سینماسینما، یزدان سلحشور
صبح شنبه ۲۹ تیر ۹۸، میز نقد برنامه هفت؛ میزگردان: مسعود فراستی؛ منتقدان: خسرو نقیبی و محمد تقی فهیم. میز نقد در ساعت حدود دو و پانزده دقیقه صبح تمام میشود. نقیبی دوستدار سینمای کیارستمی نیست گرچه برخی از آثارش را دوست دارد [از این نظر، من و او همنظریم] با این همه او را سینماگر مهمی میداند چون تأثیرگذار بوده است؛ [من هم موافقم گرچه در میزان این تأثیرگذاری با او موافق نیستم] اما به شکل خلاصه اگر بخواهم درباره تلقی خودم از این میز نقد صحبت کنم این است که نقیبی با زبان نقد سینما درباره کیارستمی و سینمایش حرف میزند، فراستی ادای نقد کردن را درمیآورد و سعی دارد ادعاهای جناح سیاسیِ همیشه حملهور به «کیارستمیِ غیرِ سیاسی» را تئوریزه کند و مثل تمامِ مواقعی که به خاطر موضعگیریهای جناحی، اصلاً خودش نیست، بدل به بولدوزری میشود که طی چند دههی اخیر برای دفن کردن سینماگران از آن استفاده میشود. خُب، لازم نیست! یک بیل هم کفایت میکند اما فراستی علاقهی شدیدی دارد که «فُرم بولدوزر» را حفظ کند. «فُرم بیل»، مورد علاقهاش نیست! [اینها را ننوشتم که بگویم از علاقمندان سینمای کیارستمی هستم -که نیستم!- اما از آنجایی که «فُرم» را نه تنها در سینما که در هر هنر دیگری، چیزی نمیدانم که فراستی با حداقل ۸۰ سال فاصله با درک مارکسیستی اروپاییاش، ۶۰ سال فاصله با درک آوانگارد ایرانیاش عنوان میکند، طبیعتاً نمیتوانم برایش کف بزنم! خوشبختانه من هیچ وقت در عمرم مارکسیست نبودهام حتی از نوع لوکاچیاش یا شبهمارکسیست اگزیستانسیالیستیاش که سارتر باشد.]
فهیم حتی زحمت ادای نقد کردن را هم در نمیآورد چون نه دانش فراستی را دارد نه زبان سینما را میشناسد نه زبان نقد سینما را. قبلاً یک عشقِ فیلم بوده و الان دیگر عشقِ فیلم هم نیست روزنامهنگاریست که مدافع یک جناح فکری خاص است و حتی در همین حد هم، آن جناح فکری خاص، مدافع او نیست. او برای بقای خودش میجنگد [از این نظر تحسیناش میکنم اما شخصاً با افراد غیرِ حرفهای -در هر حوزهای که باشد- همدلی ندارم] نتیجهاش هم میشود اظهاراتی که بیانیهاند نه نقد. بیانیههای بدی هم هستند. یا خودش بد نوشته یا برایش بد نوشتهاند. تقریباً ۹۰ درصد حرفهایش تکرار همان «اتهامنویسیهای رایج» در زمان حیات کیارستمیست. آخرش هم البته نماز میتاش را با یک خدابیامرزی تلویحی تمام میکند که مابین «دگراندیشان و روشنفکران» یک مقدار «مردتر» بود و زیاد نخواست که جوانها را تشویق کند که از کشورشان بروند. لااقل فراستی هوشمندتر است آیکیوی این کار را دارد که خودش را درگیر این بحثها نکند گرچه این آیکیو –به قول خودش- از جنس هنر و سینما نیست، از جنس دیگریست.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- آثار کیارستمی، شیردل، گلستان، نادری، بنیاعتماد و… در ایتالیا اکران میشوند
- در پنجمین «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ هنرمند معترضی که نمیتوان ادای او را درآورد!/ این فیلم هنوز زنده است
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- نیکی کریمی، کیارستمی را به جشنواره برلین بُرد
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- ۱۰۰ فیلم برتر تاریخ سینما از نگاه منتقدان و نویسندگان ورایتی/ از ایران «کلوزآپ» در لیست قرار دارد
- اکران فیلمی از عباس کیارستمی در جشنواره فیلم تلوراید ۲۰۲۲
- اهدای جایزه کیارستمی در یک جشنواره فرانسوی
- مردی که خودِ زندگی بود و دیگر هیچ/ به بهانه سالروز درگذشت عباس کیارستمی
- در «یک روز با کیارستمی» مطرح شد؛ «طعم گیلاس» درباره خودکشی نیست/ میراث کیارستمی از «گزارش» تا «بلیتها»
- «یک روز با کیارستمی» را در خانه هنرمندان تجربه کنید
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- سرگذشت لیلا و برادرانش
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد