سینماسینما، علی پاکزاد
دو نقش جدی در رابطه با حیات و ممات دیگری را دو زن بازی کردند که بسیار چالشی و عمیق بود. یکی در «به دنیا آمدن» و دیگری در «قسم».
نقش الهام کردا در «به دنیا آمدن »نقشی تحولگرا، زمخت، آسیب پذیر و شکننده است که بخوبی از ایفای آن برآمده است. بودن یا نبودن، مسئله این است اما نه بودن و نبودن یک زن یا مرد. نه بودن یا نبودن یک پدر و مادر. که بودن و نبودن یک جنین. که یک سقط در شرف وقوع.
تعامل یک زن با شوهر و خانواده و جامعه چگونه خواهد توانست سرنوشت آفرین باشد. وقتی تصمیم به نابودی یک جنین گرفته ای چگونه در یک دگردیسی دچار کاستی و نقصان اخلاقی و بشری می شوی، تردید می کنی، مبارز می شوی و تصمیم قاطع می گیری؟ اینها تماما بازی هایی است که الهام کردا از خود نشان می دهد تا باورپذیری داستان را فراتر از نقشش بنشاند و به ما یادآوری کند که همیشه نباید قربانی منافع شخصی بود و برای منافع شخصی، دیگری را قربانی کرد.
نقشی که به چالش مسئولیت پذیری و ایجاد تعامل در اختلاف و همزیستی مسالمت آمیز یک زوج شکل می دهد، تئوریزه اش می کند و به سندی در تاریخ و جامعه کنونی ما بدل می شود که ملاک خیر و شر و خوب و بد بودن ما و تصمیمات ما چیست؟
الهام کردا چالشی ترین نقش سال ۹۸ را بازی کرد. نقشی که یک سئوال را در هر زندگی مشترکی در پی دارد. آیا پری درست عمل کرد؟
اما در فیلمی دیگر مهناز افشار متفاوت ترین نقشش را در «قسم» بازی کرد. راضیه ای که شخصیت محوری در انتقام از یک مرد و خونخواهی خواهر کوچکترش را در یک اتوبوس و در طول سفر ایفا می کند. یک فیلم جاده ای گفت و گو محور با جملاتی گل درشت که هنرپیشه باید آنها را تعدیل کند و فیلم را از شعاری بودن و یک فرم تلویزیونی در قاب بندی نجات دهد. افشار ریسک تفاوت در رفتار و پرگویی در سفر را به جان می خرد تا قسم را به تنهایی نسق دهد و فیلم را یک تنه به پیش براند. کاستی های فیلمنامه و کارگردانی و فیلمبرداری موجب تلاش مضاعف افشار شده و برای همین بیشتر از همیشه می درخشد.
افشار فارغ از داستان فیلم و نقش محوری اش سعی کرده است که با قالب پذیری از روح و متن داستان به شمایلی کاریزماتیک مبدل شود که پیش از این کمتر در سینما با آن مواجه بوده ایم. شخصی سازی انتقام و توجیه کردن دیگران در طول یک فیلم قدرت خلاقه ای می خواهد و چالشی جدی در بازیگری است که افشار از پسش برآمده است. او توانسته است از استانداردهای روایت داستانی پیشی گرفته و نقشی سطحی را به نقشی چالش برانگیز مبدل کند. قسم بی افشار مانند شیر بی یال و اشکم می شد اگر زن دیگری نقش راضیه را بازی می کرد. افشار نشان داد که هنوز در اوج خلاقیت و هنرمندی است و ای کاش بتوانیم فیلمهای جدیدتری از او را در وطن شاهد باشیم.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- «بدون قرار قبلی» برای کادر درمان اکران میشود
- نمایش«همهوایی»؛ خاطرههای باورکردنی، قصههای پذیرفتنی
- پایان فیلمبرداری فیلم جدید بهروز شعیبی/ پگاه آهنگرانی در «بدون قرار قبلی» + عکس
- الهام کردا بازیگر جدید «بدون قرار قبلی» شد
- اولین تصویر از حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه + عکس
- باری به هر جهت/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- کجا بروم با اسبی که جایی نمی رود؟!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- مردی که هر کاری میکند که هیچ کاری نکند!/ نگاهی به فیلم «ناگهان درخت»
- شبنم مقدمی در سریال «آهوی من مارال» به ایفای نقش میپردازد
- گفتوگو با صفی یزدانیان/ «ناگهان درخت» از مخاطبش میخواهد آسانگیر نباشد
- در ستایش فرم/ نگاهی به فیلم «گیلدا»
- اعتراض عبدالرضا کاهانی به حذف تصاویر مهناز افشار در تبلیغات فیلمها
- ماجرای عجیب خود آزاری مدیران تلویزیون
- الهام کردا «در بارانداز» را برای نابینایان توضیحدار کرد
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود