سینماسینما، ابراهیم عمران
شاید بیشتر مخاطبان سینما و تلویزیون و این اواخر پلتفرمهای متولد شده؛ توجه چندانی به تیتراژ ابتدایی و انتهایی نداشته باشند. تیتراژ آغازین را اگر سرگرم کاری باشند که از آن میگذرند و تیتراژ پایانی هم که اصولا جزو اثر نیست! البته نوع معرفی بازیگران و سایر عوامل در این مهم، بی تاثیر نیست و نوآوریهایی میتواند مخاطب کم حوصله و گریز پا را مشتاق به دیدن آن کند. از جمله موسیقی ابتدا و انتها. اثر تازه بیرون آمده از شبکه خانگی نماوا به نام «شبکه مخفی زنان» از جمله کارهایی است که تیتراژ آن، خود قابلیت نگاه کردن و دقت وافر میطلبد. دست کم در نمونههای داخلی چنین کاری کمتر دیده شده است. نوعی خودمانی بودن و بیتکلف نوشتن نامها و سمتهایشان. واژگانی چون صاحب کار و نقشگر جامه و بزکچی اعظم و… میزان باورپذیری را در مخاطب دو چندان میکند.
معرفی بیادا و اصول میتواند جاذبهای از پیش ایجاد شده، معنا یابد. کششی برای مخاطب که مشتاق دیدن اثر شود. خود به شخصه مجذوب این نوع تیتراژ شدم و به واسطه سرعت کمی زیاد و کوچک بودن فونت، نتوانستم به خوبی برخی اسامی را بخوانم که خود فرصتی مجزا میطلبد.
اما داستان این کار تازه با ایجاد نام و نام خانوادگی (سجل احوال) آغاز میشود. دوران پهلوی اول. پلانها زود گذر هستند. معرفی سریعی از شخصیتها میشود. زیاد کلیت داستان در قسمت اول لو نمیرود. هر چند ویژگی مشخص آن حول محور زنان خواهد چرخید. سکانسی از تغییر نام پروین اعتصامی با بازی باران کوثری هم بیبار اضافه تصویری و کلامی ارائه میشود. سیامک انصاری (میرزا محمود خان زنبورک چی) هم انگار سر و گوشش میجنبد. مهدی هاشمی (مدبر الملک) نیز در پی تشکیل شبکهای از زنان است یا لااقل بدین شکل نزد مخاطب معنا دارد. قسمت اول این کار آزاری به بیننده نمیرساند. فضایی تقریبا خوشایند دارد؛ نوعی خلسه تصویری. مخاطب به حتم مجاب میشود قسمتهای بعدی را ببیند. قسمت آغازین نه آنچنان میخ کوبت میکند که بهبه و چهچه مخاطب و بالمآل منتقد را ببینی و بشنوی و نه نا امیدت که نخواهی ادامه دهی. این نگره خود نکته مثبت اولین قسمت است. چه بسیار کارهایی بودهاند که قسمت ابتدایی کوبنده و با جاذبه بسیار داشتهاند ولی در ادامه راه بد لنگیشان، برای مخاطب خاطره ساز شد.
دو فاکتور جذب کننده در پنجاه دقیقه اول؛ تیتراژ و نوع طراحی لباس شخصیتها بود. اصولا برای نشان دادن مقطعی از تاریخ آن هم معاصر طراحی لباس میتواند تیغه دولبهای باشد. از طرفی بودهاند افرادی که تا حدودی آن دوره را درک کردهاند یا ازیک نسل قبلتر شنیدهاند و از سویی دیگر میتواند با درست نشان دادن پوشش، نوعی خلق و خوی آن دوران را نیز واکاوی کرد.
دوران پهلوی اول و پوشش تازه مد شده اروپایی در سریالهای ما زیاد دیده شده است؛ برخی موفق و بعضی نیز در پیمودن راه ناتوان. در همین پنجاه دقیقه پخش شده آغازین و با سکانسهای تقریبا شلوغ و کمتر انفرادی، برتری خاصی در تیم طراحی لباس مشهود است. نوع پوشش مهدی هاشمی و محرر اداره (سیروس سپهری)، سیامک انصاری و ارباب رجوعها و پوشش سخت اروپایی رضا بهبودی، نشان از شناخت دقیق تیم طراح از آن دوران خاص دارد. به حتم با آگاهی دست به طراحی لباس زده شده است. پوشش بانوان هم مناسب به نظر میرسد. البته که طراحی لباس در طراحی صحنه، میزانسن و دکوپاژ کار تاثیر وافری دارد. میزانسن و دکوپاژ را شاید مخاطب عادی متوجهش نشود زیرا امری تا حدود زیاد تخصصی است ولی لباس، نوع پوشش و حتی بستن شکل خاصی از کراوات میتواند برای بیننده عادی معانی زیادی در ذهن ایجاد کند. منتظر میمانیم برای قسمتهای آتی که ببینیم «شبکه مخفی زنان» چه مخفیانههایی برایمان دارد. اثری که میتوان آن را با تیتراژ و طراحی خوب لباس در خاطر نگاه داشت.

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- درخواست انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما از پلتفرمها
- جهان با ما برقص/ نگاهی به سریال «مگه تموم عمر چند تا بهاره»
- همه بک تو بلکی در ذهن داریم
- پیشنهاد انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما؛ نه ساترا، نه ارشاد
- جهل مرکب بیپایان/ نگاهی به فیلم «زالاوا»
- مردی برای همیشه/ در ستایش فریدون جیرانی
- «زالاوا» به اکران آنلاین رسید
- خروج از موقعیت ذینفع، پیش نیاز نظارت صداوسیما بر شبکه نمایش خانگی
- چالشهای امروز ساترا و تاثیر آن بر آینده نمایش خانگی
- پیامدهای ناگزیر/ درباره واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به صداوسیما
- درخشش «آکتور» در جایزه جهانی درامای سئول
- ادعای عجیب وزیر ارشاد؛ ارشاد باید مجوز ۹۰ درصد از فعالیتهای نمایش خانگی را بدهد
- بیانیه انجمن صنفی ویاودیها/ جناب آقای رئیسی! به کجا چنین شتابان…
- پایان نمایش/ آیا باید با شبکه نمایش خانگی هم خداحافظی کرد؟
نظر شما
پربازدیدترین ها
آخرین ها
- راهنمایی همراه اول در خصوص مشکل احتمالی در ساعت برخی گوشیهای تلفن همراه
- جایزه بهترین فیلمبرداری جشنواره فیلم گلدن پاندا چین به «یدو» رسید
- نماینده فرانسه در اسکار معرفی شد/ تریه از رقابت برای اسکار بینالمللی باز ماند
- «تبانی» از امشب روی صحنه میرود
- «رویای مردان مضحک» در تماشاخانه استاد انتظامی
- هیات داوران جشنواره فیلم لندن معرفی شدند
- نسخه ویژه نابینایان سریال «حیثیت گمشده» با صدای گلاره عباسی منتشر میشود
- «روح هنر» در فضای مجازی دمیده میشود/ نمایشگاه مشترک ایران و هلند در هفت رشته هنرهای تجسمی
- «مرداب» به شبکه نمایش خانگی میآید/ سریالی معمایی از برزو نیکنژاد
- برگزاری نمایشگاه «دفاع مقدس در قاب سینما» در موزه سینما
- «جانوران» در سینماتک خانه هنرمندان ایران
- «نگهبان شب» رضا میرکریمی نماینده سینمای ایران در اسکار شد
- تردیدهای اخلاقی در گستره و تنوع نظم اجتماعی/ درباره فصل اول سریال «آخرین ما»
- آرش میراحمدی درگذشت
- معرفی آزمایشگاه ۵G و اینترنت اشیا همراه اول در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران
- در سینماتک خانه هنرمندان ایران مطرح شد: مهاجرت در عصر مدرن تبدیل به یک پدیده سیاسی شده است
- رونالدو در سرزمین امام قلیخان
- تن به حقارت دادن/ درباره هجوم مردم برای دیدار با رونالدو
- دو فیلم در مستندات یکشنبه بررسی شد؛ تاثیر انقلاب مخملی در سینمای چک
- ثبتنام هشتمین دوره کارآموزی همراه اول تا ۲۹ شهریور ادامه دارد
- راهیابی «سیزده سالگی» به جشنواره مورد تایید اسکار و بفتا
- فروش دو میلیاردی «سه کام حبس» در چهار روز
- سه نمایش جدید روی صحنه عمارت نوفللوشاتو میرود
- «تهرانِ عاشق» رونمایی میشود
- برنامه ادامه اکران «اتاق مهمان» در سینمابدیل
- اعلام برنامههای آخر هفته سینماتک خانه هنرمندان ایران/ «تِنِت» و «بانی و کلاید» نمایش داده میشوند
- «با من فریاد بزن» در جشنواره مکزیکی/ روایتی از تحقق رویای زنی جوان
- «تفریق»؛ معلق میان پرسشهای ناتمام
- در مصاحبه با تایم مطرح شد؛ مارتین اسکورسیزی ۵ پروژه برای ساخت دارد/ اقتباس از «خانه» در فهرست
- به بهانه «خائنکشی»؛ کیمیایی از دریچه «قیصر»