سینماسینما، حمید باباوند
تاکنون چهار فصل ۱۸ قسمتی از سریال This Is us پخش شده است. وقتی دربارهی سریال حرف میزنیم؛ ناخودآگاه میدانیم که بازیهای آن در حد بازیهای سینمایی نیستند از چهرههای محبوب خبری نیست و … معمولا پیشداوری داریم که داستان پیچیده نیست. کارگردانی کمتر پیچیده است و فیلمبرداری و جلوههای ویژه کمی سهل و سادهتر است. با این همه معمولا کمتر پیش میآید که تصمیم بگیریم، سریال نبینیم.
سریال «این ما هستیم» قرار نبوده چیزی فراتر از همینها باشد. اما در این مجموعه اتفاق خاصی افتاده است که آن را از نمونههای مشابه جدا میکند. دن فوگلمن(Dan Fogelman) نویسندهی طراح این مجموعه که بیشتر آثارش در حوزهی طنز و انیمیشن بوده است؛ فنون طنزنویسی را با خود به دنیای درام آورده است، بیآنکه سریالش رنگ و بوی طنز به خود بگیرد.
یکی از مهمترین ترفندهای طنزنویسی خلق یک موقعیت است که نتیجهی آن بر خلاف انتظار مخاطب باشد. اگر مخاطب انتظار دارد، اگر قرار باشد قهرمان کمدی را چند شخصیت جدی و عبوس ترور کنند؛ در آخرین لحظه او خم میشود تا بند کفشش را ببندد و تیر به شخص دیگری میخورد.
داستان اصلی سریال «این ما هستیم» در گونهی درام(Drama) با ساختار سرگذشت(Fate) قابل دستهبندی است. همهی درگیریهای داستان در دل خانواده اتفاق میافتد بیتوجه به آن که در کدام زمان و مکان هستیم. زوجی که یک فرزندشان را از دست دادهاند؛ فرزند بیسرپرستی را که در روز تولد فرزندان خودشان به بیمارستان سپرده شده است را به فرزندخواندگی میپذیرند و خانوادهی آنها میشود خانوادهای با یک دوقلوی دختر و پسر سفید پوست و یک پسر سیاهپوست. هر کدام از اعضای خانواده با مشکل خاص خودش رو به رو است و البته در این میان درگیریهای بچهها که نگفته پیداست.
نویسنده داستان را در زمان حال روایت میکند اما دائم به گذشته ارجاع میدهد. گذشتهای که از دورهی مجردی زوج آغاز میشود تا ازدواج و تولد فرزندان و بزرگ شدن آنها ادامه پیدا میکند تا زمان حال. همین شیوهی روایت باعث شده است تا نویسنده دستش باز باشد در اضافه کردن هر حادثهای و درگیر کردن مخاطب با آن. اما شاهکار نویسنده آن جاست که برای داستان اصلی تعداد زیادی خرده داستان بیربط ساخته است. خرده داستانهایی که انتظار داری به خط اصلی داستان وصل شود اما درست در آخرین لحظه بازیگر اصلی رویش را بر میگرداند تا داستان برسد به زندگی دیگران. انگار که نویسنده دائم زیر گوش مخاطب زمزمه میکند این مسائل اختصاصی به خانواده «پیرسون» ندارد و ممکن است هر کسی با نمونهی مشابهی درگیر باشد. از همین جا میشود اطمینان پیدا کرد که فوگلمن یک راوی خلاق و البته شجاع است.
سریال «این ما هستیم» بیش از نویسنده برای تیم تولید پر چالش بوده است. ارجاعهای متعدد؛ صحنهآراییهای متفاوت؛ بازیگران پرتعداد و … اما محصول نهایی شگفتانگیز است. این سریال را نمیشود مثل بسیاری از انواع دیگر که به خاطر کم بودن قصهها یا کمتر درگیر کردن مخاطب و احساسش پشت سر هم دید(کاری که این روزها اغلبمان انجام میدهیم و سریالها را نه هفتگی که یک جا میبینیم.)، بلکه باید کمی به آن فضا داد و با تامل بیشتری دنبال کرد.
«این ما هستیم» را میتوان از آن نمونههایی دانست که به جای هزینهی زیاد برای ساختن جلوههای ویژه یا جا دادن یک چهرهی محبوب در میان بازیگران متعدد یا هر ترفند دیگری برای گول زدن مخاطب؛ تمام توش و توان خود را در متن دقیق و تولید پرزحمت قرار داده تا مخاطب را در برابر خود وادار به احترام کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- پرونده «شهر و حاشیه» در شبکه مستند باز میشود
- انتشار نخستین تصویر از «ابلق»/ گریم بهرام رادان در فیلم جدید نرگس آبیار رونمایی شد + عکس
- ۲ فیلم جدید در سینماهای «هنروتجربه» روی پرده میروند
- ذهن زیبای فراموش شدگان/ نگاهی به فیلم کوتاه «ذن»
- کلاهم را به احترام شما بر میدارم/ به مناسبت تولد بهمن فرمانآرا
- ابهاماتِ حکم تخریب سینما ایران/ حقشناس: مدعیالعموم منافع ۱۰ میلیون شهروند را در نظر بگیرد
- محمدرضا حسنبیگی نویسنده و کارشناس برنامههای رادیو فرهنگ درگذشت
- در باب آدمهای مرده و روحهایی خونریز که کالبدی تازه برای حیات میجویند/ به بهانه تولد بهمن فرمانآرا
- بهمن فرمانآرا، فیلمسازی که خیال را هم واقعی میسازد/ به مناسبت تولد بهمن فرمانآرا
- ابراهیم اثباتی آهنگساز شناخته شده آثار نمایشی درگذشت
- ناتالی دلون درگذشت/ مرگ یکی از زیباترین زنان جهان
- روزی روزگاری جشنواره/ «لبخندهای جامانده فجر»/ گزارش تصویری
- گامی بلند به سوی انسانیت/ نگاهی به فیلم «داستان توکیو»
- جنجالی که دوبله «روح» به راه انداخت/ استفاده از سفیدپوستان حاشیه ساز شد
- خوشحالی چهرههای مطرح هالیوود از رفتن ترامپ و آمدن بایدن
- ۱۱ سلبریتی که پایشان به زندان باز شد
- لباس کردی آمیخته ای از فرهنگ و تاریخ است /واکنش اینستاگرامی پوران درخشنده
- عطر مرگ، بوی زندگی/ بازنمایی مفهوم مرگ در سینمای بهمن فرمان آرا
- «قورباغه» توقعات را برآورده نکرد/ نگاهی به سریال «قورباغه»
- امیر کاظمی راهی «دست در دست» می شود
- دخترک سیدی فروش/ کوتاه درباره فیلم «دلم میخواد»
- تصاویری از زنان سریال «پیکی بلایندرز»
- توضیحات تهیهکننده «روزهای ابدی» درباره استفاده از کلاه گیس/ بازیگران ارمنی بودند
- برگزیدگان جوایز لومیر معرفی شدند/ جایزه بهترین فیلم برای «عشق و عاشقی»
- ویدئویی از مصاحبه با بهزاد فراهانی برگرفته از تاریخ شفاهی موزه سینما
- سیاوش طهمورث به شبنشینی زمستانی «دست در دست» میرود
- نامزدهای اسکار سینمای اسپانیا معرفی شدند
- روایت منطقی از اخلاق گریزی/ نگاه جامعه شناختی به «دزد دوچرخه» به بهانه پیدایش گونههای نوپدید فاشیسم در دنیا
- در آستانه زادروز بهمن فرمانآرا؛ انتشار نسخه ویژه نابینایان «یک بوس کوچولو» با صدای علیرضا آرا + تیزر
- رونمایی از لوگوی «لیپار»