایز سینمایی لومیر اهدا شد؛ ۵ جایزه به «امیلیا پرز» رسید/ «دانه انجیر معابد» بهترین محصول مشترک اروپا شد
- به بهانه تبلیغات «کیولین» و «بنمانو» در سریال «قهوه پدری» مهران مدیری؛ جایی که برندها به قلب داستان میرسند
- هتتریک دیزنی در ۲۰۲۴/ فروش «موآنا ۲» از مرز یک میلیارد دلار گذشت
- نمایندگان جدید وزارت ارشاد در شورای صدور مجوز ساترا معرفی شدند
- «تاری» در راه لهستان
- نکوداشت خسرو سینایی برگزار شد؛ سینماگری که فردگرا و خودنما نبود
- مراسم جوایز «جوی» برگزار شد/ هاپکینز، فریمن و دیگر ستارهها در عربستان
- هوشنگ مرادی کرمانی: هیچ وقت مُهر سیاسی نخوردم و نمیخورم
- آغاز به کار نخستین نمایشگاه «اهواز پترواکس» با حضور همراه اول
- جزئیاتی درباره «۱۰۰۱ قاب»؛ قصه شهرزاد و هزار و یک شب در جشنواره برلین
- ویژگیهای تفکری که سینما را از بنبست و سکون نجات داد
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- مستند «در میان امواج» و روایتی زنانه از جنوب ایران