سینماسینما، آرش عنایتی
دومین فیلم پیوتر تودوروفسکی دوم (دوم یا جونیور از این رو که کارگردانی با همین نام و کنیه پیش از او بر سپهرِ سینمای روسیه میدرخشید) با عنوان «انسان سالم» در واقع ماجرایِ زندگی مجری موفق برنامهای ورزشی است که پس از توفیق در نجاتِ جان دختری جوان در یک نزاع خیابانی، زندگیاش دگرگون شده و جذب فعالیتهای خیرخواهانهی اجتماعی میشود تا آنجا که تلاشاش در این مسیر، سیرِ فروپاشی زندگی شخصیاش را رقم میزند. تودوروفسکی در بطن این تغییر و تغیُر درونی/بیرونی به زیبایی پرسشهای بنیادیناش را مطرح میکند: مرز فداکاری تا کجاست؟ در پی نجات دیگرانیم یا صرفا کمک به آنها؟ او هوشمندانه از طریق ایجاد هارمونی و هماهنگی رنگهای محیطی به یاری تصویربرداری و طراحی صحنه و لباساش با پوشش مایا (خانه، استودیو و…) و طراحی مسیر مواجههاش با اتفاقات (از مانع شدن برای کمک تا گذشتن از منافع و ابداع پیشنهادِ مجریگری کودکان سرطانی که برآمده از تجربهی زیستهاش است -به خلاف کنش ایگور-) تماشاگرش را در یافتن پاسخها یاری میدهد. اگر شیوهی روایی فیلم – تمرکز بر قهرمان مرد فیلم- فریبمان ندهد، تجربهی صوتی ایگور در سکانس یافتن کودک گمشده در کارخانه که با تاکید بر تغییراتی که در صدای باران رخ میدهد موکد شدهاند را -از صدای ذهنی به عینی- از نظر دور نداریم و همچنین فراموش نکنیم که عنوان فیلم بَری از هرگونه اشاره به جنسیت است از آزمون پرسشهای بیپاسخ فیلم سربلند بیرون خواهیم آمد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
پربازدیدترین ها
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- وقتی زن تبدیل به «ناموس» میشود/ نگاهی به فیلم «خورشید آن ماه»
- نگاهی به فیلم اتاق تاریک / قصهی آدمهای خوبی که شکلنگرفتهاند!
- ردپای یک کارگردان مؤلف / نگاهی به فیلمهای کوتاه سعید روستایی
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- اکران ۳ فیلم جدید از ۲۸ آذر
- در مراسم زادروز زندهیاد «داریوش مهرجویی» مطرح شد؛ مهرجویی سهم عمدهای در بخشهای مختلف تاریخ سینمای ایران دارد
- داوران هفتمین جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند
- یک کارگردان دیگر به دفاع از «جوکر ۲» برخاست؛ منتقدان احمق بمیرید!
- یادداشت فریدون جیرانی درباره وضعیت سینمای اجتماعی؛ باور تغییر باورها
- «دِویل» با ردهبندی سنی روی صحنه میرود
- بررسی مسائل حقوقی سکوهای نمایش خانگی
- درباره نمایش «کاتیوشا»؛ تکنیک در میدان رنگ
- پنج جایزه برای فیلم ژاک اودیار/ رکورد داری «امیلیا پرز» در جوایز آکادمی فیلم اروپا
- کیانوش عیاری در بیمارستان بستری شد
- با همکاری همراه اول و وزارت بهداشت؛ برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع با رویکردی نوین اجرایی میشود
- «لیلای بیمجنون» تمدید شد
- نگاهی به آخرین ساخته کیانوش و فرزاد دالوند؛ شنگول و منگول، از قدیم تا امروز
- تازهترین آمار از فروش فیلمهای روی پرده/ فیلم بهرام افشاری؛ پیشتاز گیشه سینما در تعطیلی آخر هفته
- برترین فیلمهای ۲۰۲۴ به انتخاب ۱۰۰ منتقد سینمایی
- محمدرضا اصلانی: سینمای مستند پایگاه اندیشه است
- سویه پنهان ضد قهرمان؛ «خانواده خلج» حاصل ۴ سال فیلمبرداری است
- نمایش ۵ مستند در بخش «اساتید» جشنواره «سینماحقیقت»
- معرفی نامزدهای جوایز اسپریت ۲۰۲۵
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نور» تام تیکور؛ داستان خانواده، امید و همبستگی در افتتاحیه برلیناله
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ باب دیلن: تیموتی شالامی در نقش من درخشان خواهد بود
- فیلمساز مستقل ایرانی در جشنواره هندی؛ ناهید حسنزاده داور جشنواره بینالمللی فیلم کلکته شد
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- نگاهی به فیلم «باغ کیانوش»؛ پرهیز از شعارزدگی
- همکاری کارگردان ایتالیایی با ستاره فیلم برنده اسکار
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ «نوسفراتو»؛ ادای احترام رابرت اگرز به یک کلاسیک ژانر وحشت خونآشامی
- موزه سینما برگزار میکند: «مهرجویی؛ سینماگر فیلسوف»
- برترینهای سال ۲۰۲۴ سینما از نگاه انجمن منتقدان فیلم نیویورک اعلام شد
- «نان و گل سرخ»؛ مستندی درباره زنان شجاع افغان در برابر محدودیتهای طالبان
- ترجمه اختصاصی سینماسینما/ شان پن: آکادمی اسکار با بزدلی عجیبش، تخیل و تنوع فرهنگی را محدود کرده است