سینماسینما، محمد حقیقت
بدون شک یکی از بهترین فیلمهای فرانسوی امسال آناتومی یک سقوط (ژوستین تریه) است که باعث صعود سینمای این کشور تا رسیدن به نخل طلای امسال شد. تماشاگر در این اثر با دو سقوط روبهرو میشود که ژوستین تریه با ظرافت بسیار به دو سقوط فیزیکی و سقوط خلاقیت میپردازد. سازنده از ورای رو در رو کردن یک نویسند با دادگاه بدنبال یافتن حقیقت و عدالت میگردد. یک زوج نویسنده کدام بر دیگری برتر است و کدام یک از آن دیگری سرقت ادبی کرده است؟ در این میان حق مولف به کدام طرف داده خواهد شد؟ ماجرا از آنجا شروع می شود که در یک خانه ییلاقی در منطقه برفی، خبرنگاری به دیدار خانم نویسندهای رفته که با او درباره آثارش مصاحبه کند. در آنجا موسیقی بلند و آزاردهندهای در حین مصاحبه شنیده میشود و تماشاگر از خود میپرسد چرا کسی صدای موسیقی را قطع نمیکند و چه عمدی در این کار است؟ نویسنده اعصابش ویران است و سریع از مصاحبهکننده خداحافظی میکند. پس از دور شدن خبرنگار، صدای یک سقوط شنیده میشود، جسدی خونین در میان برف افتاده و صدای موزیک هم قطع می شود. رفتهرفته متوجه میشویم که جسد متعلق به شوهر همین نویسنده بوده که خود نیز نویسنده است. از اینجا به بعد ژوستین تریه به پیچیدگیهای روابط دو نویسنده که با هم زندگی میکنند میپردازد. آنها با پسر نوجوانشان که تا حدی بیناییاش را از دست داده زندگی میکنند. پس از مرگ شوهر، زن را به سوءظن قتل، دستگیر میکنند. دادگاهی پیچیده در پیش است و به حد کافی عناصر قانعکننده برای بیگناهی خانم نویسنده (با بازی درخشان ساندرا هولر) پیدا نمیشود. دادگاه یک سالی طول میکشد. صحنههای پر قدرت دادگاه به واسطه دیالوگها، بازیها و میزانسن که بسیار ماهرانه عمل میکنند، تماشاگر را میخکوب میکند. در طول دادگاه تماشاگر کمکم با روابط و گذشته این زوج آشنا میشود. زن و شوهر هر کدام دیگری را متهم میکردهاند که از روی اثر آن دیگری الهام گرفته یا سرقت ادبی کرده است. اینکه خلاقیت نویسندگی کدام یک از آنها بیشتر بوده و حقیقت به کدام سو سنگینی میکند تماشاگر را درگیر میکند و همچنان در تعلیق نگه میدارد. شوهر، مرده یا خودکشی کرده یا کشته شده است؟ زن در تلاش برای اثبات بیگناهیاش چهقدر صادق است و پسرشان که شاهد درگیریهای آنها ست با دید کم سوی چشمانش شاهد درگیریها بوده، اما بیشتر با گوشهایش صحبتهای آنان را میشنیده، با اینکه به هر دو دلبسته است، در نهایت در دادگاه طرف چه کسی را میگیرد؟ یکی از نکتههای جالب این فیلم اینکه ژوستین تریه و همسرش که با هم در مدت زمان کرونا سناریو را نوشته بودند بنوعی ناخواسته از زندگی خود وام گرفته بودند. وی در گفتگوئی بعد از جشنواره کن در باره فیلم گفته: «امروز خودم به نکاتی در فیلمم پی بردم و این بود که چگونه یک ایده میتواند بطور مساوی بین یک زوج هنری برقرار شود که به جدال نینجامد؟ آیا ساموئل( شوهر نویسنده در فیلم) خودکشی کرده یا به قتل رسیده؟ این نکته تمام فضای فیلم را به خود اختصاص میدهد.» دیگر سناریست فیلم (آرتور هریری) در همین گفتگو اعتقاد دارد که ماجرا مربوط به یک انتقامگیری است.
کارگردان فیلم، ژوستین تریه ۴۵ ساله تحصیلات خود را ابتدا در مدرسه هنرهای زیبای پاریس شروع کرده بود تا در رشته نقاشی وارد کار حرفهای شود، وی سپس به کار مونتاژ و ساخت ویدیو علاقمند شد. بعدا تعدادی فیلم مستند ساخت و اولین فیلم بلند داستانیاش «نبرد سولفرینو» در سال ۲۰۰۸ توانست در بخش اسید (سینمای مستقل)، در جشنواره کن شرکت کند. فیلم دومش «ویکتوریا» در ۲۰۱۶ به هفته منتقدین کن راه یافت، سپس با «سی بیل» در قسمت مسابقه کن ۲۰۱۹ و امسال نیز با «آناتومی یک سقوط» در همین بخش موفق به دریافت نخل طلا شد. ژوستین تریه سومین کارگردان زن پس از جین کمپیون (پیانو) و ژولیا دوکورنو (تیتان) است که نخل طلا میگیرد. بر مبنای شنیدهها، این فیلم قرار است از سوی فرانسه به آکادمی اسکار برای سال ۲۰۲۴ معرفی شود.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- ثبتنام برای هفتادوهفتمین جشنواره کن آغاز شد
- وداع با منتقد مشهور فرانسوی که دوستدار سینمای ایران بود/ تمجید فرمو از میشل سیمان
- سومین جشنواره دریای سرخ عربستان با «جن خوش قلب» افتتاح میشود
- سینماسینما/ گفتوگو با کارگردان برنده جایزه اول آسیا جشنواره توکیو/ رابطه سینما و زندگی روزمره
- معرفی نامزدهای آکادمی فیلم اروپا/ رقابت سخت ۵ فیلم مهم
- سینمای فرانسه در تدارک جوایز سزار/ ۲فیلم از کارگردانان ایرانی در میان آثار به نمایش درآمده
- استقبال تماشاگران ایتالیایی از «آیههای زمینی»
- مهرجویی بیرون از مرزها/ بازتاب قتل داریوش مهرجوئی در فرانسه
- «برنادت»، زندگی پشت پرده همسر رئیسجمهوری فرانسه/ یک فیلم موفق مردمپسند
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- چگونه مبارزات چپ به محاکمه کشیده میشود/ نگاهی به فیلم «محاکمه گلدمن»
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- بخشهایی از فیلم «مرسی آقای لانگلوا»/ صحبتهای فرخ غفاری درباره شروع تاریخ سینمای ایران
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- فصل دوم «بگو بخند» تولید میشود/ معرفی داوران
- در نمایش و تحلیل «دوربین فرانسوی» مطرح شد؛ کثیریان: یک مستند «راشومون»وار/ ضرابینسب: فیلمی بازیگوش و سرخوشانه
- بررسی مسائل مبرم سینما در نشست مشترک شورایعالی تهیهکنندگان و کانون کارگردانان
- عاید نباء در پنل «غزه» سینماحقیقت
- «نفس» بهترین فیلم جشنواره پالرمو شد
- بیتا فرهی به خانه ابدی بدرقه شد
- صدور ۳۶ پروانه ساخت غیرسینمایی
- گاتهام ۲۰۲۳ برندگانش را شناخت/ «زندگیهای گذشته» بهترین فیلم شد
- رونمایی از اولین عکس «آنیتا، گمشده در اخبار»/ مستند-انیمیشن ایرانی به هند رفت
- نمایش «مشق امشب» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «اعترافها و دروغها» از نیمه آذر روی صحنه میرود/ رونمایی از پوستر
- پیامهای تسلیتی که برای درگذشت پروانه معصومی منتشر شد
- افتتاح رویداد «فناوری آینده» عمان با حضور همراه اول
- جایزه اول جشنواره فرانسوی برای «آیههای زمینی»
- پروانه معصومی درگذشت
- تجلیل از مارک رافلو در جشنواره سانتا باربارا/ جایزه برای مکاشفه
- کتاب محسن امیریوسفی اجازه توزیع در بازار کتاب را پیدا نکرد
- میزبانی عمارت نوفللوشاتو از دو نمایش جدید
- اهدای تندیس ملی رضایتمندی مشتری به همراه اول
- بردلی کوپر برای یک «خماری» دیگر آماده است
- فراخوان همراه اول برای توسعه ایده، راهکار و محصول مبتنی بر ۵G
- فوت یک مستندساز و فیلمبردار؛ سعید بخشعلیان درگذشت
- مهسا قریشی: پیکر بیتا فرهی سهشنبه بدرقه میشود/ دوست داشت در خاک ایران آرام بگیرد
- پناهیان: مسئله حجاب با ساخت ۲ سریال قابل حل است / احدی در جمهوری اسلامی عرضه ساخت این سریال را ندارد
- نمایش «نگهبان شب» در جشنواره تفلیس
- نمایش دو مستند از «کامران شیردل» در موزه سینما
- حمایت صندوق جهانی سینما از پروژه ایرانی
- مجید مجیدی: در خطر سقوط قرار داریم/ تاریخ و فرهنگ باید نقشه راه باشند
- تفاهم معاونت علمی ریاستجمهوری و همراه اول برای توسعه اولین فبلب IoT کشور
- پرومتهای در زنجیر نولان/ نگاهی به فیلم «اوپنهایمر»