سینماسینما، مجتبا میرتهماسب
«خبر برگزاری انتخابات آتی خانهسینما و اذعان مدیریت خانه بر لغو مجمع پیشین با دخالت وزارت ارشاد و شرط تأیید صلاحیت نمایندگان اصناف برای عضویت در هیأتمدیره خانهسینما را در خبرگزاری ایسنا بخوانید. سایت خانهسینما به این خبر بیاهمیت نپرداخته است!»
و اما؛
مدیریت کنونی خانهسینما بازوی نظارت استصوابی در معرفی نمایندگان صنوف برای انتخاباتِ پیش رو شده و در لابی ناخواسته و برای پاک و پاکیزه کردن (!) خانه، با سفارشهای تزریقی و با برچسب خیرخواهانه، بسیاری از صنوف را به معرفی نکردن برخی و معرفی کردن برخی دیگر از اعضایشان به نمایندگی در مجمع سفارش میکند (اشارهام به نمونههایی است که ازشان باخبرم؛ سینماگرانی که بیحکم و محکمه در حال حذف شدناند).
فارغ از فشار و ارادهی دولت برای تسخیر تمام صنوف و فرمایشی کردن نهادهای مدنی، همراهی مدیریت کنونی خانهسینما و شفافنکردن این موقعیت غیراخلاقی و غیرقانونی برای اعضایش، تیر خلاصیست بر هویت صنفی و حرفهای سینما که ترکشهای آن یکایک سینماگران را زخمی کرده و میکند. (بازداشت، زندان، پروندهسازی و احضارها به جای خود، منتظر اعلام فهرست ممنوعالکارها هم هستیم!)
واهمهی بستن دوبارهی خانهسینما، اهرم ناکارآمدی است که به عقیم کردن بزرگترین و تأثیرگذارترین نهاد صنفی-فرهنگی کشور به دست برخی از اهالی سینما منجر شده است. تاریخ از این روزها با “واعجبا” یاد خواهد کرد…
یک سوال هم از مدیران پیشین و البته کنونیِ خانهسینما دارم:
سال ۸۹ مدیریت وقتِ همین وزارت ارشاد خانهسینما را به بهانههای واهی تعطیل و درِ خانه را پلمپ کرد! یکسال و نیم اهالی خانه، استوار بر مواضع صنفی و حقخواهی خود پایمردی کردند تا اینکه در شهریور ۹۲ خانه بازگشایی شد. از همان موقع فشار مدیریت خانهسینما بر این بود که تمام اصناف در وزارت کار بهعنوان انجمنهای صنفی-کارگری ثبت شوند (موضوعی که باعث اخلال در ماهیتِ کار صنوف، افتراق بین اعضا و صنوف و حتا اختلاف برخی از اصناف با خانهسینما شد) تا دیگر بهانهی غیرقانونی بودن تشکلات سینمایی باعث سیطره و دخالت وزارت ارشاد نشود! (البته آن موقع نمیدانستیم کارمندِ وزارت ارشاد هستیم!)
سوال: الآن نسبت خانهسینما (جامعهی اصناف سینمای ایران) با وزارت کار چیست؟ با وزارت ارشاد چیست؟ با شعار استقلال یک نهاد مدنی و صنفی چیست؟ اصلاً، وظیفهی خانهسینما در قبال سینما و سینماگران چیست؟

لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- در بیانیهای مشترک مطرح شد؛ ابراز نگرانی خانه سینما، خانه تئاتر و خانه موسیقی درباره قانون حجاب و عفاف
- انتخاب هیات رییسه جدید انجمن تهیهکنندگان مستقل سینما
- محمدمهدی عسگرپور دوباره رئیس هیات مدیره خانه سینما شد
- اختتامیه پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما؛ یادبود کیومرث پوراحمد و داریوش مهرجویی برگزار شد
- فراخوان سیزدهمین جشن مستقل سینمای مستند منتشر شد
- کتاب «داریوش خنجی» رونمایی شد؛ فرهنگ در برنامه هفتم توسعه بسیار ضعیف است/ سینمای ایران گوهر نایاب هستند
- حضور جمعی از سینماگران در قطعه هنرمندان
- از «طوقی» تا «قیصر» در موزه موسیقی بتهوون؛ جلد موسیقی فیلم «قیصر» را کیارستمی طراحی کرده است
- میان مردم و سینما فاصله افتاده است/ زنان را فراموش نکردیم
- پاسداشت فرهنگی روز ملی سینما در یک هفته
- واکنش خانه سینما به تصویب یک سند؛ سند ملی سینما مورد تایید جامعه اصناف سینمای ایران قرار نگرفته است
- شب سعید راد با توضیحی برای رفع حاشیهها
- ابراز شگفتی هیأت رئیسه خانه سینما از انگیزههای تنظیم کنندگان سند ملی سینما
- همزمان در سراسر دنیا؛ مستند «ژیلا» آنلاین اکران میشود
- یادبود سعید راد در شبهای بخارا
نظر شما
پربازدیدترین ها
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی
- حضور فیلم کارگردان ایرانی در بخش جنبی جشنواره کن
- تاریخچه سریالهای ماه رمضان از ابتدا تاکنون/ در دهه هشتاد ۴۰ سریال روی آنتن رفت
- کاراکترهایی مثل «مهندس لقمان» و «مهندس حشمتزاده» در فیلم منصور به مهندس ترکان و مهندس نعمتزاده اشاره دارند
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
آخرین ها
- چشم سینماهای آمریکا به گیشه تابستانی/ هالیوود نگران افزایش قیمت بلیت سینماها شد
- فستیوال «کوچه» برگزار می شود
- حسین سلیمانی داور جشنواره ایتالیایی شد
- «یخ بستگی»؛ نمایشی که شنبهها سانس فوقالعاده دارد
- تأملی بر فیلم «صیاد» و بازنمایی یکی از مؤمنترین فرماندهان ایران/ صیاد در آیینه سینما
- موفقیت بینالمللی نمایش «مستطیل» در امارات
- «دورهمی زنهای دیکتاتورها» در تالار حافظ
- اولین جایزه بهرام/ یادداشت جواد کراچی درباره زندهیاد بهرام صادقیمزیدی
- «غبارزدگان» رونمایی شد
- شروین حاجیپور تیتراژ ابتدایی «وحشی» را خواند
- اولین نمایش جهانی «چشم در برابر چشم» در جشنواره ترایبکا
- با حضور داور ژاپنی جشنواره کن؛ هیات داوران جشنواره فیلم و عکس «پنج» معرفی شدند
- یک «پایتخت» غیرمعمولی/ فصل هفتم «پایتخت» جزو فصلهای موفق نبود
- انصراف شهاب حسینی از انتخابات خانه تئاتر/ هیات مدیره جدید انتخاب شد
- نمایش و نقدِ «مصائب شیرین ۲» در سینما اندیشه
- سوگ، فقدان و زوال با طنز؛ آیا «کفنها» آخرین فیلمِ دیوید کراننبرگ میشود؟
- شهاب سنگ بهتر است یا نقی معمولی؟
- پس از گذشت حدود ۲ ماه؛ فروش اکران نوروزی سینماها به ۲۷۰ میلیارد رسید
- فروش بیش از دو میلیاردی نمایشها در فروردینماه ۱۴۰۴
- پایان تصویربرداری یک روایت کمدی از حضور در آسایشگاه اعصاب و روان
- ۱۲۰ سالگی سینمای چین در جشنواره پکن
- فیلمهای ۱۵ کارگردانان چطور انتخاب شدند؟/ در جستوجوی فیلمهای غافلگیرکننده
- ریاست هیئت داوران دوربین طلایی کن برعهده فیلمساز ایتالیایی
- بزرگداشت فرهنگ جولایی در فرهنگسرای ارسباران
- یادبود «منوچهر والیزاده» در خانه هنرمندان ایران
- «چای با نویسنده» پل میان نویسندگان و مخاطب
- همایون اسعدیان مطرح کرد؛ «پیر پسر» پروانه نمایش دارد ولی قراردادی در شورای صنفی نمایش ندارد
- به یاد آرش کوردسالی؛ فیلمساز نجیبی که جوانمرگ شد
- نگرانی انجمن تهیهکنندگان مستقل از حکم قضایی فیلم «کیک محبوب من»
- «جگر هندی»؛ نمونهای از یک بازآفرینی موفّق نمایشی