سینماسینما، گلاره محمدی
هادی حجازی فر که پیش از این و با ایفای نقش حاج احمد متوسلیان در «ایستاده در غبار» اثری ماندگار در ارائه پرترهای از فرماندهان جنگ را به نمایش گذاشته بود، در «موقعیت مهدی» تصویر فرمانده ای را به نمایش می گذارد که همیشه در خط مقدم حضور دارد و به سربازانش از پشت جبهه دستور حمله نمی دهد. فیلم سندی تصویری از دورانی است که گاه و بی گاه انتشار فایل صوتی یا دستخطی از آن، خبرساز می شود و حالا آنچه بر پرده سینما نقش بسته برشی از زندگی شهید مهدی باکری است. کسی که از لحظه خواستگاری تا حضور در عملیات های جنگی لحظه ای نیست که لباس نظامی بر تن نداشته باشد. هادی حجازی فر در این فیلم با زیر ذرهبین گذاشتن مقطعی از زندگی مهدی باکری و تاثیر انکار ناشدنی او در تاریخ جنگ هشت ساله، به وجوه مختلف شخصیتی این فرمانده می پردازد و تلاش می کند ناگفته هایی از دفاع مقدس را در قالب اثری سینمایی ثبت کند.
حجازی فر (کارگردان) برای پرداخت کاراکتری چون مهدی باکری او را در آیینه شخصیتهای زندگی اش تعریف می کند و در این مسیر مخاطب را با افرادی آشنا می سازد که شاید تا به حال کمتر از آنها شنیده باشد. یکی از تاثیرگذارترین انسان هایی که در فیلم می بینیم صفیه مدرس همسر اوست که با بازی درخشان ژیلا شاهی تصویری ماندگار از همسران شهدا را به نمایش می گذارد. طبیعتاً بازی در چنین نقش هایی ریسک زیادی را می طلبد چرا که در کنار تلاش برای ارائه تصویری ملموس و باورپذیر از آن شخصیت، باید منتظر قضاوت فرد مورد نظر (در اینجا همسر شهید مهدی باکری) درباره اینکه تصویر ارائه شده چقدر به واقعیت نزدیک است، نیز بود.
در «موقعیت مهدی» علاوه بر نمایش به اندازه صحنه های جنگ و عملیات، صحنه هایی از زندگی خصوصی مهدی باکری نیز به نمایش درآمده است و مواجهه او با چالش های یک فرمانده که برادرش را در آن روزها از دست داده و شکل برخوردش با مسئله شهادت برادر و روبرو شدن با اعضای خانواده کاملاً طبیعی و تاثیرگذار به تصویر کشیده شده است. در این میان برجسته کردن اقلیم، انتخاب زبان آذری و استفاده از نواهایی که مختص آن جغرافیای خاص است به باورپذیری بیشتر داستان کمک کرده است.
فیلم در بازسازی مستندات و مواردی که فکت تاریخی محسوب می شود کم نقص ظاهر شده و می تواند مرجعی از یک دوران باشد. دورانی که بعد از گذشت سالها تماشای بخشی از آن بر پرده سینما، چشم های مخاطبش را تر می کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- یک یادداشت در هفت پرده
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- واکنش شهاب حسینی به جوایز جشنواره فجر؛ میلی بودن جشنواره به یقین همگان رسیده است
- «خدای جنگ» سیمرغ ویژه جشنواره فجر را نپذیرفت
- برگزیدگان جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ سعید خانی: «قاتل و وحشی» را اکران کنید/ مصطفی زمانی سیمرغش را با حسن پورشیرازی تقسیم کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر/ ادامه حسرت تماشای یک فیلم پس از ۵ سال و نامزدهای پرسش برانگیز
- ایستگاه پایانی؛ ایدههایی که هدر رفت و سرمایههایی که بر باد شد
- یادداشتی بر فیلم سینمایی «رها»/ رهایی
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- واکنش ستاره اسکندری به توقیف «قاتل و وحشی»/ سالهاست که اندیشه را پشت قرهای کمر پنهان کردهاید
- از انیمیشنی ناتوان در جذب مخاطب تا ایدههایی هدر رفته و با ساختار تکراری
- استانداردهای یک کمپانی حرفهای
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
نظر شما
پربازدیدترین ها
- آقای نعمتالله، فیلمتان را به خانهها ببرید!
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- چهل و سومین جشنواره فیلم فجر؛ معرفی نامزدهای بخش مسابقه سینمای ایران
- چهره تلخ عشق یک سویه/ نگاهی به فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟»
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
آخرین ها
- سهم سینمای ایران از اکران در غرب؛ فقط فیلمهای زیرزمینی
- اعلام فیلمهای اکران نوروز ۱۴۰۳/ ۴ فیلم جشنواره فجر ۴۳ در نوبت اکران قرار گرفت
- ادای احترام به بزرگانی چون شما وظیفه ماست
- هفتاد و پنجمین جشنواره برلین با فیلم تام تیکور افتتاح شد
- سومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- برلیناله ۲۰۲۵: رقابت آثار اجتماعی و مستقل در جشنوارهای برجسته
- نقدی بر پوشش یکجانبه خبرنگاران از جشنواره موسیقی فجر
- نفسهایی که به شماره افتاده/ راهکارهایی برای بقای سینمای مستقل
- از مراسم بزرگداشت، بینیازم/ انتقاد حسین علیزاده از جشنوارهی موسیقی فجر
- امیرحسین حاجیلو درگذشت
- یک یادداشت در هفت پرده
- فشار بر سریال تینا پاکروان ادامه دارد/ ساترا: «تاسیان» مجوز نمایش ندارد
- دومین شب جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- دلافکار: اکبر زنجانپور تاریخ تئاتر ماست/ زنجانپور: «یوزفکا» بغضمان را باز کرد
- به تهیهکنندگی اسکورسیزی و اسپیلبرگ؛ خاویر باردم و ایمی آدامز با «تنگه وحشت» بازمیگردند
- سریال «صد سال تنهایی»؛ شاهکار مارکز به اثری خیرهکننده در تلویزیون تبدیل شده است
- معرفی داوران دومین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- با صدای رخشان بنیاعتماد، لیلی گلستان، جهانگیر و باران کوثری؛ نسخه صوتی داستان «تیستو سبزانگشتی» منتشر میشود
- فرهیختگان ادعا کرد: شعبدهبازی در آرای مردمی؟/ ابهام در انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران جشنواره فجر
- مرثیهها در فراقِ فروغ؛ نامت سپیده دمی است
- تهمینه میلانی داور جشنواره فیلم هند شد
- آیین گشایش چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- نخستین شب چهلمین جشنواره موسیقی فجر / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در نمایشگاه کار ایران، فرصتی برای جذب استعدادهای جوان
- پیام حسن پورشیرازی به مصطفی زمانی؛ از تو آیین و رسم جوانمردی آموختم
- جمال و رومئو، ژولیت و شاه
- فیلمهایی در بستر نگاه گیشهای و ملودرامی غافلگیرکننده در سینمای ایران
- «آغوش باز» آنلاین اکران میشود
- جشنواره مجارستانی به «مرثیهای برای ایل» جایزه داد
- بستههای ویژه و عیدی همراه اول بهمناسبت نیمه شعبان