سینماسینما، محسن جعفری راد
جالب است ؛ منتقدی در اکران جشنواره فجر یک فیلم، به طور همه جانبه از آن تعریف می کند اما چند ماه بعد در اکران عمومی، دقیقا همان حرف های خودش را وارونه جلوه می دهد. مثلا اگر می گوید بازی کودک و نوجوان فیلم قصر شیرین (رضا میرکریمی) خیلی خوب است و چه شخصیت های خوبی دارند و جزو بهترین بازیگران کودک و نوجوان یک دهه اخیر هستند، ناگهان می شود اینکه این دو بچه اهل کجا هستند و اصلا هویتی ندارند و بازی شان هم معمولی است(نقل به مضمون) چه اتفاقی افتاده؟! در چند ماه، جهان بینی یک منتقد عوض شده، در شب های جشنواره جو زده شده، حالا به اشتباه خودش پی برده یا نه همان متفاوت نمایی و «شو اجرا کردن» دوباره سراغش آمده است؟!
جناب فراستی، حتی کسی که فیلم میرکریمی را دوست ندارد، اذعان دارد که بازی بازیگران کودک و نوجوان عالی هستند. خودتان هم گفته بودید عالی هستند. چه شد که تصمیمتان عوض شد؟! اینها آیا شائبه و سوتقاهم ایجاد نمی کند؟! که منتقدی گاهی کیفش کوک است و گاهی نه و گاهی تعریف می کند و گاهی نکوهش؟! یا شاید حافظه تاریخی مخاطب را آن هم در حد چند ماه فرسوده فرض کرده اید!
واقعا حواستان هست که با یک کلیک، تمام حرف های شما قابل مشاهده است، پس چطور زیر حرف خود می زنید؟! کاری که با فیلم طلا (پرویز شهبازی) در زمان جشنواره هم کردید؛ اول گفتید خیلی خوب است و بعد هم وقتی منتقدان «خودی» برنامه تان، ضعف هایش را گفتند، گفتید فیلم متوسطی است (نقل به مضمون) و این تناقضات همچنان ادامه دارد.
البته تغییر موضع منتقد بعد از یکی دو دهه نسبت به یک فیلم کاملا موجه است،مثل تغییر موضع درباره فیلم هایی هامون، شب های روشن و … اما در فاصله چند ماه و آن هم تا این حد رو و نخ نما، تا حالا ندیده بودیم.
در یادداشت های گذشته ، بارها خطاب به شما گفتم که نام فیلم ها و فیلمسازها را حداقل به خاطر بسپارید یا روی کاغذ بگذارید و انقدر غلط نگویید که مثلا ادای این را در می آوربد که «اصلا مهم نیستند که به خاطر بسپارید!» که در جشنواره فجر نام اغلب را یا نمی دانستید یا کلا اشتباه گفتید. از بابک حمیدیان و هوتن شکیبا که نمی شناختید! تا همایون غنی پور! یا اسم فیلم روزهای نارنجی (آرش لاهوتی) را می گفتید نارنجی پوش (داریوش مهرجویی) و …
حالا مثل این اینکه این آلزایمر ، به موضع خودتان در مواجه با یک فیلم هم سرایت کرده و ابتدا کلی تعریف می کنید و بعد، برعکسش می کنید. در واقع آلزایمر از نوع سینمایی نداشتیم که حالا به یمن حضور شما فراهم شد!
خب جالب است دیگر،نیست؟ محمد تقی فهیم ، منتقدی که در این برنامه آن هم در ساعت یک بامداد، تمام داستان یک فیلم روی پرده را لو می دهد (اغلب منتقدان برنامه این کار را می کنند) و جالب تر اینکه اوج تحلیل فیلم از زبان ایشان،این گونه است: « دو کودک فیلم قصر شیرین که در نقش بچه های این طبقه هستند، کالری زمان بارداری مادرشان پر نشده و به سه هزار کالری نرسیده، پس نمی توانند چنین ضریب هوشی داشته باشند و این شخصیت ها جعلی و جعل در سینماست» ! در واقع معیار من درآوردی هم به اصول نقد اصافه می کند، آن هم منتقدی که فیلمی مثل اخراجی ها (مسعود ده نمکی) جزو فیلم های محبوب عمرش است! و دیگری یعنی جناب فراستی، حرف های خودش را انگار تکذیب می کند و انگار، نه صاحب میز نقد که صاحب برنامه هفت هم هست و همه، دورهمی حال می کنند. شما مشکلی دارید؟!
لینک کوتاه
مطالب مرتبط
- افخمی: «بی بدن» را به جای «صبح اعدام» وارد مسابقه کنید
- دفاع تلویحی جبلی از اظهارات ابوالقاسم طالبی؛ واکنشی به اظهارنظرهای این چند ماه بود
- له له زدن برای تیتر شدن/ درباره اظهارات ابوالقاسم طالبی
- واکنش کانون کارگردانان به توهین طالبی و افخمی به زنان در برنامه «هفت»/ این مضحکه را تعطیل کنید
- واکنش بدیعی و ضیاییپرور به حرفهای طالبی؛ دیده شدن به هر قیمت/ توهین به نیمی از جمعیت کشور
- بهروز افخمی مجری «هفت» شد
- نقد یا مانیفست؟!/ نگاهی به میز نقد برنامه «هفت» در چهلمین جشنواره فیلم فجر
- خطرِ اشتباهگرفتنِ نادانی با ناخودآگاهی
- ویدئوی مناظره محمدتقی فهیم و کیوان کثیریان، درباره ادغام دو جشنواره جهانی و ملی فجر
- کثیریان: جشنواره جهانی کانون سینمای مستقل است/ فهیم: این جشنوارهی لاکچریها شده + ویدئو
- مسعود فراستی دومین مهمان برنامه «رخ به رخ» میشود
- چرا جایزه بازیگری نداریم؟!/ درباره داوری جشنواره فیلم کوتاه تهران
- میل به انتقام؟!/ ماجرای عذرخواهی فراستی
- نقدی بر «کتاب باز»/ انتقاداتی که به شاهنامه خوانی فراستی وارد آمده است + ویدئو
- ساداتیان در برنامه «هفت» مطرح کرد/ سینما، آنقدر که مردم را میترسانند ترسناک نیست
نظر شما
پربازدیدترین ها
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
آخرین ها
- چرا باید این روزها فیلم «آر یو والیبال» را ببینیم؟
- درباره فیلم «شهر خاموش»/ دوزخ، اما سرد *
- بازدید معاون فراجا از غرفه همراه اول در نخستین روز نمایشگاه ایپاس
- «آبی روشن» در جستجوی هویت ایرانی
- یک تقدیر از فیلمساز مجارستانی/ بلا تار از جشنواره توکیو جایزه دستاورد میگیرد
- پوستر جشنواره «دیدار» رونمایی شد
- اولین روز مسترکلاس «شکوه سینما» برگزار شد
- اکران فیلم سینمایی استاد / گزارش تصویری
- حضور همراه اول در ایپاس ۲۰۲۴ با ارائه سرویسهای نوین ارتباطی
- «پایان خوش» برای بازنشستگی/ برنده ۲ نخل طلا و یک اسکار دیگر فیلم نمیسازد
- داوران آثار داستانی جشنواره فیلمکوتاه تهران معرفی شدند
- معرفی مدیران بخشهای سومین جشنواره بینالمللی چندرسانهای میراثفرهنگی
- کاهش بیسروصدای فروش برخی فیلمها؛ «زودپز» صدرنشین گیشه سینما در هفته گذشته
- درباره سرژ رضوانی هنرمند ۹۶ ساله/ انتشار مشهورترین ساختههای آهنگساز ایرانی فیلمهای تروفو و گدار
- بازدید پیمان جبلی از ۲ سریال الفویژه؛ پخش «سلمان فارسی» در زمان مقرر/ رونمایی از «موسی (ع)» در جشنواره فجر
- «پرسهزنی در سکوت شهر»؛ گوشهای از زندگی و آثار مرتضی نعمتالهی
- «این جَمعیت قابل کُنترل» در بلغارستان
- راهیابی «النگو» به جشنواره مورد تایید اسکار
- استاد شفیعی کدکنی تندیس تقدیر هادی خانیکی را اهدا کرد/ او شخصیتی چند ساحتی است
- «کسری آنلاین» در میان منتخبین جشنواره نوستالژیا
- وزیر ارشاد: در خصوص هنرمندان ممنوع الکار تجدید نظر کلی خواهد شد
- «سکوت و سلام»؛ قابهای خاطره انگیز از آتیلا پسیانی
- با حضور کمرنگ سینمای ایران؛ نامزدهای هفدهمین جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک معرفی شدند
- غزل شاکری صداپیشه «ژولیت و شاه» شد
- کنفرانس بینالمللی انجمن رمز ایران با حمایت همراه اول آغاز به کار کرد
- نگاهی به «شیهه»/ به کودکی که هرگز زاده نشد
- همراه اول موفق به دریافت بالاترین نشان مسئولیت اجتماعی ایران شد
- داوری ۲ ایرانی در جشنواره «لوکاس»
- به همت کانون ادبی زمستان؛ بزرگداشت استاد هادی خانیکی برگزار میشود
- آیین بزرگداشت احترام برومند برگزار شد/ حواستان به هنرمندانی که نیستند، باشد