محمد دیندار_ ایستاده در غبار شرح حال و زندگی یکی از فرماندهان بزرگ هشت سال دفاع مقدس یعنی احمد متوسلیان است که تاکنون حرفها و خاطرات بسباری از او نقل شده و اینک بر پرده سینما شاهد جان گرفتن این خاطرات و زندگی می باشیم.
ورای از تکنیک فیلم سینمایی ایستاده در غبار که تاکنون نمونه ای برای آن مثال زده نشده و فیلم را بین مرز مستند و داستانی نگه داشته و خلسه ای خاص از این جهت به تماشاگر می بخشد،عامل اصلی و مهم دیگری که باعث مقبولیت فیلم می گردد،وجود یک قهرمان با تمام وجوه انسانی است.یعنی انسانی که در عین شجاعت گاهی بدجوری هم عصبانی می شود و در عین تدبیر،گاهی اشتباهاتی هم دارد که بابت آنها عذر خواهی می کند؛ قهرمانی که باعث حس همذات پنداری در مخاطبان گردیده و او را نه به عنوان یک ابرقهرمان دست نیافتنی و فانتزی،بلکه به عنوان قهرمانی از جنس مردم و قابل لمس باور می کنند.
وجود یک قهرمان تمام عیار برای فیلمی همچون ایستاده در غبار آن هم در سینمایی که مدتهاست با قهرمانان خود قهر کرده،مانند اکسیری است که به این اثر روح و قدرت می بخشد .
فیلم از کارگردانی،بازیگری،طراحی صحنه و موسیقی قابل تحسینی برخوردار است،با این حال از بخشی فرازهای مهم زندگی احمد متوسلیان کمی با عجله می گذرد،مانند نقش این فرمانده دلاور در جریان عملیات بیت المقدس که نیاز به پرداخت بیشتری به آن در طول فیلم احساس می شود.
در هر حال ایستاده در غبار یک اتفاق بزرگ در سینمای ایران محسوب می شود و افزون بر آن نشان می دهد که سینمای جهان کماکان این قابلیت را دارد که سبک هایی نو
را عرضه نموده و تنها به سبکهای تعریف شده و گاه کلیشه ای بسنده نکند.
با تماشای ایستاده در غبار معلوم می گردد که تهیه کننده آن یعنی حبیب والی نژاد برای شکل گیری این اثر هیچ چیزی کم نگذاشته و هر آنچه را که باید برای بهتر شدن فیلم فراهم نموده است،این در حالی است که تعداد قابل توجهی از فیلمهای سینمای ایران در بخش های دولتی و خصوصی بخاطر بسته عمل کردن تهیه کنندگان دچار آسیب می شوند.
کلام.آخر اینکه نمی شود شما علاقمند و عاشق سینما و کشورتان باشید و دلتان برای دیدن یک فیلم خوب تنگ شده باشد،اما ایستاده در غبار را نبینید.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- رسما اعلام شد؛ اولین نمایش جهانی فیلم جدید اسکورسیزی در جشنواره کن
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
آخرین ها
- یک اتفاق عجیب؛ پخش تلویزیونی یک فیلم در حال اکران
- سیستان و بلوچستان و فقدان پرداختن فیلمسازانِ محلی به زادبوم/ نگاهی به فیلم «هوک»
- میزبانی جشنوارههای هنگ کنگ و نیویورک از فیلمهای ایرانی
- رسما اعلام شد؛ اولین نمایش جهانی فیلم جدید اسکورسیزی در جشنواره کن
- درگذشت عکاس قدیمی سینما
- سازمان سینمایی اعلام کرد؛ بیشترین مخاطبان سینما در هفت ماه گذشته
- میتوان برادر لیلا هم نبود/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی نگاه هالیوود به زنان مورد انتقاد قرار میگیرد/ نگاهی به فیلم «بلوند»
- مار از پونه خوشش نمیآید!/ نگاهی به فیلم «چپ راست»
- تمجید مت دیمون از بازی کیلین مورفی در «اوپنهایمر»
- مطالعات سینمایی یا تحصیلات سینمایی؟/ تأملی بر ترجمهی کتابهای سینمایی
- مدیرکل اداره نظارت سازمان سینمایی: شورای پروانه نمایش از دیدن و ارزیابی «برادران لیلا» خودداری کرد
- ابد و صد روز/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- نمایش فیلم کوتاه «آغاز» در پلتفرم هاشور
- اختصاصی سینماسینما/ گفتگو با نیما جاویدی پس از جایزه سریز مانیا/ در هر واقعیتی بخشی از دروغ وجود دارد
- عاشقانهای از سه نسل؛ «جان جانان» به تهیهکنندگی حبیب الهیاری دارای پوستر رسمی شد
- درگذار از خشونت و تحقیر گذشته/ یادداشتی بر فیلم «زنی ناشناس»
- دو جایزه جشنواره فریبورگ برای «جنگ جهانی سوم»
- رونمایی از مستند «سبز بن دار»
- سمبلیک و مضمونگرا/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- «شهربانو» به رقابت آسیایی بنگلور راه یافت
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی به «آکتور» رسید
- آناتومی نکبت/ نگاهی به فیلم «برادران لیلا»
- وقتی پول معیار همه چیز است
- «آقای کلاین»؛ تلاش برای زدودن یک اشتباه
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران