سینماسینما، آرش عنایتی
اگر فیلم را ندیدهاید این نوشته میتواند بخشهایی از داستان را لو دهد
در تشریح این بیت مولانا آوردهاند که نعرهها و نغمههای بلبل از آن روست که نامحرمان و مدعیان، از روی گل محروم بمانند. متن پایانی فیلمِ «بیرویا» (توضیحاتی دربارهی بیماری اسکیزوفرنی) همانند همان نعرههای بلبل است. وزیردفتری، این دفترِ آخر را به فیلم اضافه کرده تا اجازه داشته باشد که ناگفتنیای را در قالب و قامت گفتن درآورد. آنانی که اسیر نعرههای بلبل شدهاند فیلماش را با نمونههای مشابه- بیش از همه شاتر آیلند و بعضا فیلمهای لینچ- قیاس کردهاند. فیلم، نه یک درام روانشناختی و نه فیلمی سوررئال است. داستانِ جابهجایی هویتهاست گاه از سر دشمنی(در ارتباط با ساره طیبی این نام و کنیه، او را که توسط پدر و برادرش کتمان میشود پاک و قربانی جلوه میدهد) و گاهی از سر ترس و از برای حفظ است و نه از برای حذف (بابک و پدرِ رویا که جایگزینی برای رویا میتراشند). چراییاش در ارتباط با ساره، نگاههای خشمآلود پدر و برادر؛ و در مورد رویا، در ماجرای ممنوع الخروجی و متواری شدن آرش نهفته است (که با تلسکوپ معرفی میشود. همو که دیدی عمیقتر میبخشد). این پرسشِ زیبا (ساره) به زیبایی نتیجهی تغییر را نشان میدهد: «اگر کسی گذشتهاش رو فراموش کنه باز هم همان فرد قبلی است؟» و پاسخش مثبت است. از همین روست که آرش را میبینیم در انتهای فیلم(با پوششی خاص-نوشتهی پشت لباس-) و با گریمی متفاوتتر (اندکی پیرتر شده). این حضور مجدد آرش، درواقع دلیلی بر تایید هویت رویا و نه علتی برای ظهورِ مجدد بیماری اوست. هوشمندی آرین، در راضی نشدن مادران در این جابهجایی هویت فرزندان و یا به عبارت بهتر، تن ندادن آنها به چنین عملی است. یکی از حضور در مراسم ختم( آنچه پدر و برادرِ ساره تدارک دیدهاند) و آن دیگری در جشن تولد(رویا) حاضر نمیشود.(یکی میمیرد، تا در نقشِ دیگری در آید و یکی متولد میشود، تا نقشِ دیگری را بازی کند) مگر نه این که زاده شدن هر کدام از آنها منوط به وجود مادرانشان بوده است؟ مادران غایبند تا نشان دهند برخلاف دیگران حاضر به این جابهجایی نیستند. همچنان که علیرضا هم از گفتن لفظ «مادر» به رویا(هانیه)ی باردار، سرباز میزند. میمانیم در انتظار زایش رویا و رویاها، تا بلکه ناگفتنیها گفتنی شوند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- انتشار فراخوان چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر همزمان با عید قربان
- وعده سینمایی وزیر ارشاد محقق میشود؟/ سکوت فارابی و مهلت هشت ماهه برای ساخت پنج فیلم فاخر
- پشتپرده حواشی چهلمین جشنواره فیلم فجر؛ از سهمخواهی تا حملات تلفنی و پیامکی به دبیرخانه
- رسیدن به درکِ درست از نقش/ نگاهی به بازی طناز طباطبایی در فیلم «بی رویا»
- عذرخواهی سینماتیکت و قبول مسئولیت کافی نیست
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- «سینماتیکت» بیانیه داد؛ انتشار لیست برگزیدگان پیش از اختتامیه جشنواره فیلم فجر به دلیل اشتباه اپراتوری-انسانی
- چرا به دو سؤال بزرگ جشنواره فجر پاسخی داده نشد؟/ هنر پشت گوش انداختن
- آیا خودتان تابهحال هرگز اشتباه نکردهاید؟
- واکنش رییس جمهوری به حواشی جشنواره فجر: خطای آشکار فردی نباید به جامعه هنری تعمیم داده شود
- حجتالاسلام عالی: اتفاق خوبی بود که نوشین معراجی، لجاجت به خرج نداد و عذرخواهی کرد
- ساختن سخت است، ویران کردن آسان/ چهلمین جشنواره فیلم فجر و چند نکته مهم
- وزیر ارشاد: جشنواره فیلم فجر در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت
- نظر وزیر ارشاد درباره حواشی جشنواره فیلم فجر؛ خطای فردی را به جامعه هنری تسری ندهید
- پاسخ جشنواره پر اشکال و غیرپاسخگو به یک ویدیو
نظر شما
پربازدیدترین ها
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
آخرین ها
- رسول صدرعاملی: در هیچ کدام از دولتهای قبل سینمای کودک و نوجوان جدی گرفته نشد
- دیزنی، مالکیت انحصاری «میکی ماوس» را از دست میدهد
- سینماسینما/ پسر هالیوود/ برترین بازیهای تام کروز به مناسبت تولد شصت سالگیاش
- خبرهایی از جشنواره لوکارنو/ شهرام مکری داور بخش عملکرد اول شد
- «نان مقدس» برنده جایزه دومین جشنواره فیلم کُردی مسکو شد
- ماجرای خدیجه خانم تجریشی/ مروری بر نقاط قوت و ضعف مجموعه «جیران»
- اطلاعیه ادارهکل هنرهای نمایشی؛ تئاتریها بدون پروانه نمایش تمرین و هزینه نکنند!
- واکنش رضا کیانیان به اظهارات توهین آمیز حسن عباسی درباره فوتبالیست ها
- مدیر جشنواره فیلمهای ایرانی پراگ، جایزه جشنواره کارلووی واری را گرفت
- برای مجوز کارگردانی باید ۱۰۰ امتیاز گرفت/ تغییر در فرمول امتیازدهی
- “گل یا پوچ” در رادیو نگاه تازه ای به اعتیاد دارد
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- کنسرت نمایش سی صد / گزارش تصویری
- نشست هماندیشی دبیر جشنواره فیلم کودک با سینماگران / گزارش تصویری
- روایتهایی از زندگی معاصر/ نگاهی به سه فیلم «جویلند»، «تصمیم به ترک کردن» و «ایئو» در جشنواره فیلم کارلووی واری
- نشست خبری جشنواره عروسکی / گزارش تصویری
- همراهاول، ارزانترین اپراتور آسیا برای حجاج
- وزیر ارشاد: نقض قانون، خط قرمز ماست/ هنرمندان از مجوزها تخطی نکنند
- آثار راهیافته به بخش داستانی کوتاه و نیمه بلند جشنواره فیلم شهر معرفی شد
- با حضور رئیس سازمان سینمایی؛ هیات امنای جدید مرکز گسترش معرفی شدند
- پروانه نمایش برای دو فیلم صادر شد
- نخستین آکادمی آنلاین استعدادیابی و مهارتآموزی ایران افتتاح شد
- سید جواد هاشمی مطرح کرد؛ سوءتفاهم با رقص یک گربه/ با گیشه ۵۰ میلیارد تومانی هم ضرر میکنیم!
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ چرا کسی «کریمر علیه کریمر» را جدی نگرفت؟/ فیلمی که در یادها ماند
- یک مسابقه طلایی برای شنوندگان رادیو
- اکران خصوصی فیلم روز ششم / گزارش تصویری
- هرج و مرج خانوادگی/ نگاهی به «بورنهلم لعنتی»، «پیهتا» و «احمقها» از بخشهای مسابقه جشنواره کارلووی واری ۲۰۲۲
- موج جدید کرونا در رادیو بررسی شد
- اثر مشترک آلبانو و فریمن منتشر شد
- فوت نویسنده «خشم اژدها»/ نی کوانگ درگذشت