سینماسینما، سینا اخباری
اگر به تماشای «بی رویا» نشستید، لطفا پیش از نقش بستن تیتراژ پایانی، سالن سینما را ترک کنید.
این توصیه ای است برای آنکه با خواندن پاراگرافی در تیتراژ پایانی، به آدرسی غلط در تعبیرمان از فیلم نرویم و بگذاریم تا لایه های تو در توی فیلم در ذهن مان رسوب کند و معماهای طرح شده در فیلم تا کشف مضمون و پیش زمینهی ذهنی فیلمساز در افکارمان باقی بماند.
«بی رویا» نه درباره اسکیزوفرنی است و نه هیچ اختلال روانی دیگر و به قطعیت می توان گفت هیچ نسبتی با سینمای روانشناسانه ندارد. پارادوکس های رفتاری و ازهم گسیختگی روانی و خلقی در شخصیت ها فقط و فقط دریچه ای برای ورود بیننده به دنیایی تازه از مفاهیم و مضامین است که شاید در روزمرگی های خود کوچکترین مواجهه ای با آن ندارد. چراکه در واقع فیلم تلنگری است جسورانه و هوشمندانه برای تفکری عمیق تر به مفهوم وحدت در ضمیر انسانی و زیست مکرر ذات او در کالبدی فرای زمان و مکان و به عبارتی دیگر، اولین تجسم بصری و ملموس برای رویاروبی با فرضیه فرگشت و جهان های موازی، که اینجا به نوعی با گم گشتگی و جا به جایی نقش ها و مواجهه آنها با هویت خود در قامتی دیگر، به تصویر کشیده شده است.
درون مایهی «بی رویا» آنقدر سوررئال و دور از ذهن می نماید که تا نیمهی فیلم برای تسلط بر درک و پذیرش منطق حاکم بر روایت و احتمالا برای توجیه تناقضات موجود در روابط شخصیت ها، در جستجو به دنبال یافتن ژانر و قالب سینمایی خاصی هستیم تا برداشتی کلاسیک از فیلم برای خود بسازیم و گاه شاید حتی خود را در مواجهه با سینمایی از ژانر وحشت می انگاریم، اما درست همانجا که چیزی از این جستجو دستگیرمان نمی شود، درواقع قلاب فیلمساز به نحوی بر افکارمان گیر کرده که حتی بعد از پایان فیلم هم رهایمان نمی کند.
«بی رویا» نویدی است برای ظهور فیلمسازی که سینما و قواعد آنرا به خوبی می شناسد و دغدغه دارد تا سینما را فراتر از ابزاری برای قصه گویی نشان دهد. سینمایی که رگه هایی از مشابهت با دغدغه مندی های فلسفی کوبریک و فینچر در سینمای جهان را دارد و هرچند که در ایران نوپاست اما می تواند تحولی رو به جلو برای آن باشد.
اما در کنار عوامل موفقیت فیلم که به درون مایه آن برمی گردد باید به سایر اجزای ساختاری فیلم که همه در تشکیل این زنجیره منسجم نقش موثر داشتند اشاره کرد. از فیلمبرداری ماهرانه و قاب های متناسب علیرضا برازنده که در ایجاد کنتراست تصویری و حسی، بین صحنه های ثبات و تشویق روانی نقش اساسی دارد و تدوین مهدی سعدی که با تقطیع بجای سکانس ها و پلان ها، ریتم متناسب با مضمون و حس تعلیق لازم را تا پایان فیلم به خوبی حفظ می کند گرفته تا موسیقی آریتمیک بامداد افشار که با فضایی غیر ملودیک و استفاده ای غیر معمول از سازهای زهی، فضای سوررئال فیلم را تقویت می کند، همه و همه تکه های یک پازل گسترده و پیچیده هستند که برای شکل گرفتن این اثر به زیبایی در کنار هم نشسته اند.
«بی رویا» از منظر انتخاب سوژه و پرداخت جزئیات پیچیدهی بیشمارش، کارگردانی درخشان آرین وزیر دفتری را به نمایش می گذارد که هرچند ممکن است از سوی مخاطب عام، چندان مورد استقبال قرار نگیرد اما بدون شک پدیدهی جشنواره جشنواره چهلم است.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- تقلید زندگی/ نگاهی به فیلم «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- رونمایی از گریم متفاوت صابر ابر در «یادگار جنوب»
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- «کت چرمی» راهی فجر ۴۱ میشود/ رونمایی از لوگو
- نخستین تصویر و اطلاعات از فیلم پر بازیگر جشنواره فجر/ «یادگار جنوب» آماده نمایش شد
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- فیلمهای ایرانی بخش مسابقه بلند داستانی سی و پنجمین جشنواره فیلم کودک اعلام شد
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو
- جایزه یک عمر فعالیت هنری به بهزاد فراهانی اهدا میشود
- رونمایی از پوستر «ایلستان» همزمان با اتمام تولید فصل اول
- در آستانه اکران در سینماها؛ پوستر «هتل» رونمایی شد
- نگاهی تحلیلی به سینمای رسول ملاقلیپور در موزه سینما
- ۶۱۵ مستند ایرانی متقاضی حضور در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت»
- هفت پروانه ساخت غیرسینمایی صادر شد
- برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران؛ «بلفاست» و «زنده باد زاپاتا» نمایش داده میشوند
- نامزدی جنگ جهانی سوم در سه رشته در دومین دوره جوایز سپتیمیوس آمستردام
- «بی سر و صدا» ساخته شد/ رونمایی از نخستین تصویر پیمان معادی با گریم متفاوت
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- رهایی در اوهام/ نگاهی به فیلم «تفریق»
- حمله دولت لهستان به فیلم برنده جشنواره ونیز
- اعتصاب هالیوود یک جشنواره دیگر را لغو کرد
- در مراسم رونمایی رمان «شاهزاده» مطرح شد /من با این قصه زندگی کردم
- چهار فیلم کوتاه در «یک سهشنبه کوتاه» نمایش داده میشود
- حسن شرفالدین درگذشت
- از سجاده آتش تا کارو با احمد مرادپور در موزه سینما
- فراخوان نمایشنامهخوانی در عمارت نوفل لوشاتو برای فصل پاییز
- رونمایی از «تهران عاشق» در کاخ ملت؛ تهران ارزش عاشق شدن را دارد
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود