سینماسینما، ایلیا محمدینیا
نخستین فیلم یوسف حاتمی کیا ناامید کننده نیست. البته فیلم نه در ساختار و نه در پیام حرف تازه ای ندارد. اینکه آدم ها در موقعیتی قرار می گیرند که ناچار به افشای مکنونات قلبی و رازهای مگوی خود می شوند پیشتر در چند فیلم استفاده شده بود. می ماند ساختار که آن هم پیچیدگی چندانی ندارد.
فیلم با سکانس شاد جشن تولد مادر شروع می شود (روال معمول این آثار که در بدترین حالت به تراژدی هم ختم می شود) و در ادامه کاراکترها در موقعیتی قرار می گیرند که رازها و دروغ هایشان برملا می شود. شب طلایی از همین قاعده تکرار شونده استفاده می کند و تلاش می کند با بیانی داستانی که رنگ و بوی معمایی دارد هم داستانش را تعریف کند و هم نیم نگاهی به تشریح لایه دوم داستانش داشته باشد. داستان تک خطی گم شدن شمش های طلا با خرده روایت های کم جان پیرامونی، شب طلایی را به اثری کم رمق تبدیل کرده است که البته در این آشفته بازار نمایش فیلم های گاه بی ارزش در جشنواره چهلم فجر تا اینجای جشنواره (روز ششم)حداقل محترم است و امیدوارکننده.
فیلم با همین روند تا پیش از ورود بی خود و بی جهت یک شخصیت جدید به جمع فامیلی و مضحکه ای که راه می اندازد قابل تحمل است. اما بعد از آن، کنترل داستان و جمع کردن فیلم عملا از دست کارگردان جوان فیلم خارج می شود تا پایان بندی نچسب فیلم بیشتر از آنکه کامل کننده فیلم باشد نقشی باری به هر جهت پیدا کند.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- نخستین نمایش عمومی «بند تهران» در مستندات یکشنبه خانه هنرمندان ایران
- صداوسیما به از کرخه تا راین هم رحم نکرد!
- چند فیلم جشنواره فجر پشت خط اکران هستند؟
- اعلام برنامه ورکشاپهای جشنواره فجر؛ نام مدرسان محرمانه است؟
- دوران شکوه باغ از خاطرمان رفته؛ جشنواره جهانی/بینالملل فجر چه بود و چه شد
- سهم نمایش فیلمهای کوتاه در جشنواره فجر چقدر است؟
- واکنش رئیس سازمان سینمایی به انصرافها از جشنواره فیلم فجر
- جشنواره فیلم فجر آغاز شد/ سیمرغ مردمی در بلاتکلیفی/ فیلمهای بخش کوتاه و بینالملل هنوز معرفی نشده
- رئیس سازمان سینمایی: هنر تحریمپذیر نیست
- سرنوشت نامعلوم چند فیلم ادوار جشنواره/ جشنواره فیلم فجر و دردسری به نام توقیف
- جشنوارهای در تسخیر فارابی، اوج و حوزه هنری/ فیلمهای بخش سودای سیمرغ فجر چهل و یکم معرفی شدند
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: جشنواره فیلم فجر مردمیترین جشنواره جهان است
- روحالله سهرابی مطرح کرد؛ آخرین وضعیت «کاناپه»، «برادران لیلا» و برگزاری جشنواره فیلم فجر
- حرف و حدیثهای اکران یک فیلم پرحاشیه در روزهای خاص سینما
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- شانس سینمای ایران در اسکار پیش رو چقدر است؟
- چهار جایزه برای ایرانیها از تیرانا
- جشنواره سنسباستین ۲۰۲۳ به پایان رسید/ معرفی برندگان و اهدای جوایز
- ۵ شانس اصلی اسکار بینالمللی امسال کدام کشورها هستند؟
- «هتل» صدرنشین تازه اکران سینماها
- «قلب تپنده خاورمیانه» آماده نمایش شد
- اجرای گروه موسیقی خاطره سازها در تالار وحدت
- محمدرسول صادقی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان ایران شد
- افتتاح مدرسه هفت کلاسه «راه ایمان» شادگان با حمایت همراه اول
- «آه سرد» از ۱۲ مهر اکران میشود
- دانههایی که سبز نمیشوند/ درباره اقتباس در «زخم کاری: بازگشت»
- هری پاتر و یاران در سوگ پروفسور دامبلدور/ مایکل گمبون درگذشت
- جایزه جشنواره جاده ابریشم چین برای نرگس محمدی
- تغییر برنامه مستندات یکشنبه؛ «کیهان حشرات» نمایش داده میشود
- فوت بازیگر فیلمهای کیمیایی و مهرجویی؛ امراله صابری درگذشت
- سهم کودکان و نوجوانان ایرانی از سینمای ایران چقدر است؟
- اکران «جوجه تیغی» از نیمه دوم مهر/ اولین فیلم مستانه مهاجر در راه سینماها
- نامزدهای اولیه جوایز آکادمی فیلم اروپا معرفی شدند
- «علی مسیو» در مستندات یکشنبه و «زیرزمین» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- اکران سه مستند در سالن حقیقت/ ادامه اکران حقیقت
- فضای پرداخت به مسائل اجتماعی در سینمای کوتاه بیشتر فراهم است/ تلاش برای حفظ سینما
- انتشار نسخه ویژه نابینایان «همه مردان رئیس جمهور» با صدای منصور ضابطیان
- همزمان با هفته دفاع مقدس؛ اکران رایگان ۴ فیلم سینمایی در بوستان آب و آتش
- کسب نخستین مدال طلای کاروان کشورمان در هانگژو با حمایت همراه اول
- تکسواران کُرد/ نگاهی به مستند «سرپتیها»
- حفاظت امنیتی برای ورود به زادگاه؛ واکنش سیاسی به فیلمی درباره مهاجران/ لهستان «مرز سبز» را به اسکار نفرستاد
- اسکورسیزی: سینما به پایان راه رسیده است
- اعلام اسامی فیلمهای ایرانی سه بخش جشنواره فیلمهای کودکان و نوجوانان
- صدور پروانه ساخت سینمایی برای پنج فیلمنامه
- بررسی «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران/ روایتی از مقاومت جهان کهنه در برابر جهان نو