سینماسینما، یزدان سلحشور
وقتی قرار است سراغِ یک فیلم بروی، فیلمی که کارگرداناش پیشینه دارد و پیشینهی معتبری هم دارد، این گذشتهی هنری دو جور عمل میکند هم میتواند به کمکِ فیلمِ تازه بیاید هم میتواند به پاشنهی آشیلاش بدل شود بستگی دارد که کارگردان، چقدر جلو یا عقب رفته باشد در کارنامهی هنریاش. «نگهبان شب» به نویسندگی رضا میرکریمی، محمد داوودی و به کارگردانیِ رضا میرکریمی نه گامی به پیش است نه گامی به پس؛ میشود اسماش را گذاشت در جا زدن اگر خودش را تکرار کرده باشد که این کار را نکرده بنابراین من اسماش را درجا زدن نمیگذارم. با سه چیزِ این فیلم مشکل دارم: اول. قصهای که برای فیلمی بلند، زیادی کوتاه است این مشکل را قبلاً فیلمهای میرکریمی داشتند اما مثلاً در «یه حبه قند» آن قدر خردهروایت ریخته بود وسط روایتِ اصلی، که کوتاه بودنِ قصه احساس نمیشد و «زمان محبوس در روایت» آن قدر خوب درآمده بود که جای چون و چند برای کوتاهی قصه نمیماند. در «خیلی دور، خیلی نزدیک» مشکلِ کوتاهی قصه را با مهندسی و ساختِ بکرِ مکان و باز هم رسیدن به توسع «زمان محبوس در روایت» پر کرده بود اما در «نگهبان شب» نه خردهروایتِ زیادی داریم نه مهندسی و ساختِ مکان را در حد و اندازههای «خیلی دور، خیلی نزدیک». دوم. وقتی قصه برای یک فیلم بلند، کوتاه باشد معمولاً یک نتیجه دارد: کُند شدن غیرِ لازمِ ریتم؛ در «نگهبانِ شب» به نظر میرسد که به رغمِ اینکه ظاهراً همه چیز مثلِ قواعدِ سینمای میرکریمیست اما آن نبضِ پنهانی که زیرِ پوستِ فیلمهای قبلی بود، دیگر چندان نمیزند. سوم. فیلم، رسماً با پیاده شدن شخصیتِ اصلی از ماشین محسن کیایی تمام میشود و ادامه یافتناش، صرفاً برای رسیدن به سکانسِ پایانیست که سکانسِ جانداری هم هست اما جایش آنجا نیست.
غیر از اینها، باید ذکرِ خیری کنم از بازیها که خیلی خوب هستند [البته منظورم فقط بازی محسن کیایی نیست که اگر مثلِ دیوار هم جلوی دوربین بایستد واقعاً به چشم میآید و اگر چشماش نزنم در حدِ بهترینهای دنیاست] باید قبول کرد که میرکریمی واقعاً متخصص گرفتن بهترین بازیها از بازیگرانِ فیلمهای خود است حتی از کیومرث پوراحمد هم بازی خوبی گرفته. [بدترین بازی فیلم، مالِ خودش است که مثل هیچکاک از جلوی دوربین رد شده!] ایدهی اصلی فیلم، ساختِ یک «افسانه پریان» است در دنیای امروز که چندان هم نومیدکننده نباشد و شخصیتها، در مرزِ طیفِ خاکستری، ساخته و پرداخته شدهاند حتی شخصیتی که کیایی نقشاش را بازی میکند و معمولاً در چنین آثاری، نقشِ منفیِ فیلم است.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- «صبحانه با زرافهها»ی سروش صحت؛ دومین گام در عینِ صحت
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
- «دو روز دیرتر»؛ یک فیلم سینمای بدنه که جایش در جشنواره نیست
نظرات شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- برگزاری مجدد دادگاه متهمان قتل داریوش مهرجویی و وحیده محمدیفر
- اولین دوره جشنواره آسمان در ایستگاه پایانی
- «گلهای کاغذی» بهترین انیمیشن کازان شد/ جایزه بهترین بازیگر زن به سپیده ارمان رسید
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- شانس بالای «امیلیا پرز» / چهار فیلم در فهرست نهایی گزینش نماینده فرانسه در اسکار
- اجرای پروژههای جهادی محرومیتزدایی در روستاهای کرمان با حمایت همراه اول
- آغاز ثبتنام یازدهمین دوره کارآموزی همراه اول
- «اُپرای شیدا، پرواز همای و مستان نو» به کاخ نیاوران میرود
- «در آغوش درخت» راهی شارجه امارات شد
- جشن «مهر سینمای ایران»؛ رویدادی برای تبدیل شدن به گفتمان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ ماجراهای تکراری آلمودوبار و احزاب دست راستی اسپانیا
- امروز، روز ملی سینما نیست!
- فوت کارگردان سرشناس تئاتر ایران؛ پری صابری درگذشت
- شانس در خانه کدام فیلم را میزند؟/ فرانسویها کار گزینش نماینده اسکار را آغاز کردند
- نگاهی به نمایش «شکستن خط فرضی»/ فهم همگانی از مفهوم گروتسک
- افتتاح موزه موسیقی فیلم / گزارش تصویری
- آغاز اکران عمومی «کیک محبوب من» در انگلستان و سوئد/ رونمایی از پوستر سوئدی فیلم
- سوینا منتشر میکند؛ قسمت نهم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- «قبله عالم» روی صحنه نیاوران / روایت هادی مرزبان از «باغ شب نمای ما» اکبر رادی
- تمدید مهلت ارسال اثر به هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- «روز زن» به شبکه نمایش خانگی میآید
- جیمز ارل جونز درگذشت
- اکران خصوصی فیلم شهسوار / گزارش تصویری
- رونمایی از پوستر پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما / گزارش تصویری
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- راهیابی «در سایه» به دو جشنواره در قرقیزستان و کانادا
- رونمایی نسخه خاص «سینما پارادیزو»
- «من کدا هستم» در راه یونان
- برگزاری سومین جشن «مهر سینمای ایران» ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهر
فیلم نگهبان شب با این متر و معیاری که شما نقد کردید متناسب نیست، برادر جان، مشکل شما با فیلم با نقد اصولی فیلم دو امر مجزاست، به نظر شما محسن کیایی جزو بهترین بازیگران دنیاست!!! خب به نظر من جزو بدترین های خاورمیانه!!!