سینماسینما، محمدرضا مقدسیان:
ماجرای حضور یا عدم حضور در فضای مجازی با اینکه موضوع تازه ای نیست اینروزها همچنان محل بروز بحث های تازه می شود و از تکاپو نیفتاده است. یکی از ماجراهای متاخر اطراف این موضوع ماجرای انتشار ویدئوی “اینستاگرام” با صدای محمدرضا فروتن، آهنگسازی کارن همایونفر و ترانه اندیشه فولادوند است.
این ویدئو به محض انتشار در همان دایره افتاد که سعی داشت از آن انتقاد کند یا دست کم مخاطب را نسبت به حضورش آگاه سازد.
به ظن این قلم و در مواجهه با رخدادهای اطراف انتشار این ویدئو و موافقت ها و مخالفت های آشکار و پنهانی که برانگیخت یک تحلیل می توان داشت در کنار دیگر تحلیل های احتمالی. و آن اینکه یک سیکل معیوب گریبانگیرمان شدهست. یکی معتاد توجه و پسند و خودنمایی و الخ در اینستاگرام است و دیگری آسیب دیده این روند یا معترض به آن است. یکی هم مثل این قلم در مورد این روند حرف میزند و تحلیل می کند . شیر تو شیر ست. قطعا. اما یک نکته این وسط اهمیت دارد و آن اینکه چقدر نسبت به این چرخش مدام دور خودمان توجه میکنیم یا نمیکنیم. توجه و آگاهی نقطه ثقل ماجراست. در واقع تمام این کنش و واکنش ها در کنار هم است که معنا پیدا می کند و نمی توان به شکلی تفکیک شده سراغ بررسی آنها رفت.
به ظن این قلم اینکه انتشار ویدئویی با هر کیفیت فنیای که حاصل تلاش هنرمندان تاثیرگذار مملکتمان، در نهایت چه موافقتها و مخالفتهایی را در پی دارد، به کنار. چه که فضا بازست برای اظهار نظر و البته که کیفیت فنی و شیوه ارائه هر محصول تصویری برای محقق شدن هدف ایل از انتشارش اهمیت بسیاری دارد. اما یک مزیت در دل این کار نهفتهاست که شدیدا مدافع آنم و آن ضرورت یادآوری مدام و سخن گفتن فکر شده مستمر پیرامون حال و روز حضور ما در فضای مجازی(به طور ویژه اینستاگرام) است.حول و حوش آسیب ها و مواهب حضور در فضای مجازی بسیار گفته ایم شنیده ایم. حتی بعضا کسانی از آسیب های این فضا گفته اند که خودشان خواسته یا ناخواسته باعث و بانی بروز مشکل در این فضا بوده اند.اما نکتهاینجاست که سخن گفتن هرچند معوج هرچند غلط هرچند با لکنت بهتر است از هیچ کاری نکردن و سخن نگفتن.چرا که پس از سخن گفتن است که اظهار نظرات آغاز می شود و سخن گوینده عیار سخنش را درک میکند و اظهار نظر کنندگان نیز هم. در این جریان دیالکتیکی است که در نهیت زایش و آگاهی احتمالی رقم می خورد. دست کم شانس رسیدن به آگاهی بیشتر می شود. با این شرط که میل رسیدن به آگاهی در کار باشد.
اینکه «محمدرضا فروتن»،«کارن همایونفر» و«اندیشه فولادوند» خطرکردهاند و جرات به خرج دادهاند در دل فضای خشن و مایل به مچگیری اینستاگرام دغدغهشان را به شکلی عیان و به زبانی که بلدند مطرح کنند شایسته تقدیر است.حتما.دیکته نانوشته غلط ندارد.اما سخن گفتن و انتقاد و تحلیلهای خانگی و درگوشی هیچ وقت به کار تغییر اجتماعی نیامدهست.
از دل گفتنها و عمل کردنهاست که نظرها جلب میشود،موافقت و مخالفت کردنهای مودبانه تمرین میشود و در نهایت از دل این بلبشو گشایشی یا رویشی شاید رقم بخورد.کنار گود نشستن و فریاد زدن که لنگش کن لنگش کن به درد گرم کردن هیچ آبی نمیخورد.
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- مقدسیان به تصویر به عنوان محل تجلی ایده اهمیت میداد/ مقدسیان تفکر عدالتخواهی داشت
- با اکران یک فیلم فرانسوی و سه فیلم ایرانی؛ هشتمین جلسه از فصل هشتم پاتوق فیلم کوتاه برگزار میشود
- دریغا و درد/ در سوگ کیومرث پوراحمد
- در نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «درخت خاموش» مطرح شد: هنر زاییده رنج است/ سریالهای ترکیهای اصلاً شبیه واقعیت جامعه ترکیه نیست
- پایان نقشآفرینی شقایق فراهانی در «عقرب عاشق»
- داوران فصل سوم «عصر جدید» معرفی شدند
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- حسام منظور در «جزیره» مقابل دوربین سیروس مقدم رفت
- هنگامه قاضیانی در سریال «جزیره» بازی میکند
- محمدرضا فروتن به «جزیره» سیروس مقدم پیوست/ آغاز تصویربرداری در کیش
- «آقای سانسور» در اکران آنلاین میلیاردی شد/ اتمام اکران در هفته آینده
- فیلمی با بازی میترا حجار و محمدرضا فروتن به جشنواره فجر نرسید
- محمدرضا فروتن و میترا حجار در «نیلگون»
- کارن همایونفر موسیقی «روز بلوا» را می سازد
- اتاق شیشهای بزرگ
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد