سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
هادی حجازی فر با موقعیت مهدی خود را در جایگاه ویژه ای قرار می دهد تا علاوه بر بازیگری حالا به عنوان یک کارگردان مسلط و بامهارت نیز شناخته شود. می توان موقعیت مهدی را یکی از بدیع ترین فیلم های سینمای جنگ به حساب آورد که زندگی یکی از فرماندهان شهید پرآوازهی آن دوران را در مقاطع مختلف روایت می کند و قهرمانی بومی و اصیل را برای مخاطب می سازد. فیلم با ایدهای جالب نه فقط به حضور مهدی باکری در جبهه و فرماندهی لشکر عاشورا بلکه به زندگی شخصی و خانوادگی او نیز می پردازد و این رویه را برای سایر شخصیتهای همرزم او نیز در پیش می گیرد تا پرداختی همذات پندارانه را از آنها برای مخاطب شکل دهد. موقعیت مهدی به خوبی نبض تماشاگر را در لحظات مختلف در دست می گیرد و می تواند در عین تاثر، بیننده را مشعوف کند. نباید فراموش کرد که حجازی فر دراین فیلم سخت علاوه بر بازیگری کارگردان هم هست و درآوردن صحنه های عاطفی و احساسی در کنار هدایت پروداکشن عظیم لحظات تنش و درگیری در جبهه تمرکز بالایی می طلبد که توانسته به اندازه و دقیق به هر یک بپردازد. میزانسها و قاب بندی ها از ظرافت خاصی برخوردارند و فیلم را از حیث ساختاربصری در جایگاه مناسبی قرار می دهند. یکی دیگر از جاذبه های موقعیت مهدی آن است که به دنبال ارائهی تصویری دست نیافتنی ازشهید باکری نیست بلکه برمولفه های انسانی و رفتاری او متمرکز است.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- وقتی نقش مدیون بازیگر میشود/ نگاهی به بازی علیرضا کمالی در «پوست شیر»
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- شلوغ کردن معرکه!/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- آن دقایق جانکاه/ نگاهی به سریال «پوست شیر»
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- سریالهای نوروز و ماه رمضان تلویزیون کدامند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- کارنامهی درخشانِ یک پژوهشگرِ دلشیفتهی سینما/ نگاهی به کتاب «افسون پردهی نقرهیی»
- اعتراف آیامدیبی به «رایدهی غیرمعمول»/ «پری» سیاهپوست موفق بود؟
- «علت مرگ: نامعلوم» نامزد چهار جایزه جشنواره بینالمللی شانگهای شد
- آمار تماشاگران فیلم «درب» در سینماهای فرانسه
- آتش و باد کمکم میگسترد/ نگاهی به سریال «آتش و باد»
- بالاخره فیلمها تمام میشوند یا سینما؟!
- زمان و هزینه؛ چالشهای اصلی ساخت فیلم کوتاه
- راهنمای علمی تخیلی دیدن فیلم ترسناک
- خانه هنرمندان ایران برگزار میکند؛ آکادمی هنر و خلاقیت کودک و نوجوان
- «همه چیز همه جا به یکباره»؛ فیلمی در الفبای پستمدرن
- با حکم رئیس سازمان سینمایی؛ شورای سیاستگذاری جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان معرفی شد
- روزنههای امید/ نگاهی به فیلم «اقیانوس پشت پنجره»
- آکادمی فیلم اسپانیا از اصغر فرهادی تجلیل میکند
- بهرام رادان سخنگو شد
- ادریس البا در سریال «هواپیماربایی» بازی کرد
- دلتورو مخاطبان را شگفتزده کرد؛ نقشآفرینی کارگردان اسکاری در سریال محبوبش/ پرونده «بری» بسته شد
- پرتره لئوناردو دیکاپریو یک میلیون دلار فروش رفت
- صاحب فرزند شدن آل پاچینو در ۸۳ سالگی/ تفاوت سنی فرزندان رابرت دنیرو ۵۱ سال شد
- «ناکجا» آماده حضور در جشنوارههای ملی و بینالمللی میشود
- «قطع فوری» پرفروشترین و پرمخاطبترین فیلم هنروتجربه شد
- همزمان با ولادت امام رضا (ع) منتشر شد؛ خاطرات صدرعاملی از عزت الله انتظامی و خسرو شکیبایی
- در پانصد و سیوهشتمین برنامه سینماتِک خانه هنرمندان ایران مطرح شد؛ نسلی که ائتلاف سکوت را میشکند
- چهار فینالیست ایرانی در جشنواره قابهای اثیری
- نشست خبری مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما / گزارش تصویری
- سامانه هوشمند حملونقل همراه اول به پست رسید
- «دِرب» به جشنواره شانگهای میرود
- اولین حضور بینالمللی «تَله یخ» در جشنوارهای با محوریت حقوق و معضلات اجتماعی زنان
- دو جایزه جشنواره مسکو برای کارگردان ایرانی
- تحلیل علیرضا رضاداد از مصائب ساخت فیلمهای دینی/ از رستاخیز تا طلا و مس
- کیانو ریوز به عرصه موسیقی بازگشت