سینماسینما، احمد میراحسان
عقب ماندگی نگاه و اسلوب های غیرعلمی از مهمترین علل افتادن شبه روشنفکری و اپوزیسیون غربگرای سرگرم فعالیت در زیر پروبال شیطان بزرگ است. متأسفانه این روش در دوستان ایران و نظام هم رواج یافته است. ایده نقدهایی که بنا به کلان روایت ذهنی خود از جشنواره امسال بنا شده و تفسیری ذهنی ارائه میدهند، تا جایی که مجرد دیده میشوند جذاب است. اما مهمترین قدرت هر نقد جدی در توان تشخیص آن نهفته است. به همان اندازه که نقد متکی به واقعیت متن وتوانا به تقرب به آن است، ارزشمند است و کشف و خلاقیت و قوه تیزبینی آن در این نکته جا دارد مثلا نوشته ای که مثلا نقل جمله ای از هگل را اصل قرار داده و به زور فیلمهای جشنواره را بر اساس این ایده داوری میکند و وانمود میکند که همه فیلم های امسال ویژگی خروج کور و نهیلیستی دارند. و روح زمانه این است اسلوبی به شدت غیر علمی و سیاسی کار و بی ارزش دارند. نمی گویم آثار سینمایی امسال دارای نگاهی درست و یا عمیق و یا واقعگرا هستند. اما مسلما حکم پیشداورانه و نیتمند و دلبخواه و کلیباف و ذهنی، بی ارزش است.
من فقط چهار فیلم دیدم، ولی در همین حد، ایده نقد غلط است. فیلم پوست اصلا کور نیست و آگاهانه بر اساس بینشی ضد متافیزیکی ساخته شده و خروج ایدئولوژیکش، هیچ بی هدف نیست. فیلم محمد کارت، شنای پروانه، اتفاقا اصلا سرشت خروج ندارد و فرقش با آثار فرهادی و روستایی در همین انصاف و صبوری و جدایی از الصاق خروج به درام فیلم است و با هزار من عسل این تفسیر را نمی توان قورت داد. فیلم حاتمی کیا با اصرار به رساندن نامه ها به دست رئیس جمهور، با همه ظلم بر مردم، راهی باز می گذارد که نشود تعبیر خروج کرد. هر چند شبیه ترین اثر به خروج کردن است با نشانه دو پهلو و قبل از دیدن فیلم، من هم در باره نیت نهان فیلم این گمان را می بردم. می ماند فیلم مهدویان که دارای روحیه خروج است. اما از چهار فیلم یکی ونصفی چنین بوده واین برای الصاق روح زمانه خیلی زیادی اغراق آمیز است. تازه کی گفت روح زمانه با اغتشاش و خروج فوقش صد هزار نفر و مخالفت ده میلیون بیست، سی، چهل، پنجاه میلیون با خروج و اغتشاش و رفراندوم حاج قاسم، مبین شورش براندازانه ونهیلیسم پوچ گراست؟ این نوع تفسیر دارای اغراض سوبژکتیو و ایده های از پیش تحمیل شده و دلبخواه بر زندگی واقعی و خود نمایش همان روح نگرش ایدهآلیستی هگلی باید فهم شود، اگر نگوییم دارای خیالپردازی کودکانه باید بگوییم اگر نه پس به سود نیات تبلیغی ترامپی، دست کم تحت تأثیر آن با نقاب دلسوزی برای واقعیت است که با کلان روایت ذهنی خود، واقعیت را تحریف میکند. این نقد از کجا آمده؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- «شنای پروانه»؛ تصویری روشن از لایههای تاریک اجتماع
- «پوست»؛ ترجمهای تازه از داستان سحر و ساحری
- از شر طلب عشق نکن/ گفتوگو با بهمن ارک، کارگردان فیلم «پوست»
- معرفی برگزیدگان جشن حافظ
- گفتوگوی تصویری اختصاصی سینماسینما با اسماعیل هویدا، مدیر پردیس سینمایی آستارا/ سینماها امن هستند/ فیلمسوزی مسالهای جدی است
- فیلمنامه «شنای پروانه» از اسپانیا جایزه گرفت
- «درخت گردو»؛ تصویری بلورین و شفاف از عمق یک جنایت جنگی
- موفقیت سینمای ایران در جشنواره بینالمللی فیلم ولز/ «کشتارگاه» و «شنای پروانه» جایزه گرفتند
- همزمان با روز ملی سینما، فردا بلیت سینماها نیمبها است
- قدرت قادر
- سه فیلم جدید روی پرده میروند/ اکران «پوست» از ابتدای محرم
- «دینامیت» اکران میشود
- گفتوگو با محمد کارت، کارگردان «شنای پروانه»/ جبر تو را نمیسازد تو هستی که شرایط را میسازی
- عبور از باتلاق/ نگاهی به فیلم «شنای پروانه»
- «شنای پروانه» به صورت آنلاین اکران میشود
نظر شما
پربازدیدترین ها
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
آخرین ها
- یک پایان اسرارآمیز/ نگاهی به فیلم «لامینور»
- فَرِّ فرهنگستان هنر به هادی حجازیفر رسید
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۵)
- جبلی در جمع دانشجویان مطرح کرد؛ شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است!/ تحت فشاریم
- سیلی سرخ/ نگاهی به فیلم «مجبوریم»
- لغو اختتامیه یک جشنواره تئاتری/ اداره کل هنرهای نمایشی با داغدیدگان حادثه ساختمان متروپل همدردی کرد
- برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه، عمومی عادی بهطور فوقالعاده و عمومی فوقالعاده همراه اول
- آغاز اکران «پسران دریا» از فردا/ فیلم افشین هاشمی در جشنواره بوسان نمایش داده میشود
- حمید فرخنژاد و احسان عبدیپور نامزد جایزه «سپتیمیوس» شدند
- فیلمهای کوتاه با موضوع موزه و میراث فرهنگی در موزه سینما اکران میشوند
- در جلسه نقد و بررسی «تیغ پنهان» مطرح شد؛ فیلمسازی که تماشاگرپسند است/ این ساموراییها دوست ندارند شمشیر بکشند
- خشم تان را روی موج رادیو مهار کنید
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- گزارشی از دومین روزِ دومین جشنوارهی ملی فیلم کرمان/ از مشیریِ سینمای آزاد تا مشیریِ مستندساز
- روایت سینما از آزادسازی خرمشهر و مقاومت مردم این شهر
- انتقاد تند ابراهیم ایرجزاد از علی عباسی/ میخواستی قانون را دور بزنی
- ابلاغ برنامه پنج ساله انجمن سینمای جوانان ایران
- قصه های مادربزرگ را از رادیو سلامت بشنوید
- گناهکار باشم یا بیگناه، مساله این است!/ نگاهی به فیلم «مُهر پنجم»
- ستارههایی که منتقدین فرانسوی و بینالمللی به «عنکبوت مقدس» دادند
- معرفی نوازندگان نمایش موزیکال «دیو و دلبر»
- سیمافیلم در اطلاعیهای اعلام کرد: ساخت سریال «موسی(ع)» به کارگردانی حاتمیکیا متوقف نشده است
- پایداری شبکه همراه اول در مناطق زلزلهزده استان سیستان و بلوچستان
- تقدیر از موزه سینما در هفته میراث فرهنگی/ موزه سینما آلبوم خانوادگی سینماست
- نرگس محمدی، پروین اعتصامی میشود
- نمایندگان صنوف سینمایی از شورای راهبردی اکران استعفا دادند
- گزارشی از اولین روز دومین جشنوارهی فیلم کرمان/ سینمای آزاد، تنها جنبش سیستماتیک سینمای ایران
- جدول ستارههای منتقدان بینالمللی به فیلمهای جشنواره کن (۴)
- اعلام مصوبات شورای راهبردی اکران/ دو فیلم تازه برای اکران از سوم خرداد معرفی شدند
- گفتگو با سیدجمال ساداتیان/ ممیزیها ناشی از اعمال قدرت به وزارت ارشاد است