سینماسینما، یزدان سلحشور
امسال هم تارانتینو نخل طلا کن را نگرفت اگرچه فیلمش با هجوم کمنظیر تماشاگران به سالنهای نمایشدهنده فیلم [قبل از اکران] و استقبال مخاطبان و منتقدان [بعد از اکران] مواجه شد اما هرچه در نقدها و نظر منتقدان، خودمان را به چاله-چوله بیندازیم چیزی بیشتر از ستایش از بازیهای دیکاپریو و پیت، به عنوان «بیتکوینِ سینمایی» نصیب جیبِ هنری سوراخمان -در این وضعیت بد اقتصادِ فرهنگی- نمیشود!
خُب! در نهایت هم یک جایزه «نخل طلای سگ» نصیب فیلم شد. «حیوان خانگی شخصیت کلیف بوت -که برد پیت نقشاش را ایفا کرده بود- این جایزه را که به صورت یک قلاده بود برای بازی در چندین سکانس حیاتی دریافت کرد.» و «تارانتینو هم پس از دریافت جایزه توسط این سگ، گفت: میخواهم از هیئت داوران از اعماق قلبم تشکر کنم. حداقل دست خالی به خانه نمیروم!» این، سرانجام آخرین فیلم تارانتینو بود در جشنوارهای که نخستین بار با نخل طلایش، او را به اوج شهرت در جهان سینما رساند و تأثیرگذاری سینمای او را بر سینمای جهان و مخصوصاً بر هالیوود، بیش از سه دهه تداوم داد. [تازه منتقدان معتقد بودند که این فیلم آخر، از دو فیلم قبلی خیلی بهتر است!]
تأثیر تارانتینو بر سینمای جهان از دهه ۱۹۸۰ شروع شد با ایدهها و فیلمنامههایش؛ شیوه خاص او در فیلمنامهنویسی، بیش از سه دهه، بر بیش از ۸۰ درصد ساختههای هالیوود سایه انداخت و شیوه پرداخت و اجرا و کارگردانی او، چنان بر سینمای جهان تأثیرگذار شد که در فاصلهی نیمه دوم دهه ۱۹۸۰ تا نیمه اولِ نخستین دهه قرن بیست و یکم، آنقدر فیلم و سریال تلویزیونی، شبیه آثار او و با امضای هنری او در روسیه، چین، ژاپن، کشورهای اروپای شرقی و غربی، آفریقا، خاورمیانه [حتی ایران] ساخته شد که [زمانی که همسایهی ما ماهواره داشت و ما از پنجره نگاه میکردیم!] فکر میکردیم تارانتینو حداقل ۴۰ فیلم ساخته! [طبیعی هم بود چون در بعضی از این فیلمها، خودش هم به عنوان بازیگر در یکی-دو سکانس ظاهر میشد؛ تصور کنید حضور او را در ابتدای یک فیلم ژاپنی و با لباس ساموراییها در پیش از دورهی میجی!]
حالا اما، تارانتینو دیگر بر تخت امپراطوری خود تکیه نمیزند؛ هالیوود، «سریالسازی حرفهای» و حتی سینمای تجربی جهان، خود را از زیر سایهی سنگین سینمایِ وی بیرون کشیدهاند. فقط همین نیست. مدتهاست که او نه تنها فیلم خوب نمیسازد که فیلمهای بدی میسازد که بازتولید فیلمهای فوقالعاده پیشین اوست و هیچ چیزی بدتر از آن نیست که یک هنرمند خلاق از خودش بدزد و آن هم با اجرایی نازل! فیلم جدیدش را باید دید که چه کرده اما مشکل «سندرم تارانتینوی بینخل»، تنها، مشکل تارانتینو نیست، مشکل عمومی تمام سینماگرانیست که یک دوره طلایی داشتند و حالا آثاری معمولی [در بهترین وضعیت] یا آثاری خجالتآور [در بدترین وضعیت] میسازند. در سینمای خودمان هم از این موارد کم نیست. نگاهی بیندازیم به آثار سینماگران مشهور خودمان، در ۱۵ دوره پیشین جشنوارهی فیلم فجر.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- برد پیت و آدام سندلر بازیگر فیلم بعدی نوآ بامباک میشوند
- ثبتنام برای بخشهای مختلف هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن شروع شد
- طولانیترین فیلم شزل با بازی برد پیت دسامبر میآید
- کیانو ریوز از پروژه محبوب دی کاپریو خارج شد
- شکایت متقابل آنجلینا جولی از برد پیت
- خزاعی از اعلام فهرست افراد ممنوع از کار خبر داد/ مشکل «برادران لیلا» را ما ایجاد نکردیم که الان حل کنیم
- چرا داوری لیلا حاتمی در ونیز مهم است؟
- افزایش زنان فیلمساز در فرانسه
- واکنش پیمان معادی به حاشیههای مربوط به نوید محمدزاده در جشنواره کن
- «قطار سریعالسیر» با بازی برد پیت بهزودی اکران میشود/ یک نابغه کمدی
- آیا جشنوارههای جهانی با پول ثبتنام فیلمها، تجارت میکنند؟/ یادداشت محمد حقیقت
- مراسم بزرگداشت برنده جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن در پاریس برگزار میشود
- جایزه فیپرشی آغازی برای موفقیتهای روستایی/ کانون کارگردانان سینما برای صدور پروانه نمایش «برادران لیلا» ابراز امیدواری کرد
- دبیر شورالی عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرد: شکایت از جشنواره کن در محاکم حقوقی بینالمللی
- مسئولان فقط تنبیه بلد هستند؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- جایزه بزرگ جشنواره فرانسوی برای فیلمی به تهیهکنندگی نیکی کریمی
- عیدی اول نوروز ۱۴۰۲ با بستههای عیدانه همراه اول
- چند نفر در سال ۱۴۰۱ به تئاترشهر رفتند؟
- «قطع فوری» بهار به سینماها میآید/ آخرین فیلم علی انصاریان در راه اکران
- جایزه اصلی جشنواره ژنو به «شب، داخلی، دیوار» رسید
- «لامینور» مهرجویی در بنگلور
- واکنش تهیهکننده فیلم «هوک» به پخش تلویزیونی فیلمش
- نسخه ویژه نابینایان «بادکنک سفید» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- فیلمهای نوروزی در روزهای اول اکران چقدر بلیت فروختند؟
- برای احمد دامود؛ راز آن نگاه و دستهای چلیپا شده
- ادعای وزیر ارشاد؛ هیچ فیلمی در دولت سیزدهم توقیف نشده است
- احمد دامود درگذشت
- در مسیر سقوط/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- رایزنی عباس کیارستمی برای رفع ممنوع از کاری یک هنرمند
- مردی دانا، خوش پوش و بلندبالا/ به مناسبت سالگرد درگذشت علی معلم
- موفقیت تجاری مستند برنده خرس طلای برلین
- داستانِ شیفتگی/ معرفی کتاب «افسون پردهی نقرهای»
- دنیای پارادوکسیکال و غمبار چارلی/ نگاهی به فیلم «نهنگ»
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: تئاتر مهمتر از همه منازعات سیاسی است
- ساترا به قرار منع تعقیب فیلیمو اعتراض کرد
- به یاد هنرمندان درگذشته/ چشمهایی که در سال ۱۴۰۱ بسته شد
- برگزیدگان اسکار ۲۰۲۳ / گزارش تصویری
- تلویزیون ۱۷۰ فیلم سینمایی در نوروز امسال پخش میکند/ مذاکره برای خرید فیلمهای برنده سیمرغ
- در هشتمین برنامه «مستندات یکشنبه» مطرح شد؛ معضلات آرشیو فیلمهای قدیمی سینمای ایران/ «بختِ پریشان» یک مقاله تصویری است
- فاصلهی کوتاه کُفر و ایمان/ نقدی بر کتاب «کبوترها و بازها»
- راهیابی «چپ دست» به جشنواره فیلم کوتاه یونانی
- همه آنچه میخواهید از اکران نوروز۱۴۰۲ بدانید/گیشههای چشم به راه!
- «سرگرمی آدمکش» هیچکاک ترجمه و منتشر شد
- «کوچک جنگلی» ناصر تقوایی منتشر شد
- برگزیدگان اسکار معرفی شدند/ درخشش «همه چیز همه جا به یکباره»