محمد دیندار _ جایگاه تلویزیون به رغم گسترش فضای مجازی همچنان جایگاهی مهم و تاثیرگذار در دنیا محسوب می شود،به شرط اینکه این رسانه شان خویش را حفظ نموده و حرفه گری پیشه کند و همواره چند قدم از حریفانش جلوتر باشد. رعایت این شرط بدیهی توسط شبکه های تلویزیونی در بسیاری از کشورهای جهان که هم در تنوع و گستره فضای مجازی و هم سرعت اینترنت از ما جلوترند ، باعث شده که تلویزیون همچنان جایگاه خود را در آن کشورها حفظ کرده و محل رجوع افکارعمومی باشد.
با این حال در کشور ما با وجود سرعت پایین و برخی محدویت های اینترنتی ،اما فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند که گوی سبقت را از تلویزیون ربوده و پس از اینکه در این فضا مسئله ای طرح و گسترش می یابد،آنگاه تلویزیون به شکلی حاشیه ای به آن ورود نموده که دیگر فاقد تاثیرگذاری لازم است. بطوری که در یکی دو سال اخیر مشاهده کرده ایم در موضوعات مختلف اعم از سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی این فضای مجازی و افکار عمومی بوده که تلویزیون را “هل”داده’در حالی که در جهان این تلویزیون است که افکار عمومی را جهت می دهد.
به عنوان آخرین نمونه دقایقی پس از درگذشت عباس کیارستمی از اواخر دیشب و به شکل یکسره و گسترده شاهد فوران اخبار و احساسات مختلف از سوی جامعه رسانه ای،هنری،ورزشی،اهالی سیاست و مردم کشورمان از یک سو و هنرمندان شهیر جهان و رسانه های بین المللی از دیگر سو بوده ایم. به عبارتی در حالی که تمام دیشب و امروز را صدا و سیما به شکلی اشاره وار و لاکپشتی به این موضوع پرداخته ،اما در تمام این مدت فضای مجازی کشور و مطبوعات و تلویزیون های جهان بی وقفه این موضوع را دنبال کرده و به جای تلویزیون بخش های زیادی از آثار این فیلمساز صاحب سبک را منتشر کرده اند. این در شرایطی است که به خاطر جایگاه زنده یاد عباس کیارستمی به عنوان یک فیلمساز شهیر ایرانی و شناخته شده جهانی، اولویت این بود که رسانه ملی کشور در این خصوص دست پیش گرفته و هنرمندان و عموم علاقمندان به فرهنگ و سینمای کشور و بلکه عاشقان وطن را با اخبار و گزارشات اختصاصی همراه خود می ساخت.
در حقیقت در چنین فرصت هایی است که تلویزیون می تواند اعتماد مخاطبان عام و خاص را دوباره به خود جلب نموده و رونق این رسانه را در نزد افکار عمومی احیا
کند. اما افسوس که این فرصت ها یکی پس از دیگری از کف می روند.
![](/wp-content/themes/cinemacinema/img/tel.gif)
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- «کلوزآپ» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
- کتاب «رازها و دروغها» منتشر شد/ ناگفتههایی درباره جشنواره کن
- بازخوانی یادداشت خواندنی کریم امامی در سال ۷۶ ، پس از دریافت جایزه نخل طلای کن توسط کیارستمی
نظر شما
پربازدیدترین ها
- یادداشت کیوان کثیریان؛ کلی آیهی یأس و یک آرزو/ درباره انتخاب وزیر ارشاد دولت چهاردهم
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- سعید راد درگذشت
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
آخرین ها
- عشق از راه میرسد/ نگاهی به فیلم «چرا گریه نمیکنی؟»
- معرفی فیلمهای سارایوو ۲۰۲۴/ ۵۴ فیلم در ۴ بخش رقابت میکنند
- فیلم استیو مککویین پایانبخش جشنواره نیویورک ۲۰۲۴ شد
- دو جایزه جشنواره ایتالیایی به «سرنوشتِ» ایرانی رسید
- مراسم اکران خصوصی فیلم ساعت ۶ صبح / گزارش تصویری
- «درون بیرون ۲» پرفروشترین انیمیشن تاریخ شد/ عبور از «یخ زده ۲»
- گفتوگو با مدیر جشنواره ونیز؛ سینما همچنان مؤثرترین راه برای اندیشیدن به دنیای معاصر است
- بهترین مستندهای سال در فهرست نهایی جوایز مستند بریتانیا ۲۰۲۴
- مراسم تشییع زنده یاد سعید راد / گزارش تصویری
- ستارهای که عاشق وطنش بود؛ بدرقه سعید راد به خانه ابدی
- واکنش وزیر ارشاد به انتقادات سینماگران از یک مصوبه
- به مناسبت آغاز ششمین سال فعالیت سوینا منتشر میشود؛ نسخه ویژه نابینایان «راتاتویی» با صدای محسن بهرامی
- بلوغ طلاق/ به بهانه نمایش دو سریال «افعی تهران» و «در انتهای شب»
- پدر، عشق و پسر/ درباره علیرضا داوودنژاد و «در انتهای شب»
- اعلام فیلمهای جشنواره ونیز؛ «شاهدِ» ایرانی در بخش افقها
- «مرد نمکی» به مثابه یک جریان بوروکراتیک
- جشنواره درسدن به «پریسان» ۳ جایزه داد
- نمایش «پیانو» در جشنواره «بچههای مارانو»
- سینمای ایران تیرماه امسال ۱۲۰ میلیارد فروخت
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفل لوشاتو
- انتشار قسمت دوم نسخه ویژه نابینایان «هزار دستان» با صدای بهروز رضوی
- گفتوگوی اختصاصی سینماسینما با نادر ساعیور به بهانه حضور فیلمش در بخش جنبی جشنواره ونیز/ انسان دشواری وظیفه است
- فیلمهای بخش هفته منتقدان ونیز معرفی شدند/ فیلم یک سینماگر ایرانی در لیست
- انیمیشن ایرانی نامزد «گل طلایی» چینی شد
- «۱-» در آمریکا رقابت میکند
- سعید راد / گزارش تصویری
- معرفی بازیگران نمایش «رگتیچ»/ آغاز بلیت فروشی
- نمایش و تحلیل فیلم «ساز دهنی» امیر نادری در بنیاد حریری
- سعید راد درگذشت
- انتشار عکس گریم متفاوت رضا عطاران/ «قیف» اکران میشود