سینماسینما، آرش عنایتی
اگر فیلم را ندیدهاید این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
در تشریح این بیت مولانا آوردهاند که نعرهها و نغمههای بلبل از آن روست که نامحرمان و مدعیان، از روی گل محروم بمانند. متن پایانی فیلمِ «بیرویا» (توضیحاتی دربارهی بیماری اسکیزوفرنی) همانند همان نعرههای بلبل است. وزیردفتری، این دفترِ آخر را به فیلم اضافه کرده تا اجازه داشته باشد که ناگفتنیای را در قالب و قامت گفتن درآورد. آنانی که اسیر نعرههای بلبل شدهاند فیلماش را با نمونههای مشابه- بیش از همه شاتر آیلند و بعضا فیلمهای لینچ- قیاس کردهاند. فیلم، نه یک درام روانشناختی و نه فیلمی سوررئال است. داستانِ جابهجایی هویتهاست گاه از سر دشمنی(در ارتباط با ساره طیبی این نام و کنیه، او را که توسط پدر و برادرش کتمان میشود پاک و قربانی جلوه میدهد) و گاهی از سر ترس و از برای حفظ است و نه از برای حذف (بابک و پدرِ رویا که جایگزینی برای رویا میتراشند). چراییاش در ارتباط با ساره، نگاههای خشمآلود پدر و برادر؛ و در مورد رویا، در ماجرای ممنوع الخروجی و متواری شدن آرش نهفته است (که با تلسکوپ معرفی میشود. همو که دیدی عمیقتر میبخشد). این پرسشِ زیبا (ساره) به زیبایی نتیجهی تغییر را نشان میدهد: «اگر کسی گذشتهاش رو فراموش کنه باز هم همان فرد قبلی است؟» و پاسخش مثبت است. از همین روست که آرش را میبینیم در انتهای فیلم(با پوششی خاص-نوشتهی پشت لباس-) و با گریمی متفاوتتر (اندکی پیرتر شده). این حضور مجدد آرش، درواقع دلیلی بر تایید هویت رویا و نه علتی برای ظهورِ مجدد بیماری اوست. هوشمندی آرین، در راضی نشدن مادران در این جابهجایی هویت فرزندان و یا به عبارت بهتر، تن ندادن آنها به چنین عملی است. یکی از حضور در مراسم ختم( آنچه پدر و برادرِ ساره تدارک دیدهاند) و آن دیگری در جشن تولد(رویا) حاضر نمیشود.(یکی میمیرد، تا در نقشِ دیگری در آید و یکی متولد میشود، تا نقشِ دیگری را بازی کند) مگر نه این که زاده شدن هر کدام از آنها منوط به وجود مادرانشان بوده است؟ مادران غایبند تا نشان دهند برخلاف دیگران حاضر به این جابهجایی نیستند. همچنان که علیرضا هم از گفتن لفظ «مادر» به رویا(هانیه)ی باردار، سرباز میزند. میمانیم در انتظار زایش رویا و رویاها، تا بلکه ناگفتنیها گفتنی شوند.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- قابهای رنگین از روزگاری ننگین!/ نگاهی به فیلم ۱۹۷۶
- با حکم وزیر ارشاد؛ رییس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره فیلم فجر چهل و سوم شد
- گفتوگو با علیرضا رئیسیان درباره مهمترین رویداد سینمایی کشور؛ جشنوارهای که انحصاری بود
- چه بودیم و چه شد!
- چرا سیمرغ فیلمنامه حذف شد؟/ نامه سرگشاده کانون فیلمنامهنویسان به رئیس سازمان سینمایی
- توضیح خزاعی درباره اشتباه خواندن دعای تحویل سال: فسیلهای سیاسی مرا تخریب کردند!
- فیلم سروش صحت بدون حتی یک نامزدی/ کاندیداتوری جشنواره فیلم فجر در قبضه ارگانیها
- بالاخره در روز هشتم جشنواره اتفاق افتاد؛ معرفی داوران چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
- احتمال حضور «بیبدن» در سودای سیمرغ جشنواره فجر
- اتفاق عجیب در جشنواره فیلم فجر؛ شکست رکورد سانس فوقالعاده با چه فیلمهایی؟
- سقوط قهرمان، فروپاشی جامعه/ نگاهی به فیلم «اعدام»
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- اعتراض خانواده مقتول به «بی بدن»
- انتقادات نویسنده فیلم «بیبدن» از برخورد جشنواره فجر با این اثر
- نمایش فیلم با پرده سبز در جشنواره فیلم فجر!
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد