سینماسینما، حمید عبدالحسینی*
تیتی همانطور که از عنوانش برمیآید، فیلمی است دربارهی یک شخصیت. زنی به نام تیتی که پدید آورندهاش نیز خود یک زن است و این تلاقی به صورت همپا و تکمیلکننده، اثری سنجیده و منسجم را در به تصویر کشیدن مقاطع، وضعیت و شرایط عاطفی و حسی یک زن در بزنگاهی از زندگیاش و در جغرافیای زیستش ارائه میدهد. آیدا پناهنده با همکاری ارسلان امیری فیلمنامهای را حول شخصیت تیتی نگاشتهاند و پیشتر با بسط روابط تیتی میان دو مرد (ابراهیم و امیر ساسان) و ایجاد یک مثلث باورپذیر و نه تصنعی و ساختگی به ایجاد جذابیتهای پیدا و نیز پنهان میان این سه نائل شدهاند. بخشی از این موفقیت علاوه بر نگاه جزئینگر و شخصیتپردازانهی پناهنده به تحلیل درست سه بازیگر و ارتباط به اندازه و موزون آنها با یکدیگر برمیگردد که حتی اندک موارد دچار خلا در فیلمنامه را به مدد بازی پوشش میدهند و یکی از بهترین نقش آفرینیهای کارنامه ی خود را رقم میزنند.
تیتی واجد مفاهیمی بزرگ است که حرف و پیامهایش را به ویژه در زمینه قضاوت و پیش داوری با ظرافت در بافت قصه و کاراکتر ها به ویژه تیتی میتند و ما را دعوت به خوددار بودن میکند. تیتی نمونهای نادر از رئالیسم جادویی در سینمای ایران است که با هوشمندی قواعد این گونه را در بستر فیلمی که در جغرافیای محلی و بومی روایت میشود حل میکند و دست آخر ما را با اثری درگیرکننده و موثر که تمام مولفههای پیگیری را برای مخاطب ایجاد کرده؛ طرف میکند. تیتی توان و نیرویی ورای یک زن معمولی دارد که میتواند رخدادها و رویهی معمول را آنطور که میخواهد تغییر دهد و نمونهاش را در نیتش برای بهبود ابراهیم و محقق شدن آن و یا نوع نگاه او به انسانها و جهان میتوان دریافت که علیرغم جنبههای زمینی و اینجایی کاراکتر، به شکلی ظریف و ملموس واجد موارد نامتعارف دیدگاهی و جهان بینی نیز هست اما همهی اینها مانع خلق کاراکتری باورپذیر نیست آن هم با سبقهای که سینمای ایران در ریسک ناپذیری
حرکت در چنین مسیرهایی از خود در اذهان مخاطبین برجای گذاشته است. پناهنده با این فیلم حالا دیگر جایگاهش را در سینمای ایران تثبیت میکند و مخاطبین و نیز بینندگان حرفهای و منتقد را برای تماشای آثار دیگرش سر ذوق میآورد و منتظر باقی خواهد گذاشت کما اینکه تقارن اکران تیتی و زالاوا ساختهی همسرش ارسلان امیری هم از منظر همکاری و همفکری این دو و تاثیر بر آثار هر یک را میتوان نکتهای جالب توجه و نیک به حساب آورد.
*نویسنده و کارگردان

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- زامپانو وارد میشود/ نگاهی به فیلم «تیتی»
- منشور طلایی کوروش به آیدا پناهنده اهدا شد/ اعلام اسامی برندگان هشتمین جشنواره فیلمهای ایرانی در زوریخ
- فیلمنامهی جزئینگر، اجرای دقیق/ نگاهی به سریال «یاغی»
- معرفی برگزیدگان چهاردهمین جشن منتقدان/ جوایز اصلی به «آتابای» رسید
- معرفی صداپیشگان «مهمونى»/ پخش اثر تازه ایرج طهماسب از فروردین ۱۴۰۱
- زناشویی پشت میلههای زندان/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- عاشقانهی ترسو!/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- اجرای توامان مهر و محنت/ درباره بازی پریناز ایزدیار در فیلم «ملاقات خصوصی»
- زندگی پشت میلهها/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- مخدر عشق/ نگاهی به تدوین فیلم «ملاقات خصوصی»
- عشق و درد/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- «ملاقات خصوصی»؛ گاهی سانتیمانتال، گاهی حسبرانگیز
- زن، به مثابه وسیله/ نگاهی به فیلم «ملاقات خصوصی»
- در نشست رسانهای فیلم «ملاقات خصوصی» عنوان شد؛ گلایه از پایان یک مسابقه ورزشی
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- زمان برگزاری مجمع و انتخابات خانه سینما تعیین شد
- فوت کارگردان فیلم «زیردریایی»/ ولفگانگ پترسن درگذشت
- جسد خواننده و بازیگر ایرانیتبار در منزلش پیدا شد
- نسخه ویژه نابینایان «نیمه شب در پاریس» با صدای داریوش کاردان منتشر میشود
- مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم: ۷۰ درصد فیلمهای صف اکران به «هنروتجربه» میرسند/ خسارت یک ترافیک!
- اعلام برنامه نمایش فیلمهای ایرانی در جشنواره ونیز
- خیرخواهی که از کوه سقوط کرد/ کوتاه درباره «تصمیم رفتن»
- ممنوع از کارها و قانونهای یک بام و دو هوای وزارت ارشاد
- بابک برزویه درگذشت
- گنگستری یا فیلمفارسی؟!/ نگاهی به سریال «یاغی»
- درباره حواشی اسکار مارلون براندو؛ عذرخواهی آکادمی اسکار پس از ۵۰ سال
- «علمدار» با روایت پرویز پرستویی روی صحنه میرود
- نگران خانهام!/ نگاهی به فیلم «جاده خاکی»
- صدور پروانه ساخت برای پنج فیلمنامه سینمایی و سه فیلمنامه غیر سینمایی
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید؛ روایت سوختن یک سینما و آدمهایش در «سینهما رکس»
- قهرمانی تیمملی والیبال ایران در بازیهای همبستگی کشورهای اسلامی با حمایت همراه اول
- ساترا به سه سریال مجوز داد
- چالشهای معرفی فیلم به اسکار؛ از انتخابات «خانه سینما» تا گزینهها
- «تابستانی که برف آمد» با رضا اخلاقیراد کلید خورد
- دستگاه تنفس مصنوعی آن هیش قطع شد/ بازیگر از دنیا رفت
- مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است
- رونمایی از فراخوان جشنواره تئاتر فجر/ کوروش زارعی: جشنواره امسال تولیدی است
- آزاده صمدی: تئاتر و سینما که پارک نیست!
- مدیرکل دفتر برنامهریزی و آموزشهای هنری: با آموزشگاههای هنری فاقد مجوز برخورد جدی میشود
- دو پروژه ایرانی در مارکت آسیایی جشنواره بوسان
- لوئیس کوئردا؛ معلمِ نخستوزیر
- «عنکبوت»؛ تلاش از دست رفته
- سوی پر رنگ تاریکی/ بررسی فیلم «پلتفرم» با تکیه بر نظریات رولان بارت
- درخشش تیم ملی المپیاد کامپیوتر کشور در رقابت جهانی المپیاد علمی با حمایت آکادمی همراه اول