مینا اکبری
یکی از مهمترین راههای ارتباط نسلها و انتقال تجربیات نسلهای پیشین به نسلهای بعدی، تبدیل تجربیات قدیمیها به دروس دانشجویان است. دانشجویان بعد از فراغت از تحصیل قرار است در بطن جامعهای متفاوت نسبت به نسل قبلی به همان راهی بروند که پیش از آنها پیشکسوتان رفتهاند. فیلمسازان جوان درنهایت با همان موانعی روبهرو هستند که پیشینیان با آنها روبهرو بودهاند و در ذات حوزه فعالیت خود همان افقی را میبینند که پیش از آنان فیلمسازان کهنسال با آن روبهرو بودهاند. در این شرایط استفاده از تجربیات فیلمسازان نسل قبل به شکل ماده درسی و به شکل رسمی در فضاهای دانشگاهی به فیلمسازان تازهنفس این امکان را میدهد که دوباره دچار همان اشتباهات تکراری نسل قبل نشوند و به عبارتی مسیر را از ادامه راه طیشده ادامه دهند.
اما همه میدانیم که این شرایط در فضاهای دانشگاهی سینمای ایران (چه دانشگاههای دولتی و چه دانشگاههای بخش خصوصی) به رویا بیشتر شبیه است تا به واقعیت. یکی از مهمترین دلایل دوری فضای دانشگاهی از تجربه نسل قبل، سیاستزدگی دانشگاهها از یک سو و نگرش مضمونزده و روزمره به سینما از سوی دیگر است.
بهعنوان مثال ناصر تقوایی فیلمسازی است که به شهادت آثارش توانسته تجربیات مختلفی از ساخت فیلمکوتاه و مستند تا اقتباس ادبی برای سینما و تلویزیون را در کارنامهاش ثبت کند. آثار این فیلمساز میتواند با یک نگرش آیندهنگر و کاملا آموزشی بدون حب و بغض سیاسی و روزمره به موضوع درس دانشجویان تبدیل شود. بدون شک برخی از این آثار از لحاظ مضمونی شاید با شرایط امروز جامعه ما منطبق نباشد، ولی فراموش نکنیم که این آثار از لحاظ تجربیات فنی و تکنیکهای روایی، آثاری یکه و مثالزدنی در تاریخ سینمای ایران محسوب میشوند که تحلیل و کالبدشکافی آنها میتواند برای دانشجویان بسیار راهگشاتر از تحلیل آثار خارجی باشد.
در فضای دانشگاهی ایران و با حضور اساتید و برای دانشجویان هموطنی که اصول اولیه را فراگرفتهاند، نگرش آموزشی به آثار ناصر تقوایی بسیار آموزندهتر از نگاه به آثار گریفیثت و آیزنشتاین است.
فیلمهای کوتاه تقوایی که همه آثاری بومی و کاملا منطبق بر شرایط فرهنگی اقلیمهای متنوع ایران هستند، در این زمینه مثالزدنی است، و مایه افسوس و تاسف است که فضای دانشگاهی امروز ما به دلایلی کاملا بیتوجیه و بدون منطق خود را از چنین منبع بینظیری محروم میکند.
سالهاست که دیگر دانشگاههای سینما از شکل کلاس و مشق و امتحان خارج شده و به مکانی برای ساختن و امکان پیوند تجربیات تبدیل شدهاند. با توجه به خروجی دانشگاههای ایرانی و سرنوشت دانشجویان سینما در بازار فیلمسازی طی چند دهه اخیر، آیا وقت آن نرسیده که از شر نگرشهای کهنه تاریخ سینمایی و بدون کاربرد برای همیشه خلاص شویم؟ تقوایی برای آغاز راهگشاست.
ماهنامه هنروتجربه
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- از یاد رفتگان کوچه رندان!/ نگاهی گذرا به کارنامه درخشان ناصر تقوایی
- این هنر و تجربه آنتی ویروسی ست بر فیلم های به هرقیمت مسخره
- فرهنگ رکن زندگی، حیات و هویت یک ملت است/ «ناخداخورشید»؛ معرفی خردمندانهای از سینمای ایران
- نمایش نسخه اصلاح و مرمت شده «ناخدا خورشید» ناصر تقوایی در موزه سینما
- تحقق آرزوی چندساله فعالان انیمیشن در هنرو تجربه
- نمایش فیلمی تاریخی از ناصر تقوایی در موزه سینما
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- همزمان با روز ملی سینما؛ پوستر فیلمهای خاطرهانگیز در موزه سینما نمایش داده میشود
- تو پیش نرفتی، تو فرو رفتی؟/ معتمدآریا و حسرت دهه ۶۰
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «ناخدا خورشید» با صدای حسین پاکدل + تیزر
- شبی در کافه گاراگین/ نگاهی به داستان کوتاه «بین دو دور» نوشته ناصر تقوایی
- نمایش ۱۰ فیلم مرمت شده از گنجینه سینمای ایران در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- روایت و نقد «آرامش در حضور دیگران» در بیست و هشتمین قسمت پادکست «سینما، خاطره»
- نمایش فیلمهای مرمت شده ایرانی در موزه سینما
- سعید راد در گفتگو با موزه سینما: تقوایی گفت یا صادق کرده را تو بازی میکنی یا در آن دفتر فیلم نمیسازم
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود