سینماسینما، حمید عبدالحسینی
مسعود کیمیایی همچنان و پس از نیم قرن بر سینمای محبوب اش چون یک عاشق تمام عیار ایستادگی می کند و هیچ نقد و حرف و کلامی نتوانسته ذره ای در اصالت آنچه بدان عشق می ورزد تردید و شبه بیفکند. خون شد محصول دیگری از سینمای کیمیایی ست و الحق در قیاس با ساخته های دیگر فیلمساز در سالهای اخیر با اثری پالوده و متمرکزتر مواجهیم. نقطه قوت این بار فیلم نامه یا به تعبیر خود کیمیایی فیلمنوشت است که به دور از شاخ و برگهای اضافه و با فوکوس بر موقعیت مرکزی و کاراکتر محوری می کوشد تا پیگیری های مرد بازگشته به خانه را برای سامان بخشیدن به اوضاع خانواده به نمایش گذارد و بر این گسست به وجود آمده فائق آید. خون شد از حیث دربرگرفتن دلمشغولی ها و مولفه های سینمای کیمیایی بسیار غنی می نماید و مجموعه ای از این المانها را در خود جای داده است که از آن جمله می توان به موزیک پرحجم و همراهی کننده در اکثر صحنه ها، وجوه تماتیک نظیر رفاقت و خانواده و تلاش پایمردانه برای نجات آن و چاقویی که در نهایت حفظ می شود اشاره داشت.
با این همه خون شد در بخشهای تکنیکی و فنی نیز فیلم کیمیایی ست؛ کلوزآپ هایی که عمق نگاه های آدمها را در موقعیتهای ناگزیر بازگو می کنند، میزانسن هایی فشرده و موجز، شخصیت پردازی پرحجم با ارجاعاتی بجا و فکر شده، همه به خوبی موید این موضوع ست. البته فیلم خالی از کاستی نیست و در برخی سکانس ها ازجمله صحنه های شلوغ داخل پاساژ دچار نوعی تشتت می شود و یا در ساخت و پردازش خانه که می توانست و بایست خود شمایل یک شخصیت را در فیلم بیابد با کمبودهایی روبه روست ولی در کلیت کیمیایی موفق می شود تا سرو شکلی قوام یافته تر دست کم در میان آثار متاخرش را در تارو پود فیلم جای دهد که در این میان تدوین و ضرباهنگ درست ایجاد شده توسط هایده صفی یاری یکی از ارکان اصلی این توفیق را در برمی گیرد که در کنار فیلمبرداری یک دست و تکنیکال علیرضا زرین دست با استایلی کاملا در خدمت اثر نقشی تعیین کننده را ایفا کرده است.خون شد نوید مناسبی برای دوستداران سینمای مسعود کیمیایی به همراه دارد و یاد آور خاطراتی خوش در مسیر کارنامه این فیلمساز کهنه کار سینمای ایران به حساب می آید. مردی که همچنان اصالت را مقدم بر هر جنبه ی دیگری حفظ کرده است و می خواهد تا با شناسنامه ی مختص خود شناخته شود. سینمایی که هویت اش را از این اصالت می گیرد و در پی تحمیل دستور زبان و چهارچوب هایش در هر برهه ای ست. کیمیایی خودآگاهانه یادآوری می کند که مخاطبینش در هر شرایطی فیلمی از او را می بینند و این در ادبیات و کلام و جغرافیا و قابها به شکلی تام و تمام نمود خواهد داشت حتی اگر در نظر عده ای کهنه جلوه کند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- آغاز فیلمبرداری «داستانهای موازی» در پاریس
- پروانه ساخت سینمایی برای چهار فیلمنامه صادر شد
- در سالگرد تولد مسعود کیمیایی/ ادای دین به سینماگر آرمانگرا
- هایده صفییاری برگزیده جشنواره ترابیکا شد
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ داوران مسابقه سینمای ایران معرفی شدند
- «خائن کشی» آنلاین میشود
- ماجرای برخورد کیمیایی با کاپولا و انتقاد کیمیایی از ساخت ادامه پدرخوانده توسط کاپولا
- کیمیایی از تجلیل تا تحلیل
- بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار شد؛ «قیصر» سخنگوی جامعه است/ کیمیایی بهزودی فیلم جدیدش را میسازد
- «قیصر»؛ خندقی در گذر زمان
- همزمان با سالگرد اولین نمایش عمومی «قیصر»؛ بزرگداشت مسعود کیمیایی برگزار میشود
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- «جسدهای جاندار» در گالری ثالث؛ آثار مسعود کیمیایی تماشایی میشود
- رونمایی از فیلم مستند ساموئل خاچیکیان با پیام مسعود کیمیایی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- رجبعلی عبادی درگذشت
- معرفی مدیر و داوران بخش عکس چهلوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر
- «گردباد» روی صحنه کاخ هنر
- عروسکهای ترندِ «لابوبو» بزودی روی پرده سینما
- واکنش آقااسفندیار به بیانیه شورایعالی تهیه کنندگان در مورد پروانه ساخت
- «لیلا» در آینه مکتب نقد عمیقگرا
- رونمایی از کتاب «استادان بزرگ بازیگری و شیوههای آموزش آنها» با ترجمه پیمان معادی؛ پاکدل: مادر سینما، کتاب است/ پیروزفر: آموزش بازیگری فقط انتقال تجربه نیست/ معادی: رونمایی این کتاب جذابتر از لحظات روی فرش قرمز فیلمها بود
- «چیزهایی که میکُشی»؛ پدرسالاری، سکوت و خشونت
- با این همه جشنواره چه کنیم؟
- تریلر فیلم «مایکل»؛ نمایش دگرگونی اساسی جعفر جکسون
- یک نظرخواهی متفاوت؛ فیلمهای محبوب رهبر کاتولیکهای جهان
- در سومین فیلم تام فورد؛ ادل برای نخستین بار بازیگر میشود
- تولید کپیهای مجازی از صدای ۲ هنرمند؛ متیو مککانهی و مایکل کین باهوش مصنوعی کنار آمدند
- هفت اثر جدید در راه شبکه نمایش خانگی
- بدرقه پیکر همایون ارشادی به خانه ابدی
- رونمایی از جدیدترین اثر شمس لنگرودی / گزارش تصویری
- اکران آنلاین مستند «بودن»؛ مرزی باریک میان بخشش و قصاص
- طراحی در سینما در هفته طراحی تهران
- فواد شمس درگذشت
- پارسا پیروزفر «خانم شین» را میسازد
- طعم تلخ گیلاس
- «آقای زالو»؛ روایتی کمیک با طعم تلخ و گزنده
- پیشبینی اسکاری سردبیر هالیوود ریپورتر؛ فیلم پناهی برای اسکار چقدر شانس دارد؟
- نگاهی به فیلم «ناتور دشت»؛ یسنا گم شده!
- «چای سرد»؛ تصویر تلخ سیمای هنر و هنرمند در تنگنای زندگی
- نرگس آبیار خدای زدن به دل ماجراست
- نمایش «کازابلانکا» / گزارش تصویری
- موافقت شورای پروانه فیلمسازی سینمایی با ساخت ۷ فیلم
- «هزار و یک فریم» برنده دو جایزه از جشنواره فیلم تسالونیکی شد
- همایون ارشادی درگذشت





