محمد دیندار _ جایگاه تلویزیون به رغم گسترش فضای مجازی همچنان جایگاهی مهم و تاثیرگذار در دنیا محسوب می شود،به شرط اینکه این رسانه شان خویش را حفظ نموده و حرفه گری پیشه کند و همواره چند قدم از حریفانش جلوتر باشد. رعایت این شرط بدیهی توسط شبکه های تلویزیونی در بسیاری از کشورهای جهان که هم در تنوع و گستره فضای مجازی و هم سرعت اینترنت از ما جلوترند ، باعث شده که تلویزیون همچنان جایگاه خود را در آن کشورها حفظ کرده و محل رجوع افکارعمومی باشد.
با این حال در کشور ما با وجود سرعت پایین و برخی محدویت های اینترنتی ،اما فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند که گوی سبقت را از تلویزیون ربوده و پس از اینکه در این فضا مسئله ای طرح و گسترش می یابد،آنگاه تلویزیون به شکلی حاشیه ای به آن ورود نموده که دیگر فاقد تاثیرگذاری لازم است. بطوری که در یکی دو سال اخیر مشاهده کرده ایم در موضوعات مختلف اعم از سیاسی،اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی این فضای مجازی و افکار عمومی بوده که تلویزیون را “هل”داده’در حالی که در جهان این تلویزیون است که افکار عمومی را جهت می دهد.
به عنوان آخرین نمونه دقایقی پس از درگذشت عباس کیارستمی از اواخر دیشب و به شکل یکسره و گسترده شاهد فوران اخبار و احساسات مختلف از سوی جامعه رسانه ای،هنری،ورزشی،اهالی سیاست و مردم کشورمان از یک سو و هنرمندان شهیر جهان و رسانه های بین المللی از دیگر سو بوده ایم. به عبارتی در حالی که تمام دیشب و امروز را صدا و سیما به شکلی اشاره وار و لاکپشتی به این موضوع پرداخته ،اما در تمام این مدت فضای مجازی کشور و مطبوعات و تلویزیون های جهان بی وقفه این موضوع را دنبال کرده و به جای تلویزیون بخش های زیادی از آثار این فیلمساز صاحب سبک را منتشر کرده اند. این در شرایطی است که به خاطر جایگاه زنده یاد عباس کیارستمی به عنوان یک فیلمساز شهیر ایرانی و شناخته شده جهانی، اولویت این بود که رسانه ملی کشور در این خصوص دست پیش گرفته و هنرمندان و عموم علاقمندان به فرهنگ و سینمای کشور و بلکه عاشقان وطن را با اخبار و گزارشات اختصاصی همراه خود می ساخت.
در حقیقت در چنین فرصت هایی است که تلویزیون می تواند اعتماد مخاطبان عام و خاص را دوباره به خود جلب نموده و رونق این رسانه را در نزد افکار عمومی احیا
کند. اما افسوس که این فرصت ها یکی پس از دیگری از کف می روند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نمایش «طعم گیلاس» در قزاقستان
- در بخش ۱۰ فیلم برتر؛ «کلوزآپ» عباس کیارستمی در جشنواره ایدفا اکران میشود
- کیارستمی در آثار خود بیشتر به دنبال راه حل بود/ فرم برای کیارستمی همیشه اهمیت داشت
- معرفی نامزدهای دریافت گیلاس طلای جشنواره فیلم عباس کیارستمی
- افسون «کلوزآپ»/ یادداشت محمد حقیقت به مناسبت زادروز عباس کیارستمی
- در مراسم نکوداشت «عباس کیارستمی» مطرح شد: کیارستمی آبرودار واژه کار بود/ فیلمسازی کیارستمی در مسیر عکاسی او است
- رونمایی از پوستر اولین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- باشگاه سینمایی «جاده ابریشم» برگزار میکند؛ بزرگداشت عباس کیارستمی در پاریس
- معرفی هیات داوران اولین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی
- عیاری یک شگفتی در سینمای ایران است/ کیارستمی و عیاری پیش از هنر سینما، خود را کشف کردند
- هوتن شکیبا: دوست داشتم به جای همایون ارشادی در «طعم گیلاس» باشم
- تمجید هانکه از سینمای بیهمتای کیارستمی
- نمایش «شیرین» کیارستمی در جادوی سینما بنیاد حریری
- «شیرین»، مثل عشق زنانه
- «طعم گیلاس» در سینماتک موزه هنرهای معاصر تهران
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- رونمایی از پوستر «زال و رودابه» در آستانه جشنواره فیلم فجر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- در پی جنجالها در شبکه اجتماعی ایکس؛ بازیگر شخصیت «امیلیا پرز» از اسکار حذف شد
آخرین ها
- «رکسانا»؛ فیلمی که دردها را فریاد میزند
- با مشخص شدن نمایش فیلمهای بخش ویژه؛ «بی سر و صدا» در جشنواره فجر اکران نمیشود
- «بچه مردم»؛ نگاهی جدید به موضوعات تلخ
- «پیرپسر»؛ ناگفتههایی که گفته میشود
- «شوهر ستاره»؛ حقیقتی منبعث از زندگی و تجربهی زیستهی بخشی از زنان
- نهمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- هیولایی باستانی
- خرد کمتر لذت بیشتر
- با سانسورچی همراه نشویم، بر سرش فریاد بزنیم
- انیمیشن ایران در جشنواره فجر؛ کجا ایستادهایم؟
- در جشنواره فیلمهای ایرانی نیویورک؛ «علت مرگ: نامعلوم» بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد
- «ژن زامبی» از ۲ اسفند روی صحنه میرود
- اعلام برندگان جوایز انتخاب منتقدان؛ «آنورا» بهترین فیلم ۲۰۲۵ شد
- نگاهی به فیلم «ناتوردشت»/ نگهبان پاکیها
- «صددام»؛ کُمدی ای که فقط سالن را پُر کرد
- یک کمدی شیرین و یک فیلم که فقط کام را تلخ میکند
- «غریزه»؛ عاشقانهای ناآرام
- درباره «زال و رودابه»؛ به مهر تو شد بسته دست بدی
- هشتمین روز نمایش آثار جشنواره فیلم فجر / گزارش تصویری
- یاداشتهای جشنواره/ هفت فیلم زیر ذرهبین
- پس از واکنش پوریا شکیبایی به افتتاحیه جشنواره؛ علی ملاقلیپور به استفاده ابزاری از تصویر پدرش و هنرمندان دیگر اعتراض کرد
- حاشیههای جشنواره فیلم فجر؛ مهمانهای بیربط در سینمای رسانه، امتناع عطاران از پاسخ و تقدیم فیلم به فردوسیپور
- علیرضا قربانی برای سالگرد فراق همسرش خواند
- فروش خوب «کیک محبوب من» در اکران فرانسه
- به وقت فرعون
- حاتم بخشیهایی که ابراهیم را از سینمای ایران گرفت
- کدام زنان رهبری ارکستر داوری کن را بهدست گرفتهاند؟
- آقای عطاران اگر قرار نبود به سوالی جواب دهید پس چرا در نشست خبری شرکت کردید؟
- «موسی کلیم الله» بیگ پروداکشن ناامیدکننده
- تنهایی و انزوا رنجی برای آدمیست