سینماسینما، آرش عنایتی
نگارندهی این وجیزه سعی دارد به خاکستر نگاه کند و به آتش بیاندیشد و از آن ننویسد هرچند، چون شمایی که میخوانی، از این آتش سوخته!
کار ارسلان امیری در نخستین تجربهی سینماییاش قابل تامل است آن هم در زمانه و از میان زبانههای برآمده از کوره ای که خروجیهای قابل تحملاش به انگشتان یک دست هم نمیرسند. زالاوا هر چه دارد از آن است که به ظاهر ندارد. امیری نه با لودگی در گردابِ کمدی فرو غلتیده و نه با آلودگی های صوتی و تصویری، به منجلابِ فیلمهای ژانر وحشت سینمای ایران فرو رفته است. میان این و آن راه میجوید و راه میپوید- گیرم با یکی دوبار لغزش- زیرکیاش، در اندازه نگاه داشتن میان این و آن یکی است. برای نمونه، دقت کنید که باند صوتی فیلم به عوض آراستن با صدای رعد و هر صدای غلوآمیز دیگر- که به وفور در اخلافاش شنیده میشوند- تا چه اندازه پیراسته شده. نه به ضربِ موسیقی و نه به زورِ هیچ افکتی سعی در حقنه کردن هیچ احساسی و حرفِ حقِ فیلم نیست. اما و هزار اما آنچه هست، موید هوشمندی امیری است در گزینش و گزیده گوییاش. برای نمونه، در تقطیع نماهای افتادن ظرف شیشهای از دستِ مسعود و شکسته شدناش، نشانی از وجود هیچ جلوهی صوتی و تصویریِ خاصی نیست. به عبارت بهتر، نمای بستهای از این اتفاق نمیبینیم و تاکیدی هم بر صدا- از طریق دستکاری در حجم و بلندی صدا – نمی شود. این وجه رئال، آن هم در فیلمی تا به این حد نمادین، اگر چه به ظاهر نامناسب و مخالف با فرم اثر، اما به شدت متناسب و موافق با محتواست. اگر «آمردان» بالذات و مردم بالعرض، و مسعود به جبِر -مصلحت اندیشی از برای مردم- اسیر خرافهاند، ارسلان امیری، به شهامت و به شهادت همین تقطیع نماها و اصوات، هنرمندانه در مقابلاش ایستاده است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رقابت «زالاوا» در فرانسه و تقدیر در بلژیک
- در اولین نشست «زیرمتن» مطرح شد؛ روایت «زالاوا» از جدال میان دو نظم/ باور به «جن» از واقعیت آن ترسناکتر است
- تبدیل یک موضوع جهانی به اثری بومی/ فایل صوتی گفتگوی دو منتقد درباره «زالاوا»
- سینماتک خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ «زیرمتن» با «زالاوا» کلید میخورد/ بررسی بینارشتهای فیلمهای روز
- از ابتدای سال شش میلیون نفر به سینما رفتهاند/ «دوزیست» در یک روز بیش از ۷۰۰ میلیون فروخت
- دو فیلم کمدی و یک فیلم اجتماعی تلخ؛ پرفروشهای سینمای ایران از ابتدای سال
- تقابل عقل و خرافه/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- سینمای ترسناک ایران جان میگیرد؟
- احیاکنندگان سینمای مستقل
- گیشه سرد سینماها در روزهای داغ تیر ماه
- چهار فیلم ایرانی در چهار بخش جشنواره کارلووی واری
- اکران «زالاوا» در ترانسیلوانیا و پاریس
- تهیهکننده فیلم مطرح کرد: «زالاوا» به زودی اکران میشود/ مردم بهترین تبلیغ هستند
- نمایش «زالاوا» در سه جشنواره فیلم آمریکایی
- یادداشت ارسلان امیری درباره کارگردان «یول»/ نقد تعصب و فرهنگ مردسالار و پدرسالار در فیلمهای ییلماز گونای
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»