سینماسینما، زهرا مشتاق
این وقایع باید ثبت شود. اینها بخشی مهم از تاریخ اجتماعی این سرزمین است. و این وظیفه مستندسازان شاخه اجتماعی است که محدودیتها و بخصوص محدودیت زنان را در جایی ثبت کنند. شاید چنین فیلمهایی مدتها در بایگانی برود، قابل نشان دادن نباشد، اما بالاخره روزی امکان نمایش پیدا میکند. شاید آن روز رئیسجمهوری ایران یک زن باشد.
اتفاق استادیوم ورزشی شهر مشهد که بسیاری را دچار حیرت و خشم کرد، یک مستند محض اجتماعی بود که توسط گوشیهای هوشمند به عنوان یک سند زنده، شما بخوانید یک فیلم مستند، ثبت شد و در شبکههای اجتماعی، شما بخوانید مدیوم تصویر و ارتباط نشان داده شد.
نسخه نهایی فیلم به شکلهای مختلف میتواند نشان داده شود. از صدای گریههای بلند و فریاد دخترانی که سوزش چشمهایشان از اسپری فلفل آنقدر شدید است که احساس میکنند دارند کور میشوند. یا زنانی که چادر خود را به صورت بچههایشان میپیچند که شاید چشمهایشان کمتر بسوزد. یا دخترانی که مستاصل دنبال یک بطری آب میگردند تا روی چشمها و صورتشان بریزند. شاید اندازه سوزش چشمها مثل وقتی باشد که روی کسی اسید پاشیده باشند. حالا تماشاگر فکر میکند این زنان چه کسی هستند؟ یا چه کار ( کار را کشیده تلفظ کنید.) کردند که دارند چنین تنبیه می شوند؟ ! دوربین جلو میرود و با یکی از دختران که هنوز سرپاست حرف میزند. خانم اینجا چه خبر است؟ چه شده؟ چرا به شما اسپری فلفل زدند؟ مصاحبه شونده: (در حالی که دستش را بالا میبرد و بلیتش را نشان میدهد.) هیچی ما با بدبختی و تلاش موفق شدیم از سایت بلیت بخریم تا بازی ایران و لبنان را ببینیم. حالا که آمدیم، نه تنها راهمان ندادند، اسپری فلفل به رویمان پاشیدند تا متفرق شویم. یکی از آن پشت داد میزند تا گورمان را گم کنیم. بعد چند زن دیگر جلو میآیند و با خشم تقریبا داد میزنند که چرا اینجا مردها غیرتی نمیشوند؟ چرا بازیکنانی که ما برایشان سر و دست میشکنیم، نگفتند ما بازی نمیکنیم مگر آنکه زنها هم داخل استادیوم باشند؟ اصلا چرا تماشاگران مرد حمایت نکردند؟ چرا حاضر میشوند بدون زنها به استادیوم بروند. اصلا میگذاشتند بازی بدون تماشاگر برگزار میشد تا دنیا بفهمد با یک حق طبیعی و خیلی خیلی بدیهی و اولیه چطور برخورد میشود. دختر جوان دیگری از میان جمعیت خودش را به جلو میکشاند و همان طور که چشمهایش از شدت سوزش فلفل سرخ سرخ شده است فریاد میکشد آخر فیفا را که نمیتوانید گول بزنید. به دروغ سایت را نشان میدهند که به زنان هم بلیت فروختهاند. کو؟ کجاست؟ ما همان زنها هستیم. پس چرا بیرونیم؟ بازی که شروع شده، ما هم قانونی بلیت خریدهایم. چرا راهمان نمیدهید؟ پس چرا طرفداران تیم لبنان را راه دادهاید؟ آنها خودی هستند و ما غیر خودی؟ آنها شهروند درجه یک هستند و ما درجه دو؟ آقای مدیر فیفا اصلا فوتبال ما را تعلیق کنید تا تکلیف زنها برای ورود به استادیوم روشن شود.
بعد همهمه بیشتر می شود. زنهایی با چشمهای سرخ بیشتر میشوند. و دیالوگ ها در دل هم با فریاد ادا میشود.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود